Gå til innhold

Synes dere fremtiden ser skummel ut? Ser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og hva tenker du spesifikt på da? Klimaendringer, finanskriser og krig? ;) Fæle ting har da alltid skjedd og vil alltid skje, så det er ikke noe jeg går rundt å tenker på nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det blir så mye verre og verre. Eneste forskjellen mellom nåtid og fortid, er at mediedekning er mye større nå. Så nei, jeg tenker ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for masseødeleggelsesvåpen og biologiske våpen så hadde jeg kanskje ikke sett så mørkt på det.

Men det er alt for mange gale menn med store våpen der ute nå, menn som jeg tror kan finne på å gjøre mye rart.

 

Jeg er redd for Iran, sovjet og Nordkorea spesielt. Er også redd for hva Usa kan provosere frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heartbroken

Hadde det ikke vært for masseødeleggelsesvåpen og biologiske våpen så hadde jeg kanskje ikke sett så mørkt på det.

Men det er alt for mange gale menn med store våpen der ute nå, menn som jeg tror kan finne på å gjøre mye rart.

 

Jeg er redd for Iran, sovjet og Nordkorea spesielt. Er også redd for hva Usa kan provosere frem.

Du vet at Sovjet ikke har eksistert på en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg syns er skremmende er hvor mye mer grotesk vold har blitt. Og naturkatastrofene som jordskjelv, flom etc. Det har sikkert væt slik hele tiden, men nå går det nesten ikke en dag uten at vi får lest om oversvømmelse et eller annet sted, eller jordskjelv i et annet land. Eller hvor groteske drapene på mennesker har blitt. Spes. mot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mye mindre vold nå enn det noen gang har vert, med tanke på antall mennesker.

 

Hva er kilden din for denne opplysningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har alltid vært voldelige og groteske med hverandre, det er ikke noe som er nytt nå. Syns verden er skummel, ja, men går ikke og tenker på det daglig. Det kan ikke hindre meg fra å leve livet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

 

 

Jeg er redd for Iran, sovjet og Nordkorea spesielt. Er også redd for hva Usa kan provosere frem.

Sovjet, faktisk? Du kan slutte å bekymre deg - du kunne faktisk slutta for tjue år siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en god latter av sovjet-frykten. Tipper hun som skrev det må ha sett en gammel film om slamme, slemme sovjet som skal drepe alle i USA. Eller kanskje en episode av MacGyver? Og så har hun trodd det var en nyere dokumentar. Kunne skjedd oss alle. Eller....? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest UndrendeUllteppe

Forskere har faktisk kommet frem til at det var mye mer vold og kriminalitet før. Verden er «fredeligere» enn noensinne. Har ikke kildehenvisning ettersom det var et radiointervju med denne ene forskeren, og jeg hører på radio kun når jeg kjører, så det var litt vanskelig å notere navn :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke akkurat noe mindre grotesk og voldelig i vikingtiden, med blodhevn, krig med sverd og øks, voldtekt av kvinnene i alle landsbyene de erobret, drap av små barn osv.

 

Eller hva med middelalderen, der folk ble pisket, fikk hendene kappet av, ble torturert og henrettet offentlig på torget?

 

Jeg tør påstå at det ikke er så veldig mye bedre enn det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om at det er mindre vold nå til dags;

 

http://www.minervanett.no/2011/11/14/alt-var-verre-for/

 

"Vold av alle typer er på vikende front og har vært det lenge. Dette gjør seg gjeldende over hele verden og i hele det menneskelige adferdsregister, fra stormaktskriger til barnemishandling. Sjansen for å dø en voldelig død, det være seg på grunn av krig, folkemord eller kriminalitet, er minimal sammenlignet med tidligere tider. Vi lever i den fredeligste epoken noensinne."

 

"Nedgangen gjelder alle typer vold og fysisk maktbruk, som for eksempel drap i krig (både på soldater og sivile), folkemord, pogromer, mord, tortur, dødsstraff, duellering, lynsjing, slaveri og konebanking. Sjansen for å dø en voldelig død er mye mindre for et menneske i våre dager enn for et menneske på midten av 1800-tallet, enda mindre enn for et i middelalderen og dramatisk mye mindre enn for et menneske i et jeger- og sankersamfunn. Drapsraten i Vest-Europa har sunket fra om lag 40 per 100.000 innbyggere per år på 1400-tallet til 1.1 pr 100.000 i år 2000."

 

"Tiden etter 2. verdenskrig, som Pinker med John Lewis Gaddis’ ord kaller ”den lange freden” har vært preget av en sterk reduksjon i forekomsten av mellomstatlige kriger, som foreløpig har vist seg å holde. Og tiden etter Sovjetunionens fall, som Pinker tentativt kaller ”den nye freden”, har vært karakterisert av to hovedtrekk som begge har ført til mindre vold: En nedgang i både antallet og dødeligheten av frigjøringskriger, borgerkriger og proxy wars i Afrika, Midtøsten og Asia, og en reduksjon i antallet undertrykkende regimer som myrder sine egne borgere. Denne ”nye freden” er en såpass fersk trend at Pinker er forsiktig med å si om den er kommet for å bli, og han er generelt mer forsiktig med å spå om fremtiden. Men foreløpig peker alle voldspilene i riktig retning: Nedover."

 

 

Og legg da også merke til at _Sovjetunionens fall_ nevnes her- til deg som er "redd for Sovjet" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...