Gå til innhold

Om å planlegge fødsel...


VinterSol+2

Anbefalte innlegg

Dette blir min(forhåpentligvis) fjerde fødsel...

 

Med første planla vi fødestue, naturlig fødsel, badekar, etc...

Da dagen for fødselen kom, var det fullt i alle kriker og kroker, sykehuset hadde føderekord, og vi fikk så vidt beholde et rom på vanlig fødeavdeling lenge nok til at jeg fikk tatt meg en dusj etter fødsel...

Det ble jo likevel en naturlig fødsel,men det var mye mer ståk og styr på avdelingen enn jeg likte.

 

Fødsel nr to hadde jeg vel igjen vyer om å få benytte meg av naturlig fødetilbud,men lillegutt døde i magen min, og fødselen ble igangsatt på et rom på en øre-nese-hals-avdeling, tror jeg. Legen ville dope meg ned, men jeg ville ikke ha smertestillende. Det gjorde heller ikke uoverkommelig vondt, bare i hjertet.

 

Fødsel nr tre, DA skulle der fødes naturlig da! Pga dødfødselen måtte vi gjennom enda en ekstra runde med godkjenninger etc for å bli klarert for fødestue... Mn guttungen fant det for godt å sprette ut en måned før termin, altså akkurat litt for tidlig til å fø lov til å føde på fødestue. Ikke at vi hadde rukket å tappe i det badekaret heller, for han spratt seriøst ut.

 

14dager etterpå, la de ned fødestuetilbudet her i byen. Venninna mi rakk akkurat sin drømmefødsel, to dager etter meg, i vann.

 

 

Og jeg må innrømme, at jeg føler meg litt snytt!

 

 

Samtidig, så har jeg kommet til at det er ikke så farlig, -at ungene har kommet ut hele og levende er jo det viktigste. Og selvom jeg har født på et føderom uten furumøbler pg dobbeltseng, har mitt ønske om å ikke bruke smertestillende blitt respektert, og siste fødsel var det bare jordmor, barnepleier og mannen min til stede, sånn som jeg ønsket.

 

Ja, jeg skulle gjerne fått lov til å føde i vann, det skulle jeg. Fordi det er noe med meg og vann. Og spesielt etter første fødsel, så skulle jeg ønske mannen min kunne vært sammen med meg og datteren min det første døgnet.. Det hadde vært fint. Men akkurat hvilket rom og hvilken avdeling jeg har vært på i fødselsøyeblikket osv, det har været revnende likegyldig, helt ærlig..

 

 

Hva tenker du?

Mine opplevelder gjør jo at jeg tenker litt av hvert om et differensiert fødselstilbud, og jeg tenker kanskje at ressursene ofte plasseres litt på feil sted. Eller?

 

 

Denne fødselen som ligger i fremtiden, har jeg iallefall gitt opp å planlegge. Kanskje rekker vi ikke ut av huset en gang. Kanskje blir det en langdryg affære. Det er iallefall ikke noe jeg kan gjøre med det.

Det jeg vet, er at mannen min og jeg er mye flinkere til å si hvordan vi vil ha det akkurat under fødselen, og at jeg kommertil å ha med meg mappa mi med journal og enkelte punkter denne gangen også...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal si at du har hatt litt av noen fødsler. Tror ikke det alltid er lett å planlegge slike ting, men man burde få en viss anelse av hva man går til og man bør få litt info fra sykehuset. Syns nesten at alle burde få omvisning. Her nede må man være på svangerskapskurs for å få omvisning tror jeg. Syns og at ressursene kunen blitt brukt mye annerledes. Tror mange jm burde få kurs og opplæring i hvordan unngå revning osv.

 

Jeg nektet igrunn å tenke på fødselen, ante ikke hvordan rier skulle arte seg (utenom at de skulle vare så å så lenge), Sto faktisk opp om natten når jeg trodde jeg hadde rier å leste i en fødselbok.. Hahaha. :P Det eneste jeg visste var at jeg ikke ville ha morfin eller saltvannsdoppler eller hva det heter. Og hadde sagt til mannen min at han måtte passe på at jeg ikke fikk det.

 

Ved neste fødsel er jeg jo nå mye mer forbredt, både på selve forløpet, fødselen og barseltiden. Sist gang var tentamen, denne gangen er det eksamen.. :P Men har bestemt meg for å ikke planlegge for mye, eller prøve å sammenligne med forrige gang. Nå hadde jeg en forferdelig jm, og tiden før jeg fikk pressrier var helt jævlig. Jm trodde ikke på oss, og trodde rett å slett at vi var hysteriske. Så vi fikk en fødestue tilslutt, men hun var hele tiden veldig oppgitt. Følte at vi kun var i veien. Var mer eller mindre overgitt til oss selv i 2timer før jeg begynte å fossblø, og da ble alt bare kaos og stress. men selve fødselen var helt grei, og nå vet jeg jo mer hva jeg kan forvente, og får jeg samme jm så vet jeg at jeg kan be om en annen. Kanskje litt mer sikrere på meg selv denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke planlagt annet enn at jeg skal inn på sykehuset og føde ungen :)

 

men fikk rundtur på sykehuset under første graviditet.. da fikk vi se nye stuer,badekar,musikk annlegg osv osv..Drømme føde stuer.

å jeg fødte også i en av de stuene, men hadde så ondt at jeg ikke orket annet enn å ligge i sengen.

 

andre gang ville jeg gjerne prøve hele "lekerommet"...

men så ble jeg plutselig vist inn i en annen føde avdeling...

Radioen virket ikke.... toilette virket når det ville...

sengen jeg skulle ligge i var tett på døren,så alle som sto utenfor så rett inn i skrævet på meg.

 

Det var helt forferdelig...

men ungen kom ut og jeg overlevde...

men de burde ha vist den gamle fødestuen,så man kunne være litt forbedret.

så hadde jeg nok tatt med meg egen radio.

 

denne gang har jeg ikke planlagt noe... bare inn å føde ungen og hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...