Gå til innhold

Stive hofter


Dagfrid

Anbefalte innlegg

Har en sønn som nettopp er blitt 10 mnd og kun åler seg. Har bestilt time til kiropraktor på tirsdag for å se om det er noen låsninger. Har de siste dagene observert han og det virker som han har stive hofter. Men hvordan skal de som ikke krabber bevege seg? Han beveger bena fra knærne og ned, og armer. Men hofteleddet henger i "ro". Er det vanlig? Når vi holder han stående står han med helt stive ben, og hopper ikke i fanget slik som jeg trodde var vanlig. Tror dere han har låsninger i hofteleddet? Eller er bevegelsene hans vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det høres ut som vanlige bevegelser, men nå har jeg jo ikke sett han i virkeligheten.

 

Jenta mi hadde medfødt hofteleddsdysplasi og måtte bruke hoftepute fra 0-3 mnd alder. Etter dette var vi på hyppige kontroller, og det de hver gang spurte om var om vi hadde merket noe på bevegeligheten i hofteleddene hennes, og om hoftene virket stive. Var på siste kontroll nå ved 15 mnd alder, og er endelig ferdig da både legens hoftetest og røntgen av hoftene nå var bra.

 

Ble sønnen din sine hofter sjekket på forrige legekontoret på helsestasjonen? Har helsesøster nevnt noe om hoftene hans ved kontroll?

 

Det er ikke sikkert han har umoden hofte altså, men det var det første som slo meg etter erfaringen med datteren min sine hofter.

 

Håper det viser seg at det er en "bagatell", hold oss oppdatert! Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sjekka på jo hofta på en av de første kontrollene, og sa ingenting om det da. Og når vi beveger hofta selv gir han jo etter. Men beveger ikke hofta når han åler seg fremover. Det er det som jeg synes er litt rart..:( Og har aldri vært oppe i krabbestilling og så klart ikke i sitte- eller ståstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kontrollene på helsestasjonen er for dårlige, så det er bra du har tatt saken i egne hender. Vår tass er også 10 mnd og krabber heller ikke, han har nettopp lært seg å rulle fra rygg til mage!

Jeg har jo fulgt med utviklingen og merket at noe har vært "feil", derfor bestilte jeg time hos naprapat, og deretter sendt videre til en fysioterapeut med spesialisering på barn.

Det viste seg at han hadde låsninger i nakken etter keisersnittet. Noen korrigeringer, så hadde han full bevegelse i nakken, og rullet samme dag :) går også opp på alle fire. Trengte bare en behandling.

 

Kanskje det ikke skal så mye til for dere heller? Lykke til :)

 

Jeg har forresten bedt om ny fysioterapeut på helsestasjonen, i tillegg til at vi kommer til å få oppfølging hos naprapaten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

 

Har vært tysiotrapeut vi også. Fikk beskjed om at han var jo litt sen ute, men ikke noe urovekkende. Og tenker at det er ting som en fysioterapeut ikke kan se, men bare blir oppdaga av en kiropraktor. Eller kan en fysioterapeut oppdage låsninger etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ________

Du kan trene balansen hans med å balansere han på en softball på 25 cm diameter.

 

Legg magen hans på ballen mens du holder / stabiliserer med beina hans. Legg noen leker foran så han får strekt seg etter de og plukke de opp :) da får han trent ryggen og balansen, noe som

Må være på plass for å kunne evt sitte selv/ krabbe

 

Så skal man ikke sette opp barn, men det skader ikke å hjelpe han litt når han viser at han prøver selv. Når han nesten er oppe men klarer ikke den siste biten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...