Gå til innhold

Hvor lenge kan det egentlig gå uten nesten noe mat?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 10 mnd har alltid vært vanskelig med mat. Og for 14 dager siden ble hun veldig småspist. Men, de to-tre siste dagene spiser hun nesten ingenting. Hun kniper igjen munnen etter to biter/skjeer. Hun drikker ikke mengder, men tror det er nok til at hun ikke blir dehydrert.

 

Hun er ikke syk.

 

Så hva gjør jeg nå? Hvor lenge kan det egentlig gå med nesten full stopp i matinntaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De små kan tydeligvis gå lenge uten store mengder mat. Har hatt ei slik i hus selv, som nestne ikke spiste noe. Til middag gi henne en kokt potet hun han holde i hånden, kanskje hun syns det er litt spennende å spise. Blomkålbuketter og slike ting er også veldig greit.

 

Men lag middagen ved spisebordet, sett henne i stolen og la henne "hjelpe" litt til. Mine har alltid prøvespist det jeg har kuttet opp, grei måte å lure inn noen biter med mat.

 

Ikke kast restene fra middagen. kald pasta, poteter, grønnsaker er vist veldig spennende å spise rett fra kjelen etter middag. Mine barn hadde dette som barnetv snop i lang tid. Så sett kjelen på gulvet, ikke si hun skal spise eller noe slikt men se om hun finner den fristende.

 

Eldste jenta mi hadde en slik Brio gåvogn, den lekte hun veldig mye med som liten. Hun lekte alltid i ett av kjøkkenskapene våre, der vi hadde posemat, hermetikk osv. Vognen ble alltid fylt, men endag sto det en pops pose der og den ble tømt i vognen ved ett uhell. Aldri sett en ungene som har spist så mye. Så vi satt en pose med slike der hele tiden, ikke full (da fikk jeg så mye å støvsuge etterhvert) men kjøpte inn riskaker, kjeks og litt andre tings om jeg jeg satte i skapet der også. Så på den måten ble det lurt inn mye mat uten at vi måtte prøve å presse i henne litt mat når hun spiste som minst. Litt mat nå og da gjorde at hun fikk mer matlyst etterhvert når vi hadde mat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at hun ikke har halsbetennelse uten feber? Da gjør det jo vondt å svelge, at det kan være derfor hun ikke vil spise... Eller tenner på gang?

 

Så lenge hun drikker nok så er det ikke farlig om hun ikke spiser noe særlig noen dager. Men ville tatt en tlf til legekontoret på mandag.

 

Kanskje du kan lure inn litt ekstra næring i form av frukt smoothie eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er halsbetennelse ettersom hun har vært slik til dels før. Men, det er to tenner på tur ut da. Kan det føre til så voldsom matnekt da?

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenta til Henrik

Ungene mine har hatt perioder som du beskriver, og det har gjerne vært i forbindelse med at de får tenner.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gommene blir veldig såre før nytt tannfrembrudd, så hvis hun synes det gjør vondt så kan det være derfor.

 

Du kan jo prøve å smøre på dentinox før måltidet, så ser du jo om det hjelper :)

 

Vi måtte gjøre det på den måten ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Her hjelper ikke dentinox, men smoothie gjør susen :)

Lag selv, putt i frukt, bær, melk, yoghurt, juice, masse som inneholder vitaminer og sunne ting, så vet du at hun får i seg masse ting hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og kjenner helt tydelig to tenner på vei ut. Kanskje det er tenner... Men, er det normalt at denne matnekten kan holde på en stund? Hun har jo som sagt vært vanskelig hele tiden, men ikke så vanskelig som dette.

 

Skal prøve meg på hjemmelaget smoothie. Takk for tips!

 

Hvor lenge har deres små holdt på med disse matnektperiodene?

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...