Gå til innhold

Noen her er kjent med Vallergan ?? Og har brukt det på barna sine??


.....oceana......

Anbefalte innlegg

Vi har nå brukt det for førsta gang på dattera våres og hun sov igjennom hele natta - noe som var helt topp. Men noe som ikke var så toppers var at hun ikke klarte og våkne av at hun måtte på do.

Hun bruker bleier altså men har likevel vært uheldig og tisset utenfor bleien.

 

Jenta våres er 4,1/2 år og veldig urolig på kvelden,klarer ikke å finne roen alene men må sove sammen med oss hele kvelden/natta igjennom. Så må gjøre noe for å finne en rutine på og sove alene. Har prøvd ALT - nå prøver vi Vallergan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte vallergan en gang (jeg bruker vanligvis zopiklone i mørketiden, null bieffekter) jeg var gravid og ikke kunne bruke mitt vanlige merke. Jeg sovnet ja, men klarte ikke å våkne ordentlig før langt på dag. Det var skremmende, rett og slett. Mannen min rev og slet i meg, jeg klarte ikke å våkne! Først kl 14 klarte jeg å kreke meg ut av senga, jeg som aldri sover lenger enn til 7.

 

I tillegg fikk jeg an tung følelse i kroppen (som bly) og en hodepine som først ble borte etter 4 dager. Tar aldri Vallergan igjen :-( MEN folk reagerer forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke prøvd det, men har nesten vurdert å prøve det. Men det er vel sånn at det bare skal brukes et par uker for å få inn gode vaner? Jeg har hørt både det ene og det andre. Prøvde det en natt selv, men ble kjempesløv dagen etterpå. men sånt er jo forskjellig for barn og voksne da. Vallergan er vel det mildeste man kan gi barn. Lykke til!

 

(Bruker datteren din forresten bleie fremdeles når hun er 4 1/2? Ikke for å være ekkel, men bare lurte om det var hun du mente eller om du har to døtre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke prøvd det, men har nesten vurdert å prøve det. Men det er vel sånn at det bare skal brukes et par uker for å få inn gode vaner? Jeg har hørt både det ene og det andre. Prøvde det en natt selv, men ble kjempesløv dagen etterpå. men sånt er jo forskjellig for barn og voksne da. Vallergan er vel det mildeste man kan gi barn. Lykke til!

 

(Bruker datteren din forresten bleie fremdeles når hun er 4 1/2? Ikke for å være ekkel, men bare lurte om det var hun du mente eller om du har to døtre.)

 

 

Ja dattera mi bruker bleie enda, er først nå hun er blitt interesert i å gå på do. Hun har en diagnose som tilsier at hun ligger på 2-3års stadie, vi jobber hardt med det bådet hjemme og i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt Vallergan noen få ganger, har funnet ut at det holder med halv dose. Da er ikke barnet så trøtt neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke prøvd det, men har nesten vurdert å prøve det. Men det er vel sånn at det bare skal brukes et par uker for å få inn gode vaner? Jeg har hørt både det ene og det andre. Prøvde det en natt selv, men ble kjempesløv dagen etterpå. men sånt er jo forskjellig for barn og voksne da. Vallergan er vel det mildeste man kan gi barn. Lykke til!

 

(Bruker datteren din forresten bleie fremdeles når hun er 4 1/2? Ikke for å være ekkel, men bare lurte om det var hun du mente eller om du har to døtre.)

 

Det er da mange som ikke er tørre om natta på den alderen. Selv har jeg ei på 4 1/2 som bruker nattbleie, og i på 2 1/2 som ikke gjør det. Det med tissing om natta har ikke no med vilje å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også brukt Vallergan noen få ganger, har funnet ut at det holder med halv dose. Da er ikke barnet så trøtt neste dag.

 

regulerte du den dosen selv eller i sammen med legen?? Sov barnet ditt igjennom natta og har du god erfaring - fikk dere gode sovevaner av det ???? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5

 

Regulerte ned dosen selv. Skulle hatt 2 ml, gav 1 ml etter andre natta.

Søvnproblemene begynte etter at barnet var sykt i en lengre periode, ble vant til å våkne hver halvtime og holde det gående i timevis. Etter en mnd (etter barnet var friskt) fikk vi Vallergan. Ga bare i 4 netter.

Noen ganger har barnet begynt å styre veldig igjen, har da etter en uke gitt 1ml for å få snudd døgnet, har da holdt å gi en gang.

Mitt barn er mindre enn ditt bare to år, så doseringen er nok mye mindre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det fordi legen mente at hvis hun gikk på det et par uker, ville hun komme inn i et nytt søvnmønster. Men første natt uten, var hun tilbake til å våkne igjen... (våkner hver eneste natt i 1-2 tiden og er lys våken 2-3 timer.. Utroooolig frustrerende. Jeg blir gal av søvnmangel til tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd Vallergan på jenta vår noen dager. Første gangen prøvde vi tre kvelder på rad, dette for å prøve å innarbeide gode søvnrutiner. Hun var da nesten halvannet år og våknet ørten ganger på natten og hadde gjort det siden hun ble født. Det virket, hun sovnet på kvelden og sov natta gjennom. Fortsatte med det, hadde noen oppvåkninger innimellom. Et halvår etter var det sklidd helt ut igjen, og i samråd med lege skulle vi prøve en ny kur. Gav 2,5 ml på kvelden (skulle egentlig gidd 3,5 iflg legen), og hun sovnet og sov natta gjennom. Men dagen etterpå var hun helt "ute av seg selv", bare sutra og virka generelt utilpass. Da bestemte jeg meg for at det var siste gang hun fikk Vallergan. Synes det var skikkelig ekkelt, kjente ikke jenta igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruke sovemedisin på barna sine? er dere sprø?? ja, jeg vet hva det er og har prøvd selv og ble totalt utslått. ikke bra! lær barn å sove på den naturlige måten selv om det er mye jobb og slit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bruke sovemedisin på barna sine? er dere sprø?? ja, jeg vet hva det er og har prøvd selv og ble totalt utslått. ikke bra! lær barn å sove på den naturlige måten selv om det er mye jobb og slit

 

Seriøst? HI skriver at datteren hennes har en diagnose. Kanskje la være å uttale deg om noe du tydeligvis ikke har peiling på? Er det diagnoser inne i bildet er det ytterst sjeldent det hjelper med jobb og slit. Trolig jobber og sliter foreldre mer enn foreldre til funksjonsfriske barn noen gang kan forestille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, seriøst! jeg mente ikke bare hi, det er tydetligvis mange her som bruker sovemedisin til barna sine og alle her har vel ikke en diagnose, eller?

 

og hvordan har ikke jeg peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vallergan selv pga allergi. Den har en hangover-effekt på meg, så hvordan den virker på et barn kan man jo tenke seg til. De aller færreste medisiner er utprøvd på barn, de bare skalerer ned dosene i fht kroppsvekt og regner med at de har samme virkning. Jeg må nok innrømme at jeg er skeptisk med sovemedisin til barn nettopp pga dette. :/

 

Men man må no stole på at legene har peiling når de skriver det ut så. Har dere lest den 'søvn uten gråt'-boka? Den er finfin, kommer med konkrete tiltak man kan benytte seg av og kan tilpasses til alle aldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min fikk det i 6 mnd. Han har og en diagnose, og han sov ca 4 timer i døgnet (på gode døgn!) han begynte da han var 1 år og fikk det til han fylte 1.5. Vi prøvde å kutte ned/ slutte flere ganger, men til ingen nytte :(

 

Men man ser seg litt "blind" desverre :( jeg fremkalte mange bilder (måtte levere filmene til fremkalling på det gamle kameraet jeg hadde) og da la jeg merke til det! Han så så sløv ut! Helt forferdelig. Han var ikke sløv, var aktiv som aldri før, men øynene hans.... Nei uff :(

 

Dette fikk han i samråd med fastlege og helsestasjonen. Han (vi) måtte jo sove, men likte ikke hvordan han så ut... Lurer på hvordan han følte seg om han kune foklart det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ga dattra det da hun var liten. husker ikke heelt hvor gammel hun var, 6-8 mnd kanskje. hun hadde slitt med smerter i nakken fram til da ( ekstrem kiss ) hun sov 3 timer i døgnet ( og skrek resten). Hun utviklet seg ikke lenger, pga søvnmangel. hun fikk en liten dose i 2 uker, og etter det klarte hun å lære, sove, utvikle seg...

Hadde ikke gitt det til barn som bare våknet i ny og ne, men dette var noe mer ekstremt. og jeg angrer ikke på det idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...