Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Vi har konto i SPV, men på sikt kommer vi nok til å bytte til Dnb. Jeg har en konto der og setter over, dvs betaler over 1000kr der hver mnd til datteren vår så vi har i bakhånd. MEN er dette en dum måte å spare på?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Det er alltid dumt å spare i barna sitt navn, mange grunner til at det ikke lønner seg at de har formue (bl.a får de ikke stipend når de skal studere, du risikerer at de sløser vekk pengene på russebuss når de bli 18 osv). å spare er alltid lurt, hvilken bank du sparer i har ikke så mye å si. Den dagen du skal søke boliglån vil du jo ha en egenkapital du kan overføre dit du søker lånet uansett hvor du sparer nå. Men er greit å ha en bank som hovedbank, da kan de "følge med på deg" og se at du aldri overtrekker konto, sparer jevnlig osv. Gir alltid et ryddig inntrykk det, men når det kommer til å låne penger er det betalingsevne og egenkapital som er det viktige.
☆☆☆ Skrevet 10. februar 2012 #3 Skrevet 10. februar 2012 Jeg ville opprettet en separat sparekonto i mitt eget navn, det er ikke noen begrensninger i hvor mange kontoer du kan ha. Jeg vil for det første ha muligheten til å bruke pengene før barnet er voksen hvis det er i barnets og familiens beste interresse, for det andre vil jeg ha muligheten til å holde tilbake pengene til jeg vurderte at barnet trengte dem og kunne håndtere dem. Jeg ville heller ikke fortalt barnet om pengene. Barnet kan vite om sin egen konto der sparebøssepengene og bursdagspenger osv går inn. Forhåpentligvis kan man bruke den kontoen til å lære barnet at sparing lønner seg. Hva jeg gjør med mine penger er ikke barnets sak.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 Kontoen i Dnb er i mitt navn og det blir derfor ikke noe som står i datteren vår sitt navn. Hvor mye hun får og når, det er ikke noe vi har planlagt. Men sparer litt sånn at jeg slipper å se pengene på min konto på nettbanken. Men koster det penger å klikke på betaling når jeg sender pengene til min egen konto i Dnb? det vil jo de i SPV også kunne se at vi har oppsparte midler der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå