Gå til innhold

Krise! Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Prinsesse x 2
Skrevet

Jenta mi på 22 mnd har vært mye syk, igrunn nesten siden hu ble født. Går ikke en mnd uten at det er forkjølelse, halsbetennelse, en eller annen barnesykdom... ja You name it.

Nå er hu akkurat ferdig med vannkopper, noe som varte i nesten 2 uker....

Det vil si, vi brukte opp de siste sykt barn dagene våres. Det er fortsatt flere mnd til vi får ny kvote!

Tenkte i helga at nå skal det blir godt å få kommet seg på jobb og bhg til uka. Men idag våknet hu med sår hals, rennende nese og feber.

Mannen min er den av oss som har mulighet til å kunne avspasere, men siden han jobber mye borte.(som han gjør imorgen.) Så er det som oftest jeg som blir værende hjemme med hu. Vi har ingen familie i samme by som kan passe henne. Så det betyr jo at jeg måvære hjemme med henne imorgen.

Hva gjør jeg? Og flaut ovenfor jobben at hun har blitt syk igjen og jeg må være hjemme med henne.Men jeg kanskje ikke noe for at jenta mi er så mye syk...

Noen i samme bås? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere måneder til ny kvote? Det er ikke ny kvote før i 2013 og om dere allerede har brukt 20 sykedager så vil jeg tro at det verste er over....

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Du må nok dessvere dra med deg vesla til lege og få sykemelding hver gang hun er syk resten av året. Skjønner det er kjipt for arbeidsgiver, men er jo ikke noe du kan gjøre noe med

Gjest Prinsesse x 2
Skrevet

Gjelder ikke sykt barn dagene fra feks mars til mars?

Er det fra januar til januar har jeg jo ikke noe å frykte:)

Skrevet

Gjelder ikke sykt barn dagene fra feks mars til mars?

Er det fra januar til januar har jeg jo ikke noe å frykte:)

Sykt barn dager følger kaldenderåret, dvs. fra januar til desember

Gjest Prinsesse x 2
Skrevet

Ååå, var sikker på at det var som jeg trodde. Da har vi jo ganske mange dager igjen og ingenting å frykte, Hehe. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Hei,om hun blir fort syk og er syk 1 og 2 uker i strekk,dra til lege og få legeærklæring,at du er hjemme med sykt barn,så går det ikke utover de 20 sykedagene i løpet av året.er hun kronisk,har dere rett på flere dager

Skrevet

Hei,om hun blir fort syk og er syk 1 og 2 uker i strekk,dra til lege og få legeærklæring,at du er hjemme med sykt barn,så går det ikke utover de 20 sykedagene i løpet av året.er hun kronisk,har dere rett på flere dager

Hjelper ikke noe å få en legeerklæring på en unge. Foreldrene får ikke være hjemme av den grunn.

Bruke sykt barn dager, avspasere eller ta ut ferie.

Skrevet

Du må nok dessvere dra med deg vesla til lege og få sykemelding hver gang hun er syk resten av året. Skjønner det er kjipt for arbeidsgiver, men er jo ikke noe du kan gjøre noe med

En unge får ikke sykemelding og en forelder får bare sykemelding for egen sykdom.

Skrevet

Ja, her er det ingen nåde om man har brukt opp alle dagene. Da er det ferien eller avspasering det går utover. Med mindre du har barn med kronisk sykdom, da har du krav på flere dager (men det er nok ikke tilfellet her når du har flere ulike sykdommer etter hverandre)

Det kan jo hende du har en arbeidsgiver som min. Vi har ikke dager, men det er fordelt tl tilsvarende timer. dvs at jeg f.eks kan være hjemme på dagen med han, jobbe når han sover og på kvelden og kommer ut med kanskje 4 timer hjemme med sykt barn på en dag og ikke 8 :)

Skrevet

Sykt barn dager er i fht kalenderår. Man får ikke sykmelding pga sykt barn. Man kan be om ulønnet permisjon.

Skrevet

det er ikke snakk om sykmelding på foreldrene,men en erklæring fra legen om at du er hjemme med sykt barn,levere lappen til arbeidsgiver,og det går ikke utover sykedager mann har til barna.

vet at mann får det,for det har jeg fått av min lege da vesla var syk 6 uker i strekk for ett år siden,og da hun var syk 2 uker i strekk fikk jeg det.

Skrevet

Da må du ha en veldig snill sjef, eller en som ikke har peiling på regelverket!

Skrevet

det er ikke snakk om sykmelding på foreldrene,men en erklæring fra legen om at du er hjemme med sykt barn,levere lappen til arbeidsgiver,og det går ikke utover sykedager mann har til barna.

vet at mann får det,for det har jeg fått av min lege da vesla var syk 6 uker i strekk for ett år siden,og da hun var syk 2 uker i strekk fikk jeg det.

Dette er overhodet ikke noe du har krav på så her må du ha en grei sjef!

Skrevet

NAV betaler iallfall ikke sykepenger for voksen persons sykemelding når det gjelder sykt barn... da må du ha kronisk sykt barn, innvilgede pleiepenger e.l.

Eller en arbeidsgiver som er enten "grei" de første 16 dagene som arbeidsgiver uansett betaler av en sykemelidingsperiode, eller en som forskutterer sykepengene for hele perioden og ikke får tilbake fra NAV fordi dem enten er greie eller fordi dem ikke har peiling på regelverket...

Og ikke alle legene vet det heller, de kan å sykemelde, men kan ikke alltid regelverket for hvilke "diagnoser" som utløser sykepenger. Er legen litt uten moral så skriver han "situasjonsbestemt psykisk ubalanse" på sykemelding for deg istede så det er du som sykemeldes for å være hjemme med sykt barn (altså ikke lov men gjøres nok litt av det).

Hilsen NAV-ansatt

Skrevet

Man ka faktisk få sykemelding av legen, men da må han være veldig velvillig. De har ikke lov å gjøre det, men jeg har faktisk opplevd å få det engang. Han "fant opp" en grunn, siden jeg ikke hadde flere sykedager igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...