Gå til innhold

Om man blir sykemeldt i foreldrepermisjonstiden - hva da ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett at mor blir sykemeldt når hun er hjemme i permisjon etter fødselen, etter noen mnd. Hva skjer da ?

Blir permisjonstiden forlenget eller må far overta de ukene ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om mor er så syk at hun ikke kan ta vare på barnet på en forsvarlig måte så kan man søke om at far overtar permisjonen så lenge mor er syk.

Skrevet

Da må far overta permisjon mens mort er sykemeldt.

Skrevet

Ok, men permisjonen blir ikke forlenget med tilsvarende uker ?

Skrevet

Sett at mor blir sykemeldt når hun er hjemme i permisjon etter fødselen, etter noen mnd. Hva skjer da ?

Blir permisjonstiden forlenget eller må far overta de ukene ?

Høres jo litt rart ut at en som er syk skal få sykepenger og forlenget permisjon, men allikevel ta seg av barnet alene. Jeg går for at far overtar permisjonen.

Skrevet

Men skal barnet kunne være lenger hjemme (før oppstart barnehage/dagmamma) fordi mor er syk? Det er med tanke på barnet at man har permisjonstiden, ikke med tanke på at mor skal få være hjemme x-antall uker.

Skrevet

Nei. Far bruker da ukene.

For at far skal få ta over permisjonen nå mor være så syk at hun ikke kan ta vare på barnet og legen må da sende legeerklæring to til NAV.

Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg skal ringe NAv for å høre sikkert.

Grunnen er at jeg som arbeidsgiver har fått tilsendt sykemeldinger i posten av en som er i permisjon. Uten noe mer forklaring...

Tenkte at årsaken var at hun da kommer senere tilbake etter permisjon enn det som er avtalt. Har ikke vært borti problemstillingen før nemlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...