LuksusLiv Skrevet 11. februar 2012 #26 Skrevet 11. februar 2012 Ungene har i alle år kjøpt morsdagsgave til meg, så ja, jeg forventer å få gave i morgen. Mannen min pleier å hjelpe de å finne en fin gave, evt blomster. Ikke noe dyrt, men en liten oppmerksomhet. I tillegg pleier jeg å få sove lenge, og så lager de en god frokost til meg.
Mandalas Skrevet 11. februar 2012 #27 Skrevet 11. februar 2012 Nope, overhodet ikke. Jeg er generelt ikke så glad for sånne konstruerte dager. Burde kanskje kjøpe en blomst eller noe til mamma imorgen da..
Sylteflesk Skrevet 11. februar 2012 #28 Skrevet 11. februar 2012 Ikke gave, men håper på å få sove lenge og få kaffe på senga og hjemmebakt kake. Blomster hadde vært en hyggelig overraskelse
mamma til blå 2010 og rosa 2016 Skrevet 11. februar 2012 #29 Skrevet 11. februar 2012 Forventer ikke kjøpe gave. men har ett håp om at pappan tar frem tegnesaker så willmannen kan tegne en fin liten tegning til meg. Han liker å tegne, men klarer ikke finne frem selv ennå da han bare er 17måneder.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #30 Skrevet 11. februar 2012 Tja, vi pleier vel egentlig kjøpe noe til hverandre. I år er mannen offshore, og barna er for små til å kjøpe noe:) Jeg skal til min mor å spise middag, så videre til min mormor å spise kaker etc, så det blir koselig. 3 generasjon mødre:)
cheni Skrevet 11. februar 2012 #31 Skrevet 11. februar 2012 Vet at jeg får blomster, men det er fordi jenta mi ikke hadde kryssa ut chatten. Og hun har bakt oreokake, og gitt meg "sofa-arrest" resten av kvelden, for hun skal shine her etter jeg har lagt meg Snille, flinke jenta mi <3 Har ikke klart å holde den "sofa-arresten" helt da
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #32 Skrevet 11. februar 2012 Jeg gleder meg som en liten unge til i morgen for minstemann har lagd noe til mamma i barnehagen og han venter spent på at jeg skal åpne den... Så skal vi bare ha en kosedag i morgen og det skal blir deilig!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 11. februar 2012 #33 Skrevet 11. februar 2012 Jeg kjøpte en bukett blomster til meg selv.... :-)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #34 Skrevet 11. februar 2012 Jeg forventer ingen gave, men vet ungene har laget kort eller noe slikt. De har gått i kjelleren og gitt meg STRENG beskjed om å ikke komme ned. Så noe har de holdt på med, og det pleier å være kort. Syns det er kjempe koslelig når jeg får slike ting, heller det enn gaver min mann har kjøpt.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #35 Skrevet 11. februar 2012 Ungene har allerede sagt hvor jeg IKKE må lete etter kortene de har tegnet til meg, så ja, forventer å bli vekket av 3 glade småtroll som krangler om å være førstemann til å gi meg kort <3 Og samboeren min skal stå opp med ungene så jeg får sove lenge, og så håper jeg de lager frukost til meg! Men jeg forventa ikke at samboeren min skulle kommer hjem fra butikken med en svær bukett med blomster til meg idag! <3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #36 Skrevet 11. februar 2012 I morgen blir min første morsdag! Har ikke tenkt mye over det, men siden sambo ikke klarer og holde noen ting hemmelig, avslørte han i går at han hadde kjøpt meg en presang.. Det heter ikke "kjøpt meg en presang" på norsk. På norsk sier vi "kjøpt en presang til meg". Og morsdag og farsdag er uansett bare kommersielle påfunn fra butikkene, og ikke noen virkelige merkedager. Det står ingen plasser at "kjøpt meg en presang" blir feil. Man kan bruke den formen både i muntlig og skriftlig, uten problem. Og forøvrig vil jeg signere hun som kommenterer at du skal sjekke fakta før du uttaler deg, da hele ditt innlegg er bare tull!!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 11. februar 2012 #37 Skrevet 11. februar 2012 Jeg tror ikke Jubelguri har kjøpt gave til meg, men om jeg får en feberfri unge så er det mer enn gave nok for meg og så lager vi heller noe godt til middag
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. februar 2012 #38 Skrevet 11. februar 2012 Vi gjør ikke så mye ut av det, det blir gjerne en kake og pappa får bestemme hva han vil gjøre den dagen og middagen. (skitur, skøytetur, være hjemme osv) Oftest er det vi foreldrene setter størst pris på, å kunne sove lenge.. uten mas fra unger.. Så den som har mors-/farsdag/bursdag får sove lenge, frokost (gjerne bare en bolle el noe) + kaffe på senga. Så er det kake i.la dagen og en blomst el noe =) Før laget ungene noe koselig i bhg, men bhg har slutta med det (fordi det var så mange skilsmissebarn i bhg......) Det savner jeg da =)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #39 Skrevet 12. februar 2012 I morgen blir min første morsdag! Har ikke tenkt mye over det, men siden sambo ikke klarer og holde noen ting hemmelig, avslørte han i går at han hadde kjøpt meg en presang.. Det heter ikke "kjøpt meg en presang" på norsk. På norsk sier vi "kjøpt en presang til meg". Og morsdag og farsdag er uansett bare kommersielle påfunn fra butikkene, og ikke noen virkelige merkedager. Om du først skal prike på andre kan det være greit å ha fakta på plass selv.... Morsdag er ikke et kommersiellt påfunn. At det har blitt brukt for at det er verdt, pluss litt til av handelsstanden er jeg enig i. Men opprinelig er ikke dette en dag laget for å være komversiellt. Klipp og lim fra Wikipedia: "Morsdagen er en hedersdag for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land. I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar, det vil si søndag 12. februar i 2012, og søndag 10. februar i 2013. Ann Maria Reeves Jarvis, en ung hjemmeværende mor fra Appalachene i Nord-Amerika, prøvde i 1858 å forbedre de sanitære forholdene for alle parter i den amerikanske borgerkrigen ved å opprette flere foreninger som hun kalte «Mothers' Day Work Clubs».[1] I 1868 begynte hun å arbeide for å forsone partene. Inspirert av Ann Marie Reeves Jarvis' arbeid skrev Julia Ward Howe i 1870 «Mother's Day Proclamation» (norsk: «Morsdagsoppropet»), men greide ikke å få innført «Mother's Day for Peace» (norsk: «Morsdag for fred») som en offisiell helligdag. Ann Maria Reeves Jarvis' datter, som het Anna Marie Jarvis, kjente til både sin mors arbeid og arbeidet til Julia Ward Howe. Cirka ett år etter at hennes mor døde, holdt hun en minnesmarkering for sin mor den 12. mai 1905, og begynte så å arbeide for å få innført en offisiell minnedag for mødre. Første morsdag ble feiret den 10. mai 1908 i Grafton, West Virginia i kirken der den avdøde Ann Maria Reeves Jarvis hadde undervist på søndagsskolen. Skikken spredte seg til 45 stater i USA, og ble erklært offisiell helligdag i begynnelsen av 1912. I 1914 erklærte daværende president, Woodrow Wilson, den første nasjonale morsdag." I Norge er bakrunnen følgende: "Den første norske morsdagen ble feiret i Bergen 9. februar 1919,[trenger referanse] og ble til å begynne med arrangert av religiøse organisasjoner, men det var Oslo-kvinnene Dorothea Schjoldager og Karen Platou som i 1918, i samarbeid med ideelle organisasjoner, forretningsfolk og massemedia fikk gjennomslag for å etablere morsdagen som en årlig begivenhet i Norge.[2] Dagen har senere gått over til å bli en familiedag, der mødre oppvartes med f.eks kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake. Morsdagen har etter hvert blitt en stor kommersiell høytid gjennom markedsføring av morsdagskake, morsdagsblomster og morsdagsgaver. Barnehager og skoler opprettholder tradisjonen ved å følge opp ideen om feiringen av mor, og setter barna til å lage kort og gave til mor. Trender viser likevel at dette er på vei ut fra skolen, siden det etterhvert er mange forskjellige familiesammensetninger i de tusen hjem.[3]" Ja, det kan være greit å ha fakta på bordet. I Norge er morsdagen et kommersielt påfunn, funnet på av butikkene. Hvordan dagen oppstod i USA er irrelevant. Norge er ikke USA. Uten butikkene, ingen morsdag i Norge.
WildPrincess Skrevet 12. februar 2012 #40 Skrevet 12. februar 2012 I morgen blir min første morsdag! Har ikke tenkt mye over det, men siden sambo ikke klarer og holde noen ting hemmelig, avslørte han i går at han hadde kjøpt meg en presang.. Det heter ikke "kjøpt meg en presang" på norsk. På norsk sier vi "kjøpt en presang til meg". Og morsdag og farsdag er uansett bare kommersielle påfunn fra butikkene, og ikke noen virkelige merkedager. Om du først skal prike på andre kan det være greit å ha fakta på plass selv.... Morsdag er ikke et kommersiellt påfunn. At det har blitt brukt for at det er verdt, pluss litt til av handelsstanden er jeg enig i. Men opprinelig er ikke dette en dag laget for å være komversiellt. Klipp og lim fra Wikipedia: "Morsdagen er en hedersdag for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land. I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar, det vil si søndag 12. februar i 2012, og søndag 10. februar i 2013. Ann Maria Reeves Jarvis, en ung hjemmeværende mor fra Appalachene i Nord-Amerika, prøvde i 1858 å forbedre de sanitære forholdene for alle parter i den amerikanske borgerkrigen ved å opprette flere foreninger som hun kalte «Mothers' Day Work Clubs».[1] I 1868 begynte hun å arbeide for å forsone partene. Inspirert av Ann Marie Reeves Jarvis' arbeid skrev Julia Ward Howe i 1870 «Mother's Day Proclamation» (norsk: «Morsdagsoppropet»), men greide ikke å få innført «Mother's Day for Peace» (norsk: «Morsdag for fred») som en offisiell helligdag. Ann Maria Reeves Jarvis' datter, som het Anna Marie Jarvis, kjente til både sin mors arbeid og arbeidet til Julia Ward Howe. Cirka ett år etter at hennes mor døde, holdt hun en minnesmarkering for sin mor den 12. mai 1905, og begynte så å arbeide for å få innført en offisiell minnedag for mødre. Første morsdag ble feiret den 10. mai 1908 i Grafton, West Virginia i kirken der den avdøde Ann Maria Reeves Jarvis hadde undervist på søndagsskolen. Skikken spredte seg til 45 stater i USA, og ble erklært offisiell helligdag i begynnelsen av 1912. I 1914 erklærte daværende president, Woodrow Wilson, den første nasjonale morsdag." I Norge er bakrunnen følgende: "Den første norske morsdagen ble feiret i Bergen 9. februar 1919,[trenger referanse] og ble til å begynne med arrangert av religiøse organisasjoner, men det var Oslo-kvinnene Dorothea Schjoldager og Karen Platou som i 1918, i samarbeid med ideelle organisasjoner, forretningsfolk og massemedia fikk gjennomslag for å etablere morsdagen som en årlig begivenhet i Norge.[2] Dagen har senere gått over til å bli en familiedag, der mødre oppvartes med f.eks kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake. Morsdagen har etter hvert blitt en stor kommersiell høytid gjennom markedsføring av morsdagskake, morsdagsblomster og morsdagsgaver. Barnehager og skoler opprettholder tradisjonen ved å følge opp ideen om feiringen av mor, og setter barna til å lage kort og gave til mor. Trender viser likevel at dette er på vei ut fra skolen, siden det etterhvert er mange forskjellige familiesammensetninger i de tusen hjem.[3]" Ja, det kan være greit å ha fakta på bordet. I Norge er morsdagen et kommersielt påfunn, funnet på av butikkene. Hvordan dagen oppstod i USA er irrelevant. Norge er ikke USA. Uten butikkene, ingen morsdag i Norge. Gidder du å lese alt så står det også den historiske bakgrunnen til at vi feirer den i Norge...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #41 Skrevet 12. februar 2012 Fikk et kjempe fint kort av sønnen min som han har lagt på skolen. Det holder rikelig for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå