Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Snakket med en helsesøster i går, hun sa at man skal overse uønsket adferd og rose ønsket adferd. Men skal jeg bare overse når han slår meg da?? Det syns jeg er vanskelig!! Han er 3,5år..
Gjest Filifjonka Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Finn en gylden middelvei, er mitt råd. Ser du at slaget kommer så du kan ta et skrittt unna for å dempe det eller vri deg litt vekk så han ikke treffer særlig godt, kan du jo ignorere det. Dæljer han løs så det virkelig er vondt og kommer overraskende på deg er et "AU!" en naturlig reaksjon. Fortsetter han å slå kan du fjerne ham fysisk fra situasjonen. Selv om du leier ham unna trenger du ikke se på ham eller snakke med ham, og du kan hjolde ansiktet bortvendt. Være like uanfektet som om du vifter bort en flue. Jeg synes ikke at man skal godta å bli slått. Man kan stoppe den atferden på flere måter, f.eks ved å fjerne barnet eller seg selv fra situasjonen. Gi en kort kommentar. "Jeg vil ikke være sammen med deg når du slår meg." Jeg synes likevel ikke det er riktig å begynne å kjefte og bråke noe voldsomt om det. Da gir man masse oppmerksomhet til den uønskede atferden, og man risikerer også å "skru opp" barnet så alt blir mye verre. Så en rolig men bestemt reaksjon og så null oppmerksomhet (eller minst mulig), foreslår jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #3 Skrevet 10. februar 2012 Jeg sier alltid til mine i en streng tone at det ikke er lov å slå. Sier au og at det gjorde vondt. Når han er 3,5 er han stor nok til å skjønne det. Men i perioder med mye trass er jeg veldig obs på å registrere god oppførsel og kommentere det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå