30mortil3 Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Baaare lurer! fortell gjerne hvordan dere gjorde det og på hvilken årstid og hvor lang tid det tok ? Min gutt på 2,5 år tisser i doen av og til, men ser ikke for meg at jeg får han til å slutte på en god stund enda
It's all about me Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Min sluttet ikke før like før han ble 5. Var rett og slett ikke klar før. Hadde prøvd med belønning og å fjerne bleie for å la han kjenne på det å gjøre på seg, men alt gjorde det heller verre. Så det endte med at han slutte først på natten og så om dagen noen mnd senere.
TinaP Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Prøvde sommeren han var 2,5 år og sommeren da han var 3,5 år, men han var selv fast bestemt på å slutte når han ble 4 år. Så han ble 4 år og sluttet på dagen. Første ukene var det en del uhell, men så ble det bare bedre og bedre. I begynnelsen var det avføringen han hadde minst kontroll på. Så hver gang han klarte å bæsje i do så fikk han et klistremerke. Etter 10 klistremerker så fikk han være med i lekebutikken og velge en premie (ca 50 kr). De gangene han ikke klarte det, så sa vi bare "ja, ja, det går sikkert bedre i morgen". Etterpå begynte vi å gi klistremerker for hver dag han ikke hadde uhell. Det er viktig å fokusere på det han klarer og ikke på det han ikke klarer. Og det viktigste er at han må være klar selv. Men er du hjemme en dag og det er surt ute, så er det bare til å ta av bleien og ta på truse. Det blir mye tørking i begynnelsen. Han er jo ikke vant med å gå uten bleie. Uansett, lykke til
Galskapens overhode Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Vi trodde han var ferdig på dagtid rett etter fylte 3 år, men etter 2 uker ble det bare flere og flere uhell, og lille søte gutten min ble tristere og tristere for hvert uhell.. Var vanskelig for ham i bhg også. Så når vi var oppe i 6-8 klesskift om dagen, begynte vi med bleie igjen. Nå har han bikket 4 år, og han småskvetter fortsatt, men går på do selv om bleien er på. Han er aldri tørr på morgenen. Håper han er mer klar til sommeren.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Jeg begynte med pottetrening rundt 2 år og han var bleiefri like før 3 år. Han hadde to uhell etter siste bleie, et i barnehagen og et hjemme ute under lek. Aldri uhell om natta. Jeg ser tilbake på det som en drøm, var jeg virkelig så heldig?!! Men har mistanke om at minsten kommer til å bli helt annerledes, så tenker ikke på å kopiere fremgangsmåten denne gangen. Tar det som det kommer;)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Vi strever fortsatt etter å ha startet ifjor da han var 2.5 år... Nå er han 3.5 og holder på med perioder uten bleie. Ikke bleiefri enda!
Tullsjura Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Da han var 2,5år var han bleiefri dag og natt.. Etter den tid har vi hatt 3 uhell på natta
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Hun er nå 22 mnd. og tisser på do. Men jeg avvenner henner ikke med bleie enda for hun er ikke så flink til å holde seg og jeg er så redd for uvi i kulda. Tenker å avvenne henne til våren.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Eldstemann har akkurat sluttet med bleie på dagen, han blir 4 i april. Men han vil fortsatt ikke tisse i do, så hvis vi skal et sted hvor de ikke har potte så vil han ha på bleie. Og det får han jo, vi er opptatt av at bleieslutt ikke skal være en ubehagelig opplevelse for han. Og han har virkelig ikke vært villig til å prøve uten i barnehagen før nå (hjemme har han vært uten i noen uker før han ville slutte i barnehagen også). Lillebror tror jeg blir mye lettere, han er 2,5 og tisser i potten rett som det er (han syns det er kjememorsomt), men det er kun når han kommer på det når vi likevel er på badet. Tenker vi gjør en innsats for å fa ham bleiefri i løpet av våren/sommeren.
MrsBlidfis Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Eldstemann her sluttet med bleia sommern når han var 2.5 år.. Begynte allerede sommern før med å innføre potta, og han tissa på den ett par ganger.. Men var ikke spes intr på det tidspunktet.. Det gikk veldig fort når vi sluttet, i løpet av to uker var han bleiefri både dag og natt.. Vi har aldri hatt uhell på natt.. Bare ett par uhell på dagtid den første mnd.. Men minstemann håper jeg å være ferdig med bleia til sommern når han er 2 år..
30mortil3 Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2012 Hun er nå 22 mnd. og tisser på do. Men jeg avvenner henner ikke med bleie enda for hun er ikke så flink til å holde seg og jeg er så redd for uvi i kulda. Tenker å avvenne henne til våren. Ja, jenter er tidlig ute og min jente var bleiefri når hun var 2 også, men nå lurer jeg på gutter
30mortil3 Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 13. februar 2012 Takk for svar alle så herlig å kunne sammenligne og lese andres erfaringer. Jeg trur ikke min gutt er riktig klar enda. Selv om han tisser doen av og til og blir veldig stolt av det, så har han lite kontroll. Igår. f.eks. Vi kledde han naken og han tisset doen, tisset en stund og sa tissa, hehe. Tørket han og så at det var litt vått på papiret. Så puttet vi han i badekaret og det tok 1 min, så tissa han der også. Og når vi var ferdig med å bade, men før vi tok på bleie, rakk han jammen meg å tisse på gulvet også. Det gjør at jeg allefall ikke tenker å prøve. Min teori er å tilby han å gå på do og tisse så ofte han vil. Hvis han vil, blir alle glade og vi klapper og forteller hvor flink han er. Men hvis han sier nei, så maser vi ikke. Men så håper jeg at vi får en fin sommer, og han kan være mye uten bleie.. da vil jeg kanskje forklare mer om tissing og kontroll osv og bare ser utifra det, hvordan det går
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Jenta vår sluttet like før 2års dagen sin, gutten vår sluttet ved 2,5års alder.
30mortil3 Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 13. februar 2012 Jenta vår sluttet like før 2års dagen sin, gutten vår sluttet ved 2,5års alder. Så flott! Hvordan avvente du gutten din da? det var jo litt tidlig til å være gutt
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Eldste sluttet samme måned som han fylte 3 år, det er på sommeren. Lillebror sluttet da han var nesten 3,5 år, og han sluttet midt på vinteren. Jeg skifter heller bleier noen måneder lenger enn å stresse med bleieslutt jeg altså. Er sikkert lat (dårlig mamma osv i noens øyne), men jeg har rett og slett ventet til de har vært klare og villet det selv. Eldste har aldri hatt et eneste uhell, og lillebror tisset på seg under lek (glemte seg) en gang uken etter at han sluttet Med noen barn kommer man ikke unna "styret" med utallige tisseuhell, et evig mas om å huske å gå på do osv. Men jeg har vært heldig å slippe alt dette siden jeg ventet til guttene var klare. De kunne kanskje sluttet litt tidligere, men da hadde dette maset vært en del av hverdagen over en tid og jeg valgte å vente
Venja Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Eldstemann sluttet da han var 3 år og 1 mnd. Hadde frem til da nektet å gå på do i det hele tatt, men da den riktige inspirasjonen kom så var han tørr i løpet av en helg. Dette var på våren. Sluttet på natta samtidig da han hadde vært tørr på natta lenge. Minstemann var tørr da han var 2 år og 8 mnd. Barnehagen (småbarnsavd.) var veldig flinke til å følge barna på do ved bleieskift så det var igrunn de som startet det hele. Han ble avvent mens vi var på ferie, noe som ikke var planlagt... men benyttet selvsagt sjansen da han var motivert for det. Så han begynte på storbarnsavd. bleiefri etter ferien og det gikk overraskende bra. Sluttet på natta et par uker etter dag tid. Begge to har fått premie etter noen dager som bleiefri. Mitt råd er å ikke stresse det. Skryt mye når de går på do. Skjer det uhell så skjer det uhell og vi har ikke kommentert det. Fint om en får inn en vane med å gå på do ved bleieskift (slik som bhg gjor med nr 2). Mye går på motivasjon og de må ville det selv.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 Storebror var 2 år og 9 mnd når han slutta, men hadde nattbleie ett år til + at han i perioder måtte finne bleie for å bæsje...klarte ikke bæsje på do =) Lillebror var akkurat 3 år og han slutta med alt på en gang.Tørr på natta og ingen uhell hverken dag eller natt =) Begge to slutta på vår/sommer, pga praktisk! Mindre klær og bytte på, er det kaldt så er det fort gjort å bli syke når de tisser på seg osv. Mini her er født i des så jeg satser på å prøve med han sommeren før han blir 3, eller sommeren etter (men det er enda en stund til) =)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Jenta vår sluttet like før 2års dagen sin, gutten vår sluttet ved 2,5års alder. Så flott! Hvordan avvente du gutten din da? det var jo litt tidlig til å være gutt Etter å ha lest noen av svarene nedenfor her så vil jeg påpeke at selv om sønnen min sluttet tidlig med bleie, så betyr ikke det at vi stresset med avvending. For vår del, så har vi satt barna tidlig på do med doforminsker. Ikke fordi vi nødvendigvis skulle slutte med bleier tidlig, men fordi vi så når barna måtte på do og opplevde at de satte pris på at de slapp å gjøre det i bleien. Gutten vår gikk med truser hjemme og så minte vi ham på å gå på do i starten, og når vi så at det fikk fint så fjernet vi bleier i bhg også. Har hatt veldig få uhell. Tok litt tid før han begynte å si ifra selv. Men for en stolt gutt! Han var forøvrig med å velge ut boxere i butikken før vi begynte med truser. Har ikke latt barna bruke truser utenpå bleier, men brukt det som en gulerot at når vi går på do så bruker man truser og ikke bleie.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Våren før han fylte tre (født i slutten av august) så begynte han selv og ville på do. Etter en stund med tørr bleie så begynte vi og prøve uten, og det bare gikk av seg selv. Vi ventet litt lenger med nattbelien, men han var tørr i den også hver morgen fra han sluttet på dagtid. Men vi turde liksom ikke. Og etter han sluttet helt med bleie har han tisset to gang i senga, og på dagtid har han kun hatt uhell pga at han vært veldig "trengt" og tissestrålen har kommet ut og opp mellom bena mens han satt på do. Så vi har ikke hatt bleieavvenning på gutten, for å si det sånn. Han ordnet det selv. Det var deilig Og vi var heldig. Har hørt at gutter er vanskeligere og avvenne enn jenter, og at de ofterero g lengre tid etter bleieslutt har uhell. Men vi har vært heldige der:)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 2 år og 4 mnd =) Men han bestemte dette her selv altså. Han nektet plutselig å ha på bleie på kvelden når han skulle legge seg. Jaja, tenkte jeg, vi får vel prøve da. Og jammen gikk det fint! Dagen etter det slutta vi med bleie på dagtid ( klarer han å holde seg på natta, klarer han det på dagen også) og første dagen var det et tisse uhell. Etter at han slutta, et halv år siden, har han hatt et uhell på natta, og noen fler ( tre-fire) uhell på dagen
tomat15 Skrevet 13. februar 2012 #21 Skrevet 13. februar 2012 Vår sluttet med både dag og nattbleie når han var 2 år og 7 mnd. Han sluttet på vinteren. Det var helt uproblematisk å slutte på den årstiden selv med dress. Vi startet ca 2 mnd tidliger med å gå uten bleie hjemme og hadde potta stående i stua. Tok alltid av bleia når vi kom hjem. Vi hadde også et belønningssystem med klistremerker. Et vist antall ble til en bil. økte stadig antall merker som ble til biler. Fikk et klistremerkt for nummer 1 og to merker for nummer to. Han var super stolt og det gikk overraskende lett. Gjorde det samme med lillesøsteren som sluttet når hun var 2,5 år, men hun sluttet på sommeren.
little old lady hoo Skrevet 13. februar 2012 #22 Skrevet 13. februar 2012 Ungene våre har sittet på potte og do fra de kunne sitte. Dette har da vært en del av morgenrituale og kveldsrituale. Så har vi gradvis forsøkt uten bleie. Fra ca 1 år har de bæsjet bare på do/potte og fra 2-2,5 har de vært tørre, både natt og dag. Har to gutter og en jente.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #23 Skrevet 13. februar 2012 Vi har begynt med potte fra ca1årsalder for begge to. Den har stått på badet og de har sittet på den når de har ønsket det. Yngstemann skjønte veldig fort poenget, mens eldste brukte litt lengre tid. Yngste er snart 2år nå og har fortsatt ikke sluttet, mulig vi prøver i sommer ,men vi får se hvordan det går utover våren og mot ferien. Eldste sluttet ca1mnd før han ble 3år på dagtid. Da hadde han de siste par mnd gått mye uten bleie hjemme og vi kunne nok sluttet før, men jeg orket ikke tanken på å skulle slutte helt mens jeg var høygravid. Han hadde ingen uhell den første tiden, men etter ca1år hadde han noen mens han lekte og ikke hadde tid til å gå inn på do. På natta bruker han fortsatt bleie og nå er han 4,5år. Ser ikke for meg at vi kan fjerne den med det første heller, for han vil gjerne, men i perioder er bleia likevel veldig full om morgenen og da er det bedre at han beholder den enn at han skal ha uhell flere ganger i uka.
♥sebastian3003♥ Skrevet 13. februar 2012 #24 Skrevet 13. februar 2012 Eldstemann sluttet når han var 2 år, men sliter på natten.. Da har han ikke kontroll, og han blir snart 6 år.. Vi tok potte inn i stuen i begynnelsen, og flyttet den gradvis inn til badet.. Gikk veldig greit... Vi lot han gå veldig mye uten bleie her hjemme..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå