Gå til innhold

Fikk en vekker av vaksinasjonstråden. Hvilke vaksiner bør man ta som voksen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fulgte hele vaksinasjonsprogrammet, men tror ikke jeg har tatt en vaksine siden BCG da jeg var 15. Vet noen hvilke vaksiner som bør gjenoppfriskes, og når?

 

(Vaksinemotstandere behøver ikke å svare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stivkrampevaksine kan du ta inne 72 timer dersom du havner i en situasjon der det trengs. Legen min sa forøvrig at tetanus-bakterien forekommer svært, svært sjelden i norden i dag, så dette er vel viktigst å tenke på hvis du skal utenlands eller omgås dyr - særlig hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt bør du revaksineres for stivkrampe, difteri og kikhoste hvert 10 år. I tillegg kan det være nødvendig med en ekstra poleovaksine om du reiser til et land der det forekommer.

Hvis du reiser utenlands må du også kontrolere at du har de vaksinene som anbefales for det området du skal til. Noen land/områder krever at du er vaksinert for at du skal få komme inn, andre steder er det bare vaksiner som er sterkt anbefalt å ta. Sjekk med helsestsjonen og husk å gjøre det i god tid før reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio hvert 10 år. Er du smart tar du en kombinasjonsvaksine med alle sammen, så slipper du unna med en sprøyte.

 

Hilsen "vaksinemotstander" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...