Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Hver eneste gang leksene skal gjøres her i huset blir det bråk! 7-åringen nekter!! Han bare sitter å furter, snakker stygt om alt og alle. er bare sur og frekk! Ender med at han springer grinende på rommet fordi vi ikke lar han slippe leksene, og pappaen går etter, kommer ut etter en halvtimes tid og så gjør han leksene. Da gjør han det på 5 minutter! Alt dette tar 1,5-2 timer og er ikke noe hyggelig!! Og lekser må han gjøre 3 ganger i uka. Hva kan vi gjøre for at leksene kan bli gjort på en hyggelig og raskere måte? (Altså, han kan bruke så lang tid han trenger, men å overtale han til å gjøre lekser i en times tid før han faktisk gjør det tar mye tid og krefter i en ellers travel hverdag!)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Belønningsystem? Gi klistremerker for hver gang han gjennomfører uten sutring og gi en belønning når han har fått feks 10 merker. Pass på at han ikke er sulten og har lavt blodsukker når leksene skal gjøres. Da blir det ofte hysteriske tilstander her i huset;) Informer om aksptabel oppførsel i forkant av lekselesingen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #3 Skrevet 10. februar 2012 Finn ut hvorfor han ikke vil gjøre leksene. Kanskje de er for enkle og dermed kjedelige ettersom de er gjort på 5min når han først gjør det? Er han for sliten i hodet eller kroppen fordi han begynner for sent? Er han sliten i øynene så dere burde sjekke synet? Får han oppmerksomhet når han faktisk setter seg ned for å gjøre leksene eller trasser han fordi det gir han mye mer oppmerksomhet? Hva er konsekvensene hvis han trasser 2timer før han gjør leksene i forhold til de gangene han gjør dem med en gang? Hvis dere finner ut hvorfor han trasser, så er det mye lettere å gjøre noe med det også. Og det lureste er nok å snakke med han om det en dag han ikke skal sette seg ned med lekser, evt ved leggetid en dag når verken dere eller han er sure fra før.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #4 Skrevet 11. februar 2012 Vi hadde ei slik, en dag som jeg hadde kuttet opp litt forskjellig frukt og satt meg ned sammen med henne løste alt seg. Jeg hadde kuttet frukt til meg siden jeg var litt småsulten og forventet at leksene ble hyling og langtekkelig igjen. Men hun koste seg med litt frukt, vi pratet og koste oss. Selv om det kunne ha gått fortere ble det en hyggestund istede for det som pleide å være. Vi setter oss enda ned med frukt og gjør lekser, også de som er større og hun som er minst. Denne tiden på døgnet har blitt veldig koselig hos oss, prater om ting de har gjort på skolen og hva vi skal finne på senere. Nå vet jeg ikke hvor mye gutten din kan. 7åringen her i huset trenger hjelp til å få lest lekseplanen, men utover det så gjør hun alt selv. Leser og skriver. Vi hadde litt problemer med ei anna tidligere også, måtte mase ørten ganger før hun begynte på leksene. Når hun først begynte var det ingen problem, men det å få henne til å begynne. Så vi sa at de kunne sette seg ned en halvtimes tid med nintendo (det som var så stas på den tiden) når de var ferdige med leksene sine. Guleroten fungerte supert. Hun kom inn døren og startet uten at vi måtte mase, for hun ville spille på nintendoen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå