Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #1 Skrevet 11. februar 2012 Vi har to barn, og minstemann på 4 liker å være ute en stund, men er også glad i å leke inne. Nå er det masse snø her, og vi har vært ute og lekt i 1,5 time ca og alle har kost seg. Da begynte minsten å sutre og gråte og etter ca 15 minutter der alt bare er feil tok jeg han med inn på hytta for å leke litt og heller ta en tur ut senere. Det var 4 åringen enig i og ble glad. Sambo blir forbanna, for han mener ungene skal være ute samma hva, og at de ikke kommer til å like å være ute fordi de ikke blir truet til å være ute i lange tider, selv når de gråter og vil inn. Det samme gjelder når vi går tur. Det skal være lang tur, selv om begge barna blir trette og sure etter en stund. Jeg mener hans metoder virker motsatt, og at de heller får et anstrengt forhold til å være ute i det store og hele fordi de forbinder det med tvang. Det er greit at de ikke får bestemme alt, og når vi sier at nå går vi ut - da må alle bli med. Men jeg synes også det er greit å pushe dem langsomt og inngå kompromiss der vi går 5 minutter til før vi snur f eks. I stedet for 3 kilometer som mannen opprinnelig hadde tenkt... Dette blir vi ikke enige om, og er ofte årsak til konflikt oss i mellom. Også foran barna. Han måtte gå lange skiturer da han var barn, og frøs masse på fingrene og "hatet" mye på de turene. Da lurer jeg på hvorfor han vil bruke de samme oppdragelsesmetodene på sine egne barn ? Hva tenker dere her ?
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 11. februar 2012 #2 Skrevet 11. februar 2012 At du har rett og at han tar veldig feil. Skulle tro han lærte noe av sine egne foreldres feil...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #4 Skrevet 11. februar 2012 Nå har også eldstemann kommet inn en tur, og spiser og koser seg. Gubben står ute og lager snøhule alene og mener vi bare kan selge hele hytta siden vi ikke gidder nyte snøen når vi er her... HI
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #6 Skrevet 11. februar 2012 Nå har også eldstemann kommet inn en tur, og spiser og koser seg. Gubben står ute og lager snøhule alene og mener vi bare kan selge hele hytta siden vi ikke gidder nyte snøen når vi er her... HI Hehe, unnskyld at jeg ler, men prinsippfast, det er han gubben din;) - Jeg gir meg ikke, jeg skal være ute uansett hva hun sier og uansett hvor mye jeg fryser og kjeder vettet av meg. Jeg skal ha rett! (ser han liksom for meg, for sånn er min mann også). Og ja, jeg er veldig enig med deg:) Hater selv skiturer etter å ha blitt tvunget med på tur som liten...
Gjest 00000 Skrevet 11. februar 2012 #7 Skrevet 11. februar 2012 Jeg tenker stakkars barn, de kan jo ikke ha så mye glede av turer hvis det blir sånn at de må gå langt, må være ute lenge osv. Vi er ofte på turer, legger de opp etter barna. Er barna slitne, så tar vi pause, blir barna slitne og sur og vil hjem. Så snur vi, å går hjem. Turer skal være gøy for barna, ikke noe "militær-tur" der det forventes at små barn skal klare det samme som en voksen. Stå på ditt du, barna i fokus, ikke din mann.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #8 Skrevet 11. februar 2012 tror mannen din bør lese litt mer om barn, er det ikke sånn at når det kommer til turgåing gjelder hundremeterskogen. alt over 100 m er en bragd, og så må en jo tenke på at man skal tilbake igjen du har rett syns jeg =)
Gjest Heartbroken Skrevet 11. februar 2012 #9 Skrevet 11. februar 2012 Hehe, må le litt av tanken på mannen din som furter ute i snøen:) stridige mannfolk er lite sexy. Jeg vokste opp med samme regler som din samboer og hos meg førte det til at jeg ikke hadde ski på bena på maaange år når jeg endelig fikk bestemme selv. Derfor har det vært viktig for meg å være lydhør når barna har fått nok - uten at de får lov til å bestemme alt alltid.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #10 Skrevet 11. februar 2012 Jeg tenker stakkars barn, de kan jo ikke ha så mye glede av turer hvis det blir sånn at de må gå langt, må være ute lenge osv. Vi er ofte på turer, legger de opp etter barna. Er barna slitne, så tar vi pause, blir barna slitne og sur og vil hjem. Så snur vi, å går hjem. Turer skal være gøy for barna, ikke noe "militær-tur" der det forventes at små barn skal klare det samme som en voksen. Stå på ditt du, barna i fokus, ikke din mann. Haha, nå ler jeg. Gubben er meget prinsippfast ja, og yrkesmilitær faktisk. Kanskje han forventer nettopp at ungene skal oppføre seg som 18 år gamle soldater ? Får sende han på kurs i hvordan håndtere barn. HI
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #11 Skrevet 11. februar 2012 Hehehe... Jeg er så enig med dere alle sammen. Tvang gir bare motsatt effekt, og jeg lurer også på hvorfor han ikke lærte av foreldrenes feil..? Syns mannen din høres ut som en liten dramaqueen. Er liksom ikke noen mellomting; "enten er vi ute fra solen går opp og til den går ned, eller så selger vi hytta"... Holy crap.. Han høres også dessverre ut som en Right-fighter (som dr Phil kaller det). Det er viktigere å ha "rett" enn å være lykkelig Og bare en ting til; storesøstra mi og jeg ble dratt ut på lange skiturer da vi var små, det ble ikke lille attpåkladd-søstra vår. Lillesøster ELSKER å gå på ski, storesøster og jeg har ikke hatt ski på beina de siste 15 årene.. Mulig det er tilfeldig Syns du skal vise han denne tråden, kanskje lyset går på hos ham??
Kyllingbein Skrevet 11. februar 2012 #12 Skrevet 11. februar 2012 Du har rett, han tar grundig feil! Risikerer at dem hater å være ute senere i livet - nå selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #13 Skrevet 11. februar 2012 Du har rett, og mannen din tar veldig, veldig feil. Argumentasjonen hans faller jo på egen urimelighet, at noen skal bli glad i aktiviteter som de opplever som ukoselige? Du vil ikke få problemer med å finne dekning for ditt synspunkt. Håper du faktisk tar den kampen det vil være å overbevise ham om at han tar feil. Dere kan risikere at barna får avsmak for alt som heter tur, snø og friluftsliv dersom de utsettes for hans metoder.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. februar 2012 #14 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har ikke hatt ski på bena på snart 25 år, og det er ene og alene pga slike "turer" som pappa absolutt skulle ha oss med på. Halsing avgårde i milevis, selv om man holdt på å fryse ræva av seg.
Gjest Filifjonka Skrevet 11. februar 2012 #15 Skrevet 11. februar 2012 For at unger skal like noe, det være seg lek ute eller skiturer, så må de kose seg og oppleve mestring. De koser seg ikke hvis de fryser, er lei av å være ute eller blir tvunget med på ting. De opplever ikke mestring av å måtte gå på ski i det uendelige, bli slitne og kalde og aldri få til å gå langt nok eller fort nok. Han bommer noe så grundig, denne samboeren din.
PRobert Skrevet 11. februar 2012 #16 Skrevet 11. februar 2012 Vis ham denne tråden, og skriv gjerne hvilke fantastiske argumenter han har for å tvinge ungene? Jeg er nysgjerrig på hvorfor han på død og liv skal ha rett?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #17 Skrevet 11. februar 2012 Der fikk du den du mann! Du tapte, haha, bare å innse det. Fått lys i snølykta og varmen i tærne igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå