Gå til innhold

Noen som vet ang. blåskjell? Er det sånn at alle må være lukket før man koker dem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mener å ha hørt at man skal kaste alle som er åpne?

 

Kjøpte et nett med blåskjell i dag, og da vi kom hjem oppdaget vi at de aller fleste er åpne! I butikken klarte hun dama i ferskvaredisken å miste posen med blåskjell på gulvet. Hun tittet på dem etterpå, og det hun syntes de så ok ut siden hun la dem oppi en ny pose og ga til meg.

 

Kan det være sånn at skjellene åpnet seg da hun mistet dem i bakken? Burde jeg bytte dem på mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alle skal vere lukka, ja, men dette er levande vesen. Du kan dunke nettet med blåskjell nokre gonger i kjøkkenbenken. Då vil dei fleste lukke seg. Eg skyller alle skjela, og legg til sides dei som ikkje har lukka seg. Når eg er ferdig å vaske har mange av dei likevel lukka seg, så som regel er er det ikkje mange eg må kaste. Dersom nokon ikkje åpnar seg under koking, skal desse og kastast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Banker ett og ett skjell i benken, lukker det seg så rett i kjelen :)

Forblir det åpent går det rett i søpla. Og de som nekter å åpne seg etter damping går rett i søpla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Men ikke gjør som min samboer :)

Første helgen vi skulle tilbringe sammen på hytta, så serverte han hvitvinsdampede blåskjell ;) men han var mere opptatt av meg ;) så de dampet nok litt lenge. Var som å tygge gammel toy. Ikke bikkja ville ha de en gang (golden retrivere spiser som kjent alt ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...