Gå til innhold

Noen her som har dermatitis herpetiformis (eller annet utslett)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp om cøliaki, og oppdaget at enkelte reagerer på gluten i form av et utslett, dermatitis herpetiformis.

 

Jeg lurer på om noen her har det, og kan si om det jeg beskriver passer med deres utslett? (Syntes beskrivelsen så ut til å passe med mine utslett...)

 

Jeg har alltid utslett inne i håndflaten, av og til oppover fingrenes innside og også av og til på strekkesiden av noen av fingrene. Det er et rødlig område, som virker tørt, og plutselig dukker det opp bittesmå blemmer, ca 1 mm ganger 1 mm, av og til mindre, og noen kan være litt større. De små blemmene sitter tett i tett inntil hverandre i grupper, mens de små kan være litt mer for seg selv. Alt er innenfor det røde området. Når blemmene kommer, klør det forferdelig, og blemmene brister i løpet av noen timer til en dag (tror jeg). Da avtar kløen, og området er igjen bare rødt og man kan se at det er hvitt og litt tørt på en måte akkurat der hvor blemmene var (altså bittesmå inntørkede blemmer). Det kan plutselig bli kjempehissig, da blir området illrødt, og blemmene kommer. Jeg har faktisk av og til sett på hånda, og det er slik at mange blemmer kan dukke opp f.eks. i løpet av 10 minutter. (Det begynner å klø, jeg registrerer noen blemmer og det klør intenst og 10 minutter senere er det utrolig mange flere blemmer og 20 minutter senere er det kjempemange flere blemmer...)

 

Jeg har hatt dette utslettet i godt over et år nå, snart 1 1/2 år, og det går i bølger uten at jeg har funnet noen forklaring på hvorfor. Det er hissig, roer seg, blir hissig, roer seg osv. Når det er hissig, er det gjerne hissig fra en dag til opp til en uke, men stort sett noen dager i slengen.

 

Jeg var hos legen kort tid etter at jeg fikk det, og det var mens det ikke var hissig og blemmete, kun rødt, og legen kastet et blikk på det, sa det var eksem og ga meg resept på kortisonkrem. Kortisonkremen bedrer det akkurat i perioden jeg smører på (gjør det mindre hissig), men det blir ikke borte, og i løpet av et par dager etter at jeg slutter med kortisonkremen, er det akkurat like ille som før...

 

Har tvilt en stund på at dette kan være eksem, med tanke på alle disse knøttsmå blemmene som dukker opp og forsvinner...

 

Noen her som har dermatitis herpetiformis og kan fortelle meg om dette høres ut som det - eller som vet om noe annet utslett som opptrer på denne måten? (Eller om eksem kan gi slike små blemmer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være det, men det kan også være andre ting. Typisk tegn er at det kommer paralellt på kroppsdelene. Får man feks. det på den ene leggen så kommer det parallelt på den andre leggen. Det ligner egentlig på vanlig eksem. Man skal også holde seg unna Jod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det i begge hendene, men vesentlig mer i venstre hånd enn i høyre hånd. Akkurat nå f.eks. kan jeg kun se et par inntørkede blemmer på høyre hånd, mens venstre hånd har et 10 x 5 cm stort felt som er rødt og med masse tørre blemmerester... (Hadde masse småblemmer på morgenen og områdene med utslettet var ildrødt, men fortsatt absolutt mest på venstre hånd). Det røde området har vært rødt i over et år nå - blemmene kommer og går... På høyre hånd virker det mer som om utslettet synes kun når det er hissig, og så forsvinner det igjen etterpå...

 

Hadde spist skrei og rogn på lørdag kveld - og det er det antakelig en del jod i... Har lurt lenge på om det er noe jeg spiser som forårsaker det, men har ikke klart å se noe system...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har akkurat det samme som du beskriver, tror jeg, det er atopisk eksem - helt klassisk. Akkurat sånn som dette ser min håndflate ut: http://eczemacuretip...opic_eczema.JPG

 

Min håndflate kan se ut som den du viser, men innimellom får jeg tett i tett med bittesmå blemmer - men de er så små at de står ikke ut. Hele hudområdet blir på en måte litt forhøyet, og så er det tett i tett med små hvite blemmer, veldig mye mindre enn de på bildet... Kanskje det er eksem, da? Men hvorfor går det ikke over med kortisonkrem? Hva bruker du?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt går heller ikke helt bort med kortisonkrem, men det hjelper veldig om det klør. Bruker A-creme som håndkrem, alltid! og kortison på natta hvis det klør eller svir eller er veldig rødt. Tror uansett vi er inne i en litt ugunstig årstid nå, klimaet gjør det ikke bedre akkurat! Og jeg som har lite barn vasker hendene altfor ofte, jeg tror det er det som er utslagsgivende for meg (det var sånn det begynte ihvertfall...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...