Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har ei lita jente som blir 7 mnd når jeg begynner på jobb igjen. Jeg fullammer + grøt til kvelds. Jeg har prøvd mme i perioder hvor jeg har hatt lite melk, men det har ikke fungert. Det er ikke flaska men smaken på mme hun ikke liker. Har også prøvd alle typene uten hell :/ Så hva gjør jeg når jeg begynner i jobb? Jeg skal mest sannsynlig starte i et vikariat, har jeg da krav på ammefri? Huff jeg gruer meg Andre med lignende erfaring eller råd?? Tusen takk for svar!
julibaby10 Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Hei. Høres akkurat ut som mitt tilfelle. Min ville heller ikke ha mme, og jeg hadde litt hetta en stund. Orka ikke tanken på å pumpe hver dag. Prøvde alle typer mme, men spyttet ut, vred seg bort og lekte med flaska. Prøvde hver kveld en mnd, og til slutt drakk han :-) først 30 ml, så mer og mer. Nå liker han det veldig godt. Jeg kunne heller ikke ha han i ammestilling. Bygget opp med puter så han lå godt i sofaen:-) Uten om det, er jeg spent på hvordan det blir. Vil gjerne amme fortsatt, og få det til å fungere. Jeg kommer ikke til å benytte meg av ammefri. Men jeg tenker at du har samme rettigheter i et vikariat som ved fast stilling. Men ikke nødvendigvis med lønn. Håper du får mange svar på innlegget ditt!
trønderfrøkna Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Hei Jeg har akkurat starta å jobbe, jenta mi var 6,5 mnd da jeg starta. Har gitt henne grøt siden hun var 4 mnd. Brukte den siste mnd av permisjonen på å trappe opp grøtspising på dagen, sånn at hun til slutt fikk pupp på morgenen, så to måltider med grøt på dagen og så pupp igjen når arbeidsdagen var over. Det har gått veldig fint. Har benytta meg av ammefri og gått hjem en time tidligere. Godt det, men jeg hadde klart meg uten også. Tror også man har krav på ammefri uansett, men om du får det lønna vet jeg ikke.
lillenims Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Ammefri uten lønn har man alltid krav på (hvor lenge avhenger av lengden på arbeidsdagen, ikke på type stilling eller hvor stor stillingen er). Ammefri med lønn har man rett på i bla. offentlig sektor, og iallfall i offentlig sektor er det like rettigheter for vikarer som for fast ansatte. (Fagforeninger er litt nøye på det med vikarer, så om bransjen har lønnet ammefri gjelder dette nok vikarer også.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå