Lykkeligmamma:) Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Hei! Jeg har en sønn på 9mnd. Permisjoen min gikk ut i Desember. Er gravid på ny og går på svangerskapspenger grunnet risiko i svangerskapet. Er i uke 18, og har hatt merkbare rier(er i risikofare for prem fødsel) sliter m mye smerter og begynnende bekkenløsning. Samboeren min har nå hatt fem uker perm og vært hjemme. Har virkelig trengt han siden jeg ikke orker stort selv, men hva nå? Han skal tilbake på jobb.i morgen. Av alle ting må han jobbe langt borte og være borte mand-fredag. Skjønner ikke hvordan dette skal gå. Hadde jeg vært i permisjon kunne han søkt om å hjelpe meg. Men jeg er ikke lengre i perm. Kan han få sykemelding? Ogs premature rier skal jeg ta det med ro, og ikke løfte gutten vår for mye... Håper noen har vært i lignende situasjon og kan svare??!??
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Nei, han kan ikke få sykemelding av den enkle grunn at han er jo ikke syk... Han kan bruke sykt barn/barnepasser dagene (han har 10 stk) og ellers må dere ordne dere på eget vis med barnepass.... Kontakt barnehager eller dagmamma om det er så at du ikke klarer å passe barnet selv.... Dere har ingen rettigheter hos nav....
Mamma i vinden Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Hva med omsorgspermisjon? Kjenner ikke til reglene, men verdt å sjekke.
Lykkeligmamma:) Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2012 Han kan visst få både sykemld og omsorgspermisjon. Så d er godt å vite
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Han kan visst få både sykemld og omsorgspermisjon. Så d er godt å vite Hvem sier dette da? Han kan 110% sikkert IKKE få sykepenger så lenge ikke han er syk.. Omsorgspermisjon er jo sykt barn dager som en annen har nevnt, noen annen permisjon får han ikke fra nav ihvertfalll... Arbeidsgiver kan jo være snille og innvilge velferdspermisjon med/uten lønn, men det er jo ikke noe man har krav på.. Lurer veldig på hva du egentlig mener....
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Hvis du er på svangerskapspenger pga fare for prematur fødsel så er det ikke meningen at du skal bruke denne tiden til å passe barn. I tilfelle du ikke hadde hatt svangerskapspenger fra jobben så måtte du betalt barnepass i form av bhg/dagmamma. Litt vel brutalt så mener jeg at du snylter på systemet og håper ikke at mannen din har rett på noe fri utover de lovbestemte 10 dagene...
bitthen Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Kan få omsorgspenger inntil 10 dager pr kalenderår ved barn eller barnepassers sykdom. (www.nav.no).
Lykkeligmamma:) Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2012 Han kan få sykemelding. Det er vel opp til hver enkelt lege å bestemme hva man vil gi. Men har ikke behov for å benytte oss av det nå. Han får 20 dager/4 uker omsorgspermisjon. Dvs sine 10 dager + mine 10 dager, i første omgang. Utnytte systemet? Jaja si hva du vil. Veldig glad for at vi har muligheter hvertfall. Å bryr meg ikke om hva andre tror og mener. Forstår dere har rett i ditt og datt, men nå er det ikke mere å "diskutere" siden i har snakket med NAV idag og fått svar der.
elmaaani Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Så bra at dere har funnet en løsning! Lykke til! Håper du ruger tiden ut! Hilsen prematurmamma med nr 2 i magen - nå i u 37 takket være sykemelding og avlastning!
Lykkeligmamma:) Skrevet 14. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2012 Tusen takk for det:) Masse lykke til til deg å Så godt du har fått slappe av og at d har gått bra Krysser fingre her å Er kun i uke 18, så bare tar d mest mulig m ro og gleder meg hvertfall til å komme til uke 25 når det er noe de iallefall kan gjøre i å prøve stoppe/forhindre fødsel
jente_80 Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Håper alt ordner seg!! Håper du får et godt svangerskap
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå