Gå til innhold

Langvarig kvalme og vekttap hos barn - noen som har opplevd dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 8 år har siden begynnelsen av januar klaget over at hun er kvalm. Det virker ikke som om hun er kvalm hele tiden, men hun er stort sett kvalm hver dag kveld. Hun er oftest kvalm flere ganger i løpet av dagen, og det kan vare fra en time til gjennom hele dagen. Det virker som om det går litt i bølger. Jeg har registrert at hun ofte blir kvalm etter at hun har spist - eller at hun ikke vil ha mat fordi hun er kvalm... Vi ser tydelig på henne når hun er kvalm, fordi hun da er helt blek, og hun kan begynne å gråte fordi hun er så kvalm. Hun er også slapp, og orker ikke så mye av ting hun vanligvis gjør, slik som å leke, ha besøk, dra på besøk osv., og ligger en del på sofaen. I tillegg vil hun nå ofte gå å legge seg for kvelden flere timer før hun normalt legger seg. Jeg har også oppdaget at hun har gått ned 3 kg siden i høst en gang, og synes dette er et stort vekttap for ei allerede tynn jente (nå 127 cm høy og 22 kg).

 

Vi skal til legen i morgen, og jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle spørre her i perioden vi ventet på legetime, for å unngå å bli mer bekymret... - Men tenker jo at det kan være ufarlige forklaringer på dette også... Er det noen her som har erfaring med slike symptomer hos barn? Hva feilte det barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres veldig ut som cøliaki.

Det er typiske symptomer iallfall.

 

Men mange leger tenker ikke på den muligheten hvis det ikke innebærer diare i tillegg. Så be om å få bli testet for cøliaki hvis det ikke kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki var også det første jeg tenkte på. Husk at endelig diagnose kun stilles ved biopsi - det er iikke alltid blodprøver gir riktig indikasjoner. I tillegg bør det tas fullblodsprøver (sjekk Arenaklinikken eller balderklinikken).

Cøliaki er en underdiagnostisert sykdom, fordi mange leger misforstår symptomene eller overser dem, har jeg lest, så stå p åselv her.

Det kan selvfølgelig være helt andre årsaker, både ufarlige og mer alvorlige, så det er bra at dere kommer igang med utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

 

Ja, cøliaki har jeg tenkt på også. Jeg tror hun tok cøliakiblodprøver som liten, en periode hun var syk, men disse vil kanskje være endret nå dersom hun har cøliaki nå og ikke hadde det da? Vet ikke så mye om cøliaki, altså, men er det noe som man er født med eller oppstår det etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at prøvene slo ut negativt da hun var liten har ingenting å si nå.

For at de skal slå ut må kroppen ha reagert på gluten en stund, samt at en ofte kan få negativt resultat hos barn selv om de er syke.

Så be om ny test, og finner de ikke noen andre grunner til plagene hennes krever du gastroskopi selv om blodprøven igjen skulle være negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...