Gå til innhold

Når var "gamle dage"


sologsommer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen mener at det var 1910, andre mener 1940, men det dukker sikkert opp folk som mener at gamle dager var på 1960-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer an på hvem som bruker det :) For min del tenker jeg at jeg må hvertfall tilbake til tiden da besteforeldrene mine var barn (ca 1900-1930) for å komme til "gamle dager".

 

Sønnen min på 4år snakket om "i gamle dager" da jeg og faren var små her en dag... Min mening er at det er nå akkurat og på ingen måte i gamle dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av konteksten :) I gamle dager kan for mine 14-15 år gamle elever være da jeg var ung (er 31 år) og ikke hadde mobil og egen datamaskin, det kan være for 50 år siden, eller 70 år siden, eller over 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at gamle dager er da de hadde det helt annerledes enn nå. ikke antibiotika(min mor måtte takle alle sine halsbetennelser uten det), og mer primitive forhold.

 

Og mine besteforeldre levde i "gamle dager" lenge. Så lenge at jeg opplevde dem. Utedo, hjemmeslakting, potte under sengen, ustabil strøm(en ledning til hele bygda) slik at vedovnen var nødvendig på kjøkkenet, hente inn tørrhøyet med hest og vogn. Hesje og rake hver sommer i min barndom. Ljå er en nødvendighet for å få med alt. Jeg kan å melke for hånd fra barndommen av.

 

Så for meg er gamle dager ca 1950 og før det. Jeg er selv født i 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...