Gå til innhold

Erfaring fra tidligere fødsler, kort?


turbooglykkelig

Anbefalte innlegg

Førstemann: født på menstermin, to dager etter ULtermin. Fødsel varte 3,5 døgn fra første maserie, 38,5 t fra 3 cm. Presset i nesten to timer. Grusomt...men allikevel naturlig, vaginal fødsel. 3655g 49cm

 

Andre hjertet: født på menstermin, 6 dager før ULtermin. 2 timer fra første rie, ute på 8 pressrier. 4cm til full åpning på 20 min. Intenst, men en fantastisk opplevelse! Vaginal fødsel, naturlig. 2750g, 47cm.

 

Og hvordan blir nå nr 3, tro? Særlig interessert i å høre erfaringer fra de som har født for 3. gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førstemann kom 14 dager før mens/UL-termin. Fødselen varte 19 timer fra første vonde rie. Var i aktiv fødsel 9,5 time. Hadde 5 pressrier, i den første kom slimproppen og neste gikk vannet. 3 pressrier senere var gutten født, fra første pressrie til han var ute gikk det ca 25 min. Heilt grei fødsel, naturlig, vaginal fødsel. 51 cm og 3770 g

 

Andremann kom 16 dager før UL- termin, 13 dager før menstermin. Fra første rie til han var ute gikk det 5 timer. Han hadde det veldig travelt, kom på 3. pressrie. Hverken jordmor eller legestudenten rakk å være med på selve fødselen, så her ble pappaen jordfar på fødestue 5. Denne fødselen gikk alt alt for fort, hadde ikke pause mellom riene. Veldig vondt. Vaginal fødsel. 49 cm og 3514 g.

 

Trejdemann kom 1 dag før UL-termin, 3 dager etter menstermin. hadde hyppige maserier fra fredag - mandag, fikk nesten ikke sovet i løpet av den perioden, så var heilt utslitt når riene endelig startet mandag ettermiddag. 4 timer og 10 min tok det fra 3 cm til han var ute. Fikk pressrier mens det bare var 4 cm åpning, så måtte opp i prekestol og prøve å ikke presse, det er ikke enkelt kan jeg fortelle deg. Gikk fra 4 cm til full åpning på 10-15 min. Deretter tok det 4 press til som kom minstegutten vår. Når de sier at tredjemann er en luring, så stemte det i hvertfall for oss. Hadde grusomt vondt, (første gang jeg faktisk har vurdert epidural, men var for sent å få) Gutten var forresten 52 cm og 3947 g.

 

Nå venter vi nr 4 i august og jeg er veldig spent på hvordan den fødselen kommer til å forløpe, om h*n melder sin ankomst lenge før termin eller rett før. Har fortsatt forrige fødsel klart i minne så kjenner jeg gruer meg litt, men nå har jeg jo greid 3 naturlige, vaginale fødseler, så da greier jeg forhåpentligvis nr 4 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Opp i prekestol med 4 cm og pressrier høres forferdelig ut. Jeg har vært helt lammet av smertene i mine fødsler og stort sett ligget i sengen. Men tror jeg skal prøve meg på litt mer rugging og kanskje litt tid i badekar denne gangen.

 

Har også hørt at nr 3 er en luring, og har jo allerede vært plaget med maserier i to uker allerede... Men med unntak av i går kveld, har det vært et lite hakk roligere de siste dagene så jeg håper på noen fine uker fremover før han kommer. 8 uker til termin i morgen.

 

Har desverre hørt at fødsel 3 og 4 kan være ganske like, så du får legge beina høyt og ta det rolig så du får samlet energi til han kommer! Skjønner at du gruer deg, det gjør jeg også... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 barn; Hadde modningsrier i noen dager før han kom. Fødselen startet med et pang og på to timer og ti minutter vært han ute.

 

Veldig spent på neste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra første rie til han var ute, tok det 36 timer. Jeg var ikke i aktiv fødsel mer enn fire timer (dvs fra ca 4 cm). Hadde fem minutter mellom riene i ca fire timer før fire cm, og selv om det ikke var skikkelig vondt før det siste døgnet, så fikk jeg jo ikke sovet mer enn enn to halve timer etter riene startet kl 15.30.

 

Pustet lystgass fra ca fem cm, og syns vel ikke det hjalp.. Bad om epidural på kanskje seks-sju, men fikk full åpning før hun fikk festet dryppet. Vannet gikk ikke før 45 min før han var ute, og det var misfarget. Fosterlyden sank rett før full åpning, og siden jeg ikke hadde umiddelbar fremgang i trykkingen, ble det festet sugekopp og han var ute på fem pressrier. Kjente ikke at jeg hadde pressrier.

 

Jeg fikk en dyp innvendig rift, og ruptur grad 3a, som plaget meg veldig mye etterpå. Ble sydd på fødestue med lokalbedøvelse og lystgass, en grusom opplevelse.

 

Håper jeg kan oppleve litt mer mestring og at jeg får med meg mer denne gangen. Ikke minst håper jeg at jeg får barnet rett opp på brystet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...