Gå til innhold

Forventer dere morsdagsgave i morgen?


LilleBille:')

Anbefalte innlegg

I morgen blir min første morsdag! Har ikke tenkt mye over det, men siden sambo ikke klarer og holde noen ting hemmelig, avslørte han i går at han hadde kjøpt meg en presang.. :P

 

Trodde ærlig han ikke kom til og huske at det i det hele tatt var morsdag, så ble gledelig overrasket!

 

Han sa: Ja, det er iallefall NOEN som husker slike dager! ;)

 

Jeg glemte nemlig farsdagen... Skulle jo kjøpe han noe, men heldigvis kom jeg på det kvelden før. Da satt jeg oppe lenge og laget en krone til han hvor det stod: verdens beste pappa. Han fikk i tillegg frokost på senga med stearinlys.. *puh* Der kom jeg meg lett unna! :P

Men det er jo tanken som teller mest! :)

 

Forventer dere koselige ord, presanger, eller noe annet fint i morgen jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hemmeliganonym

Min første også. Forventer absolutt ingenting siden vi får lønn til onsdag så begynner å bli ganske tomt også har jeg bursdag til torsdag og forventer heller noe da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er så håpløs å kjøpe noe til, så jeg regner med mannen har gitt opp. Han har prøvd å spørre om det er noe jeg ønsker meg, men jeg kommer ikke på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morsdagen skal man gi gave/oppmerksomhet til sin egen mor, derav navnet MORSdag.

 

Så av mannen min forventer jeg meg ingenting.

Jeg forventer meg derimot at mannen ringer sin egen mor.

 

Forventer meg også at ungene lar meg sove litt lengre enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I morgen blir min første morsdag! Har ikke tenkt mye over det, men siden sambo ikke klarer og holde noen ting hemmelig, avslørte han i går at han hadde kjøpt meg en presang..

 

Det heter ikke "kjøpt meg en presang" på norsk. På norsk sier vi "kjøpt en presang til meg".

 

Og morsdag og farsdag er uansett bare kommersielle påfunn fra butikkene, og ikke noen virkelige merkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det noen "gretne" innlegg til og med :) hihi.. *rettelse, rettelse, rettelse*

Her jeg bor er dialekten IKKE bokmål, så blir litt påvirket i måten jeg skriver på :P

 

Jeg synes det er koselig når sambo gjør noe fint for meg når jeg har min første morsdag, ihvertfall når jenta mi ikke er så gammel :D

 

Som f.eks gave, frokost på senga, og å stå opp med vesla!

 

Det er hva man legger i det selv :) Vil man kjøpe noe til hverandre, gjør man det. Mens andre gjør det ikke. Sånn er det :)

 

Jeg liker godt disse dagene, uansett om det er butikkene som har funnet på dem eller ei. Koselig idè. <3

De fleste familiene jeg kjenner kjøper ingen gaver (kjipt for butikkene) men lager noe koselig hjemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen blir min første morsdag! Har ikke tenkt mye over det, men siden sambo ikke klarer og holde noen ting hemmelig, avslørte han i går at han hadde kjøpt meg en presang..

 

Det heter ikke "kjøpt meg en presang" på norsk. På norsk sier vi "kjøpt en presang til meg".

 

Og morsdag og farsdag er uansett bare kommersielle påfunn fra butikkene, og ikke noen virkelige merkedager.

 

Om du først skal prike på andre kan det være greit å ha fakta på plass selv....

 

Morsdag er ikke et kommersiellt påfunn. At det har blitt brukt for at det er verdt, pluss litt til av handelsstanden er jeg enig i. Men opprinelig er ikke dette en dag laget for å være komversiellt.

 

Klipp og lim fra Wikipedia:

"Morsdagen er en hedersdag for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land. I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar, det vil si søndag 12. februar i 2012, og søndag 10. februar i 2013.

 

Ann Maria Reeves Jarvis, en ung hjemmeværende mor fra Appalachene i Nord-Amerika, prøvde i 1858 å forbedre de sanitære forholdene for alle parter i den amerikanske borgerkrigen ved å opprette flere foreninger som hun kalte «Mothers' Day Work Clubs».[1] I 1868 begynte hun å arbeide for å forsone partene.

 

Inspirert av Ann Marie Reeves Jarvis' arbeid skrev Julia Ward Howe i 1870 «Mother's Day Proclamation» (norsk: «Morsdagsoppropet»), men greide ikke å få innført «Mother's Day for Peace» (norsk: «Morsdag for fred») som en offisiell helligdag.

 

Ann Maria Reeves Jarvis' datter, som het Anna Marie Jarvis, kjente til både sin mors arbeid og arbeidet til Julia Ward Howe. Cirka ett år etter at hennes mor døde, holdt hun en minnesmarkering for sin mor den 12. mai 1905, og begynte så å arbeide for å få innført en offisiell minnedag for mødre. Første morsdag ble feiret den 10. mai 1908 i Grafton, West Virginia i kirken der den avdøde Ann Maria Reeves Jarvis hadde undervist på søndagsskolen. Skikken spredte seg til 45 stater i USA, og ble erklært offisiell helligdag i begynnelsen av 1912. I 1914 erklærte daværende president, Woodrow Wilson, den første nasjonale morsdag."

 

I Norge er bakrunnen følgende:

"Den første norske morsdagen ble feiret i Bergen 9. februar 1919,[trenger referanse] og ble til å begynne med arrangert av religiøse organisasjoner, men det var Oslo-kvinnene Dorothea Schjoldager og Karen Platou som i 1918, i samarbeid med ideelle organisasjoner, forretningsfolk og massemedia fikk gjennomslag for å etablere morsdagen som en årlig begivenhet i Norge.[2] Dagen har senere gått over til å bli en familiedag, der mødre oppvartes med f.eks kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake.

 

Morsdagen har etter hvert blitt en stor kommersiell høytid gjennom markedsføring av morsdagskake, morsdagsblomster og morsdagsgaver. Barnehager og skoler opprettholder tradisjonen ved å følge opp ideen om feiringen av mor, og setter barna til å lage kort og gave til mor. Trender viser likevel at dette er på vei ut fra skolen, siden det etterhvert er mange forskjellige familiesammensetninger i de tusen hjem.[3]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen blir min første morsdag! Har ikke tenkt mye over det, men siden sambo ikke klarer og holde noen ting hemmelig, avslørte han i går at han hadde kjøpt meg en presang..

 

Det heter ikke "kjøpt meg en presang" på norsk. På norsk sier vi "kjøpt en presang til meg".

 

Og morsdag og farsdag er uansett bare kommersielle påfunn fra butikkene, og ikke noen virkelige merkedager.

 

er du seriøs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Forventer ingenting, siden sambo ikke er hjemme i helga. Dessuten tilsier ikke lommeboka vår at vi burde legge penger på sånt akkurat nå, så jeg ville vel heller blitt litt fortvila hvis jeg fikk noe. Dessuten, som de andre sier, det er jo mer at barna skal gjøre noe for mamma, i mitt tilfelle kan jeg jo håpe på at ettåringen sover helt til åtte-halv ni :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, barna er for små for å lage/kjøpe noe selv, og mannen jobber 12 timers skift hele helga. I Bhg lagde de tegninger til alle mammaene, og det holder lenge:)

 

Pleier å invitere min mamma på en god middag, dessert og en gave, men nå ligger jeg selv med feber og har to syke barn, så i ør blir det ikke noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke gave. Vi bruker ikke morsdag og farsdag til å kjøpe gaver eller bruke penger på hverandre. Vi bruker dagen til å tilbringe tid sammen og kose oss.

 

Jeg håper han står opp med barna slik at jeg får sove litt lenger. Det er hans tur, for jeg sto opp idag :P

 

Når vi var små synes vi det var stor stas og få hjelp av den ene foreldren for å gjøre litt stas på den andre :)

 

Jeg har ikke mor, så regner med at det blir et besøk til svigermor imorgen etter god frokost og litt kos her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jenta mi vært gammel nok til og tegne f.eks, hadde jeg satt mest pris på det, og når den tid kommer, kommer vi nok ikke til og kjøpe noe til hverandre :P

 

Han kjøper meg mest sannsynlig gave nå siden det er min første morsdag, og jeg er jo moren til barnet hans <3 :)

 

Det var derfor jeg hadde tenkt til og kjøpe han noe, siden det var hans første farsdag :)

 

Kose oss skal vi helt klart! I morgen blir det kosedag diluxe med jenta vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min søster skulle feire morsdag sammen i morgen med våre tilsammen 3 unger, men så ble hun sendt på fødestua med blødninger ( hun er høygravid) så plutselig ble jeg alene med romkake og 2 unger i hus ( han minste er sendt på besøk til naboen) får spise kake med 3 og 6 åringen, men gaver blir det IKKE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå at innlegget blir sett litt feil på :P

 

Mente jo om dere forventer noe av barna. Men jeg synes at det er koselig av partneren og gratulere og gjøre noe fint for mammaen i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingen gave ettersom babyen ikke har kommet enda. Men jeg vet at mannen kommer til å gjøre litt ut av det neste år og kommende år.

 

Jeg er vokst opp med at både far og barn gjør stas på mor på morsdagen, med kake, blomster og en liten gave. Og min far gjør fremdeles dette for min mor, selv om både jeg og søstern min har passert 30 og er ute av redet for leeeeenge siden. Synes det er ganske søtt av han jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Jeg må si at etter 20 år hvor hver eneste morsdag er blitt markert, så forventer jeg jo å bli gjort litt stas på :) gavene har variert fra blomster, hjemmebakt kake, få sove lenge og få deilig frokost, fine tegninger og andre kunstverk til "kjøpegaver" som smykker og skjerf o.l.

 

Hver eneste gang forskjellige merkedager blir diskutert her inne, kommer samme kommentarene (fra de samme menneskene kanskje??) om butikkenes kjøpepress og at vi lar oss utnytte. Jeg kan ikke annet enn å synes synd på mennesker som hele tiden føler at andre (handelstanden) er ute etter å lure og flå oss.

 

Er det ikke koselig med små kosestunder i hverdagen da? Enten det er mors/farsdag, valentin eller bursdag? Det er da opp til oss selv hva vi vil legge i de dagene. Og jeg vet at mine barn har gode minner fra alle mors- og farsdagene vi har markert her i huset. Det betyr ikke at vi ikke kan kose oss og lage litt ekstra av en helt vanlig onsdag i tillegg.

 

Det må da være fryktelig kjedelig å være så prinsippfast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Forventer ingenting :) Men det står en pakke fra søta og venter på søndag. Fikk beskjed om å ikke åpne den før hun kommer igjen i morgen. Hun er med farmor og farfar på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ekstra god middag, og favorittisen min til dessert. pappaen liker å gjøre litt stas på meg. Det er vel lov å feire sitt barns mor ogsp, og ikke bare egen mor? Jeg gratulerer både mor, bestemor og svigermor på tlf på morsdagen. Gaver er ikke nødvendig. Det er ikke shopping det handler om. Mannen min sa han ville ha kjøpt roser, men lokalbutikken hadde klart å ta knekken på alle bukettene. Det gjør ikke noe. :) Gutten vår er 13 måneder så han kan ikke lage til store greiene selv og får selvfølgelig pappahjelp. Til farsdag fikk han et par tegninger fra gutten. Kanskje får jeg det samme nå, men det vet jeg ikke før i morgen. Uansett får jeg den ekstra gode middagen og favorittisen, og en fin dag med mine kjære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Dette blir min andre morsdag :) Den første fikk jeg blomster, men jeg forventer virkelig ingenting. Her hvor jeg bor nå er morsdag og farsdag faktisk ganske big deal virker det som, med gaver og kort, kake og kaffe. Men men, er jo koselig det, selv om det er ganske uvant for en som kommer fra en familie som knapt visste at dagen hadde vært der før den var over ;)

Men, som sagt, forventer ingenting. Har fått et kort fra junior som han laget i bhg, og det var mer enn nok :)

 

Jo forresten - jeg forventer å få sove i morgen, for det har pappan lovet meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det forventer jeg ikke. Jeg pleier ikke å kjøpe noe til farsdagen. Men jeg er helt sikker på at mannen min har kjøpt noe. Det gjør han alltid. Koselig det, men jeg mener egentlig at jeg ikke trenger noe.

 

I tillegg får jeg sove lenge. Men det får jeg i grunnen alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...