Gå til innhold

I teorien, hvis man vil ned i vekt og skal holde seg til maks 1500 kalorier om dagen. Kan jeg spise sjokolade da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, hvis jeg kun spiser i underkant av 300 gram sjokolade en dag (det er jo ca 1500 kalorier). Vil jeg fortsatt gå ned i vekt da? har ikke tenkt til å gjøre dette altså, men er alene hjemme i kveld, vil kose meg film og sjokolade, så vurderer å "spare" 500 kalorier til i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope, det blir ikke det samme. 300 kalorier fra sjokolade, er IKKE det samme som 300 kalorier fra sund mat!!

I sjokoladen er det flerumetta fett, som ikke er bra for "mageflesket"

Skal du kose deg med sjokolade, så ta 2-3 små biter av en kokesjokolade som har 70% kakao i.

 

VET at det ikke er enkelt, har slanket meg i 2 år. Men dette greier du :)

PS: Jeg ville ha holdt meg til maks 1200 kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

De fleste kostholdekspertene anbefaler å ha en fast "kosedag" i uka når man slanker seg. Det gir bedre resultater å legge inn litt kos hver uke, enn å være totalt avholden av alt som er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Spiller ingen rolle hva du spiser, så lenge kaloriinntaket ditt er lavere enn forbruket. Om man gjør det hver dag er det selvfølgelig ikke sunt i gforhold til næring og vitamier, men en dag i uka er det helt ok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det blir ikke det samme. 300 kalorier fra sjokolade, er IKKE det samme som 300 kalorier fra sund mat!!

I sjokoladen er det flerumetta fett, som ikke er bra for "mageflesket"

Skal du kose deg med sjokolade, så ta 2-3 små biter av en kokesjokolade som har 70% kakao i.

 

VET at det ikke er enkelt, har slanket meg i 2 år. Men dette greier du :)

PS: Jeg ville ha holdt meg til maks 1200 kcal pr dag.

 

1200 kalorier pr dag er alt for lite og heller ikke sunt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det blir ikke det samme. 300 kalorier fra sjokolade, er IKKE det samme som 300 kalorier fra sund mat!!

I sjokoladen er det flerumetta fett, som ikke er bra for "mageflesket"

Skal du kose deg med sjokolade, så ta 2-3 små biter av en kokesjokolade som har 70% kakao i.

 

VET at det ikke er enkelt, har slanket meg i 2 år. Men dette greier du :)

PS: Jeg ville ha holdt meg til maks 1200 kcal pr dag.

 

Usj, kokesjokolade, er ikke godt en gang? Trodde poenget med "kosen" var å spise noe godt?

 

Jeg har 4-5 kilo for mye, noe jeg synes er noe herk, men jeg ikke kommer til å gjøre noe med. All "sunn" mat som kokte grønnsaker, grovbrød med masse korn, fullkorn ditt og fullkorn datt smaker papp, og jeg vil heller ha litt bilring enn å tvinge i meg pappmat. Skjønner at de som er overvektige må ty til slik løsning når de skal ned i vekt da. Lykke til HI, og jo, det ER lov å kose seg litt selv om man er på slankeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope, det blir ikke det samme. 300 kalorier fra sjokolade, er IKKE det samme som 300 kalorier fra sund mat!!

I sjokoladen er det flerumetta fett, som ikke er bra for "mageflesket"

Skal du kose deg med sjokolade, så ta 2-3 små biter av en kokesjokolade som har 70% kakao i.

 

VET at det ikke er enkelt, har slanket meg i 2 år. Men dette greier du :)

PS: Jeg ville ha holdt meg til maks 1200 kcal pr dag.

 

1200 kalorier pr dag er alt for lite og heller ikke sunt!!

 

Enig. Kroppen går på sparebluss, og med mindre man sitter på rompa hele døgnet og ikke er i aktivitet i det hele tatt, er dette for lite, og usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det blir ikke det samme. 300 kalorier fra sjokolade, er IKKE det samme som 300 kalorier fra sund mat!!

I sjokoladen er det flerumetta fett, som ikke er bra for "mageflesket"

Skal du kose deg med sjokolade, så ta 2-3 små biter av en kokesjokolade som har 70% kakao i.

 

VET at det ikke er enkelt, har slanket meg i 2 år. Men dette greier du :)

PS: Jeg ville ha holdt meg til maks 1200 kcal pr dag.

 

Tullball, hun kunne kun ha spist 1500 kcal i sjokolade og så likevel gått ned i kg.

Sunt er det jo ikke men spiser man mindre enn hva man forbrenner så vil man gå ned. Enkelt og greit.

 

Også sier du videre at hun bør spise kun 1200 kcal pr dag? På hvilket grunnlag kan du si det? Du aner ingenting om hennes energinivå, alder, vekt eller høyde.

 

De fleste vil gå ned om de spiser 1500 kcal pr dag, om man da ikke er 150 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det vil du gjøre. Men da kan du ikke spise så mye annet den dagen. å kroppen har mye mer bruk for 2 grove brød meg egg og tomat feks.

Det var mange kacal å spare. Men da har du vel spart av hele uka ja??

Bare du ikke kutter ut noen måltider, selv om du sparer kcal. Spis alle måltidene dine, det er viktig!

For 500kcal er jo mye mer enn en middag, som skal ligge på rundt 400kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tastet inn på vektklubben nå. Hvis jeg holder meg til Nutrilett frem til middag, så kan jeg spise Grandiosa til middag og kose meg med en pose snack a jacks og mørk sjokolade i kveld. Skal trene en time etterpå også, og da lander jeg på 1400 kalorier. Det er IKKE hver da jeg gjør dette altså, men akkurat i kveld vil jeg kose meg litt ekstra :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det blir ikke det samme. 300 kalorier fra sjokolade, er IKKE det samme som 300 kalorier fra sund mat!!

I sjokoladen er det flerumetta fett, som ikke er bra for "mageflesket"

Skal du kose deg med sjokolade, så ta 2-3 små biter av en kokesjokolade som har 70% kakao i.

 

VET at det ikke er enkelt, har slanket meg i 2 år. Men dette greier du :)

PS: Jeg ville ha holdt meg til maks 1200 kcal pr dag.

 

1200kcal?? Nei nei, det er alt for lite! Det blir usunn slanking!

Du kan jo ikke anbefale at hun holder seg til 1200kcal pr dag når du ikke vet hvor mange kg hun er eller hvor tung hun er. Er Hi ung, vil hun trenge flere kcal enn hvis hun har passert 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går an! Jeg har gått på sjokoladekur. Spiste en stor stratosplate hver dag, pluss litt brødskive utenom. Tok et par biter sjokolade i ny og ne.

Man går ned, men på en usunn måte selvsagt!

Jeg er ikke overvektig, så det er ikke mange kilo jeg har ønsket å gå ned. Ville ikke anbefalt det til de som skal ned 20-30 kg.

 

Sjokoladen er min motivator for å gå ned i vekt, da jeg synes det er pyton å slanke meg. Plutselig blir det gøy;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... mangelsykdommer...

 

Det er faktisk lov å kose seg med sjokolade selv om man slanker seg, så lenge man kun gjør det 1 gang i uka. Og man trenger ikke å trene som en gal eller ha dårlig samvittighet for det. Det er hva man spiser hver dag som er avgjørende, ikke den ene dagen... Bruk sunt bondevett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke svare korrekt på dette spørsmålet. Men ville bare si at den perioden jeg gikk aller mest ned i vekt (12 kilo) var da jeg var deprimert og kun spiste sjokolade, chips, macdonalds mat etc. Jeg hadde så dårlig apetitt og usunn mat var det eneste som fristet. Etter jeg ble frisk, har fått tilbake apetitten og spiser et sunt kosthold har jeg gått oppigjen de 12 kiloene :)

 

Grunnen til at jeg gikk så mye ned da jeg spiste dette var nok pga det var svært små menger mat. Noen biter her, noen biter der, spiste meg sjeldent mett og gikk ofte til sengs uten kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er ja. En kalori er en kalori dersom målet er å gå ned i vekt. Leste du om legen som ville bevise dette gjennom en "diett" bestående bare av kaker? Han holdt seg innenfor kalorimengden han måtte spise for å gå ned i vekt, men spiste altså bare kaker. Og gikk ned like mye som han ellers ville gjort.

Når det kommer til sunnhet, er det selvsagt et helt annet spørsmål, for sjokolade er jo stort sett tomme kalorier.

Men du går ned på hva som helst, så lenge du holder deg innenfor kalorigrensen.

Vektnedgang ER for de fleste, friske mennesker ikke noe hokuspokus. Mindre kalorier inn enn du forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke det sunnest, men vektmessig går det helt fint.

Jeg gikk ned 10 kg på ca 4 mnd for to år siden. Jeg er veldig glad i sjokolade og hadde aldri klart det om jeg ike kunne spise det innimellom. Det jeg gjorde var å spise litt under det jeg skulle 6 dager i uka og så ha en frotsedag der jeg spiste nesten hva jeg ville. I tillegg lagde jeg meg en regel om at når jeg trente tillot jeg meg å spise halvparten så mange kcal i sjokolade eller noe annet godt som jeg hadde forbrent. Resten av kostholdet mitt var veldig sundt. Det fungerte helt fint og jeg har ikke hat store problemer med å holde vekten i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...