Patetica fåkksi Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 I frykt for å fremstå som evneveik, men samtidig nok engasjement til å tørre å spørre likevel, deler jeg herved denne linken: http://www.brreg.no/blanketter/enkeltperson.html -og har selvsagt noen spørsmål. Hvis det er slik at jeg har et "foretak". Dette foretaket er et prosjekt (forhåpentligvis ikke kortvarig, men noe som tilogmed kan vokse seg større og vare lenge) der undertegnede samler inn ting som hun gir videre til de som trenger dem. Undertegnede, aka. prosjektleder og koordinator, samt grunnlegger og bozz, tjener ikke en eneste krone på dette (og det kan bevises ovenfor myndigheter og alle som trenger den informasjonen) men snarere bruker penger på det. Men det registreres altså at penger settes inn på hennes konto til formålet. Hvis jeg oppretter et offisielt "foretak", må jeg betale for det? Må jeg bevise noe? Er det en helvetes papirmølle uten like? Skyter jeg meg selv i foten ved å dermed bruke mer tid på papirfjas og mindre på det viktige formålet? Er det mistenksomt? Kommer skattemannen på besøk? (Hvis ja, har han stor tiss?) Hilsen kan-ikke-forstå-lovverkogpapirkrav-men-har-et-stort-hjerte-og-vil-bare-gjøre-ting-riktig. Deres ærbødgiste; Patetika Fåkksi.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Det kan like gjerne være skattedamen som kommer - aka meg. Og hvis skattedamen finner at du har masse penger inn på konto uten at dette er oppgitt, så blir ikke skattedamen glad. Hvis du driver noe "næringslignende" skal du oppgi inntektene, og du får fradrag for kostnadene du har. høres jo ut som om du går i null, men det skal oppgis. Nå vet jeg jo ikke noe om størrelsen på virksomheten eller noe, men det høres ut som om du i det minste bør passe på å oppgi dette. Ta en tlf til skattekontoret og få veiledning. Vanskelig å svare deg skikkelig med så lite info. Lykke til
Patetica fåkksi Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2012 Hei skattedamen! *retter på håret og klærne og smiler pent* Når du sier "fradrag for kostnadene" betyr det at dersom jeg bruker f.eks 2.000,- per år på dette, så kan jeg faktisk få igjen noe av det? Det er ikke snakk om store mengder kronasjer som kommer rullende inn på min konto, men mer av typen "et par hundre kroner" fra noen forskjellige mennesker. Disse par-hundre-kronene bruker jeg på posten får å sende det jeg sender. Eneste jeg tenker kunne lønt seg dersom det er et godkjent foretak osv, er at jeg dermed kanskje kunne fått inn mer penger så jeg kunne sendt mer avgårde. Altså ikke en krone til meg, men bare et større prosjekt og fler som får hjelp.
Gjest Siklerotte Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Skal du opprette Pateticas Redd Barna-organisasjon?
Patetica fåkksi Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2012 Jeg samler inn klær and the like som jeg sender til Afrika. Også er det noen som setter inn penger til porto og annet. Et aldri så lite prosjekt som kunne vært mye større om jeg hadde hatt penger.
Gjest Siklerotte Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Så fint initativ! Håper du lykkes med å gjøre det større!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå