Gå til innhold

Dere som har småspiste 1 åringer! Hvor mye spiser de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min har alltid vært vanskelig i matveien, og spiser meget lite og er ekstra vanskelig i perioder. Lange perioder.

Frokost: grøt, spiser alt fra noen få skjeer til en halv posjon (50 ml væske), og da er det vrient å få det i henne.

Lunsj: max 1/2 skive brød + kanskje litt fruktmos

Middag: ikke begeistret for middag. Spiser ofte en 1/2 skive i stedet. Men, her kan hun nekte helt også + litt fruktmos

Kvelds: Samme som frokost, og vanskelig å få i henne. Hun er ikke spesielt interessert.

Så hender det at hun får perioder der hun spiser mer. Venter veldig på en slik periode nå, for nå har hun vært meget vanskelig og småspist i tre uker.

Og det som er så slitsomt, er at hun må avledes med leker for å spise det lille hun gjør og. Ellers nekter hun plent.

Flere som er som oss? Eller har "alle" matglade barn som enkelt gaper til alt bare de ser skjea?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj det var ikke mye nei.

Her går det i perioder, men spiser stort sett godt.

Har dy vurdert å droppe grøt? Min synes grøt er dødskjedelig, og nekter å spise det, men hun spiser stooore porsjoner med frokostblanding (havrefras). Hvorfor fruktmos, kanskje ungen vil synes det er morsommere med ting man kan spise selv?

Skrevet

her er mini 13 mndr, og han har aldri vært glad i mat.

Han har omtrent samme matinntak som din. I tillegg får han MM 4-5 ganger i døgnet.

Vi gir fortsatt grøt, for det kan vi klare å lure i ham, han spiser noe mat slev. Hvis han har hoppet over 1-2 måltider helt, da har han god matlyst ved neste måltid. Han har heldigvis ikke helt matnekt. Han kan derimot nekte å drikke annet enn MM.

Dette er vårt 3. barn. Nr 1 fikk matvegring ved 13 mndr. Gikk ned i vekt og kunne fint klare seg med 1 ostebit på et helt døgn. Etter noen uker regner man faktisk potetgull som føde bare barnet får i seg NOE. Hun ble bedre rundt 2,5 års alder, men det løste seg ikke helt før hun fylte 7 år. Nå ved 8 år regner jeg henne ikek lenger for å være særspist, men spiser variert og godt.

Så lenge vår yngste faktisk har matlyst 1-2 ganger, så er jeg ikek bekymret enda. Han har flatet ut på vekt og vekst, men ikek alarmerende mye. Har merket at alle 3 har hatt en kneik å komme over ang mat rundt denne alderen.

Hvor stor er jenta di? Har hun stagnert på vekt/vekst? Hva sier helsestasjonen?

Skrevet

Åh, du aner ikke hvor godt det er å høre fra andre med småspiste barn, OG som har vært gjennom det med andre barn. Jeg har også tre barn, men de to eldste har spist alt de har fått servert. Så dette med å få en unge som ikke er glad i mat og som spiser så lite er helt nytt for meg, og jeg bekymrer meg deretter.

Men, det hjelper faktisk mye å høre om andre som er slik. Jeg håper jo det går seg til etter hvert. I allefall at jeg greier å slutte og bekymre meg så veldig. For det er det verste.

Hun har hoppet litt opp og ned på kurven sin. Hun er lang og slank. Ikke sikker på vekta nå, for er en stund siden sist veiing.

Hi

Skrevet

Hei.

Vesla vår spiser også lite. Hun er 12 mnd, 9,1 kg og 78 cm lang. Til frokost spiser hun i underkant av en skive, uten skorpe. Hun er veldig glad i laks, så hun får hvertfall i seg noe sunt. Til lunsj spiser hun kanskje en halv banan og/eller en halv yoghurt. Middag består av ca et halvt glass barnemat, eller litt av vår middag. Ikke mye her heller. Kveldsmat vil hun ikke ha, kanskje vi får i henne litt helmelk. Ikke mye mat, men hun er blid og fornøyd.

Jeg tenker litt som så at dette tar seg opp hvis hun har behov for det. Vi prøver å gjøre måltidene til noe positivt, smake på masse forskjellig etc, slik at hun blir glad i mat, og ikke føler at vi presser henne til å spise.

:)

Skrevet

Det hjelper så mye å høre om deres småspiste.

I dag har hun spist veldig lite. Hoppet glatt over middagsmåltidet, og da blir jeg stressa. Ikke én bit én gang!

Kjenner jeg bekymrer meg og stresser alt for mye med dette. Men, er det nødvendig å bekymre seg så mye som jeg gjør? Er dere bekymret?

Går deres opp i vekt? Evt. hvor mye?

Hi

Skrevet

Vår har gått greit opp i vekt. På 1årskontroll var han 11 kg akkurat, så det er ikke synd på ham. =) Går vel opp 200-300 g pr måned nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...