Gå til innhold

Jeg lurer på hvor mye man bør ha i samlet inntekt når man skal søke om lån på 3 mill.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Inntekt x 3 ier de vel, så ca 1 mill? Om man har et godt forhold til banken og viser at man er økonomisk av seg, så kan man sikkert få et slikt lån med en samlet inntekt på 750 000 - 800 000 kr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samlet inntekt på ca 650tusen, og har huslån på 2.4, pluss endel andre lån så vi er oppe i lån på totalt 2.9

 

Ikke noe luksus, men det går :) Har alt vi trenger og litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er veldig forskjellig fra bank til bank, hvilket forhold du har til banken (ingen inkasso,tidligere gjeld, stabilitet i økonomien din) og hvordan du fremstår når du søker lån.

Jeg er student og lever på lån fra lånekassen, og min sambo tjener kanskje 350.000 i året, og vi fikk innvilget et lån på 3.4 mill.

Før møtet hadde vi regnet ut et budsjett på forhånd hvor mye vi ville "tåle" av nedbetalingsavdrag og renter, og vi fikk vist dem at vi hadde tenkt igjennom dette mer enn hundre ganger og reflektert over vår fremtidige situasjon med et slikt stort lån.

En studievenninne av meg fikk også uka etter innvilget et lån på 3.3mill, på omtrent samme inntektsgrunnlag.

 

Møt personlig opp i banken,for å prate med dem. Du trenger ikke å søke på en fast sum, men bare ha et møte for å få oversikt over hvordan du/dere ligger ann og hvor mye dere eventuelt kan få i lån. De er som regel veldig hyggelig og behjelpelig.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for tiden en inntekt på 650 000, egenkapital på 350 000-400 000 og får lån på 3 mill.

Jeg skal i jobb igjen til høsten og da får vi trolig mer i lån om vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samlet inntekt på ca 650tusen, og har huslån på 2.4, pluss endel andre lån så vi er oppe i lån på totalt 2.9

 

Ikke noe luksus, men det går :) Har alt vi trenger og litt til :)

 

Det må jeg si, det høres utrolig trangt ut... vi har ca 800 000+ har ca 2,5 i lån og det er trangt. Alt for trangt egentlig.

 

Men til HI, dere vil nok klare det greit tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 900.

Hadde egenkapital på 1.2mill. Så slapp å låne 4 mill. (det hadde ikke gått)

 

Vi lever godt, (og setter av penger på sparing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ca 3x inntekt man får i lån.. men husk at nå må man også ha egenkapital som skal være 10-15% av summen..... men varierer nok fra bank til bank ja. Men har flere venner som jobber i bank og de er strenge , spesielt nå........ men bare for to år siden var de ikke så strenge... men HI dere burde lett få et lån på 3 mill ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenger opp til bankene om de vil ha 10 eller 15% i egenkapital. Etter bestemmelsen fra Norges Bank, som et svar på lånefesten og økonomisk krisetid, så Må du ha 20% egenkapital.

 

Noen banker har forsøkt å gå utenom dette, men dette går altså ikke lenger.

Så hvor mye du får i lån vil avhenge av om din egenkapital tilsvarer 20% av det ønskede beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke 20% egenkapital, men 15%,

http://www.dinside.no/884107/naa-blir-det-enda-vanskeligere-aa-faa-laan

 

Uansett, hvis man har mulighet til å ta pant i foreldre bolig eller ha noen som medlåntager så trenger man ikke så mye egenkapital.

Hvis man er heldig som har feks foreldre eller besteforeldre som er villige til å stille opp som kausjonister kan man omgå dette kravet.

 

Men HI, jeg tror det skal gå helt fint å få det lånet, vi har mer i gjeld enn dere for å si det slik. Har lån i DNB. Men det er bare å snakke med forskjellige banker og finne ut hvilke som kan gi dere best betingelser. Lurt å "shoppe" rundt etter de beste vilkår og best rente.

Noe som er lurt å ta med til banken er ett fullstendig budsjett over utgiftene deres, hvis hva dere bruker penger på, hvordan dere disponerer inntekten deres. Slikt har veldig mye å si.

Vi la alt inn i ett exel skjema og har god kontroll over de forskjellige utgiftene våres. Vårt budsjett ligner forresten ikke i det hele tatt på det busjettet til SIFO som banken bruker. Syns SIFO sin oversikt er litt lite fleksibel og ikke er representativ for meg og min familie sitt forbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...