Gå til innhold

Trenger råd ang 3åringen min.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er 3 år, og er en veldig snill og god jente. Men samtidig kan hun være så forferdelig STA! Og det varierer så veldig fra dag til dag. Og sur-mulete er hun ofte...

Hun var ikke slik før, men nå i det siste har hun vært det mye synst jeg...:/

Trassete har hun også vært mye, men jeg føler att hun er litt annerledes nå..

Hun kan foreks bli rasende viss pappa tar middag på tallerkenen og ikke mamma. eller viss vi deler opp potetene til henne, uten å spør først. eller viss vi har delt opp skiven hennes på feil måte, osv...:P

Og ofte kan hun være så forferdlig sur-mulete.. selv om vi har planlagt noe veldig gøy vi skal finne på, og prøver det vi kan for att vi skal ha en fin dag, så kan hun være så sur og misfornøgd....:(

Og faktisk ofte viss vi skal på besøk til besteforeldrene.. da også er hun så sur og misfornøgd...:/ Hun har noen søskenbarn som er på alder med henne pluss litt eldre, men de er absolutt ikke sånn som henne... og jeg føler da att de ofte blir sammenlignet av besteforeldrene..... som er veeeldig domt...:S

I bhg har de også sagt att hun avogtil er sutrete uten noen "grunn" for det..

Er så redd for att vi som foreldre gjør feil.... Om jeg kjefter for mye eller hva... Men føler ikke akkurat det heller...

Eneste jeg merker er att hun ofte reagerer med sinne/irritabel viss hun foreks ikke har spist skikkelig, ikke har sove skikkelig, viss hun må bæsje osv.. Hun blir veldig fort i ulage av dette.

Men jeg må også si att når hun ikke er i "dårlig humør" så er hun veldig snill, omsorgsfull og morsom! og da tenker jeg att jeg har verdens snilleste, hærligste jente! ;)

 

Noen med råd, eller bare tanker rundt dette? Opplever dere det sånn?

Tror grunnen til att jeg blir usikker er fordi jeg selv har hatt en oppvekst som har påvirket meg, og jeg er derfor liiiivredd for å oppdra mine egne barn feil......:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere gir etter for ofte. Ikke alltid, kanskje. Men nok til at hun opplever at hun faktisk kan styre dere nå og da ;)

 

Husk det at dere ikke er deres barns tjenere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm... kanskje... Men hun er bare slik i perioder...

En uke er hun sånn, og de neste 2 ukene er hun blid som en sol og alt er bare bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi jente på 3år er også veldig STA...alltid hatt en sterk personlighet, og kan kjøre totalt over søsteren som er 3 år eldre til tider:P

Men hun har vært mye plaget med ørene, så der ligger mye av problemene de dagene hun er sur og masete.

Ellers er hun stort sett en kjempeblid og god jente, får mye skrytt i barnehagen, men helt klart en jente man må sette grenser for.

Barn er jo veldig forsjellige, her har vi en veldig sta unge og en mer lett unge:)

 

Kan det være at hun er plaget med noe? Vet også at barn i familier der f.eks har vært tøffe ting som skillsmisse,dødsfall osv kan bli veldig krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei tror ikke hun er plaget med noe... Hun var plaget med ørene før, men de er bra nå.

Hun blir fort syk/forkjølet. Går ikke mange ukene mellom hver gang hun blir snørrete/hoster.

Tror kanskje det kan være en "god blanding" av alt..

Att hun ofte er forkjølet, viss hun er trøtt, er sulten, i tillegg til trassen, og att hun er sta av natur...

jeg jobber også en del aftenvakter, som gjør att jeg ikke ser henne for hele dagen.. har tenkt att det også kan virke inn på humøret hennes, siden hun er en veldig mammadalt.

 

Og som sagt så går dette veldig opp og ned...... alt etter som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei tror ikke hun er plaget med noe... Hun var plaget med ørene før, men de er bra nå.

Hun blir fort syk/forkjølet. Går ikke mange ukene mellom hver gang hun blir snørrete/hoster.

Tror kanskje det kan være en "god blanding" av alt..

Att hun ofte er forkjølet, viss hun er trøtt, er sulten, i tillegg til trassen, og att hun er sta av natur...

jeg jobber også en del aftenvakter, som gjør att jeg ikke ser henne for hele dagen.. har tenkt att det også kan virke inn på humøret hennes, siden hun er en veldig mammadalt.

 

Og som sagt så går dette veldig opp og ned...... alt etter som...

 

Har også en jente på 3 år som er slik. Har vert myyye plaget med ørene. Merker hun er ekstra irritabel om hun er forkjølet, eller trett.

Redder oss dessuten fra mye skrik om vi hele tiden spør, FøR vi gjør noe. Skal mamma dele maten din? Skal pappa vaske håret?

I blant får hun viljen sin, men ikke hele tiden. Får ikke styre alt :)

En mager trøst er at det faktisk går over!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar=)

Ja vi også spør som regel om vi skal dele opp osv...

Og hun også får viljen avogtil, spørs hva det gjelder.

Jeg satser på det sakte men sikkert går over ja.... ;-)

Hun var veeeeldig trassete da hun var rundt 2 år også, men da var det på en helt annen måte. 2-års trass kanskje? ;)

Da fikk hun raserianfall ut av det blå, og skrek og hylte så hun omtrent ikke fikk puste. Men dette varte bare en liten stund og så var det over. Men så utviklet trassen seg til det att hun ble mer sta osv. Er vel det som kanskje er 3-års trassen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jenta mi er 2,5 år og hun er også til tider sutrete og sinna tilynelatende uten grunn. Jeg kjente at jeg var på vei ned i et negativt spor der jeg så mye av det negative. Bhg sa også at hun var mye sinna, og jeg måtte til slutt spørre om de var bekymret (for det ble jeg), men det var de ikke. Hun er en helt gjenomnittlig 2,5 åring.

 

Vel, jeg gikk skikkelig i meg selv... Her hjemme får ord og handlinger konsekvenser, og jeg kan ikke være strengere enn det jeg er (besteforldre har tom.sagt at jeg er litt streng, men har jeg sagt noe så blir det lik). Jeg bestemte meg derfor for ha mye fokus på det som er positivt, for det er mye bra. Altså rose mye, og overse det negative (altså: hun griner - får ikke viljen sin, da forteller jeg henne at jeg ikke vil høre på den sutringen og at jeg får vondt i ørene og viser henne en plass hun kan gjøre seg ferdig på og komme når det er bedre...). Etter at jeg endret fokus å har vi hatt det mye bedre, det handler ogå om hva vi om foreldre utstråler.Ja, jeg er sliten, liten tolmodighet, distrahert og tøtt men det er ikke hennes feil. Dette funker i alle fall hos oss, fokus på det som er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar =) Skal ta til meg rådet ditt...:) Kan nok hende vi fort blir litt for opphengt i hver gang hun er sur/sinna osv. Vi roser jo henne når hun gjør noe bra, men tror nok vi kan bli enda bedre der ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er surmulete i alle situasjoner, både hjemme, i bhg og hos besteforeldre ville jeg sjekket ut om det var noe i veien fysisk.

 

Barn som trasser vanlig, gjør det ofte feks kun til foreldrene.

 

Barn som plages med fysisk smerte klarer ofte ikke sette ord på det, men kan bli sure og irritable av det.

 

Jeg ville tatt en tur til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...