Gå til innhold

Er så trist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemoren min døde i går. Jeg bor på en annen kant av landet og vil jo selvsagt hjem og være sammen med de andre denne tiden her. MEN det går ikke. Jobber for bemanningsbyrå. Bestemor var ikke nært nok til at jeg kan få permisjon med lønn. Dersom jeg vil ha fri noen dager må kunden godkjenne det.

Mann og barn må bli igjen hjemme for vi har ikke så mye penger akkurat nå. Egentlig har vi ikke råd til at jeg heller reiser. Burde også hatt leiebil, for det er 1 time en vei fra nærmeste flyplass og dit jeg skal. Buss går det jo, men da må jeg endten vente lenge til neste buss eller så rekker jeg ikke siste bussen. Går to busser i døgnet bare. Minimalt med biler er det tilgjengelig der også i og med at det er mange som kommer reisende med fly. Moren min har bare to seter i bilen sin.

Sorgen er sterk hos meg og jeg er kjempe lei meg her jeg sitter. Klarer ikke gjøre stort på jobben. Lei meg og trist for at jeg ikke får være sammen med de andre, få være med og se bestemor for siste gang. Etter å ha sjekket flybilletter ut fra hvilke dager jeg vet begravelser blir holdt på, så ser det også ut som om det blir for dyrt og reise.

Hvordan skal jeg klare å se lysere på tingene akkurat nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke foreldrene dine hjelpe deg med billetten akkurat nå? Snakk med sjefen der du er vikar, og hør om du kan få fri noen dager pga dødsfall i familien, kan jo hende at h*n er snill og gir deg fri, eller permisjon? Skader ikke å spørre hvertfall.

Er jo å mulig å høre om det er noen søskenbarn eller noe som skal samme vei som deg, eller kommer med fly som kan spleise på leiebil, eller samkjøre...

kondolerer. Er ikke lett å miste noen i familien, og det blir enda verre når man ikke får vært der når man så gjerne vil.

Skrevet

Sykmelding? Jeg hadde kommet til å være slu å sykmeldt meg jeg!

Kondolerer! Klem!

Skrevet

Jeg hadde sykemeldt meg og brukt pengene på turen. Du vil angre om du ikke drar! Nåde den som hadde hindret meg i å reise til bestemors begravelse :(

Kondolerer.

Skrevet

Takker for svar.

De i familien min som ikke kommer med fly bor fast rundt hjemstedet mitt. De som kommer med fly kommer før meg. Dvs. at dem er nok snart på vei dit allerede.

Kan nok ikke låne penger av foreldrene mine. Min mor er uføretrygdet og min far er pensjonert sjømann. Ingen av dem er akkurat rike nei. Begravelsen kommer nok til å koste noen kr. den også tenker jeg.

Ser virkelig svart på dette her nå. Har fått vite at begravelsen finner sted en onsdag. Den dagen det egentlig passer dårligst for meg som jobber som jeg gjør. I og med at jeg er så skjelden "hjemme" så hadde jeg jo håpet at det skulle latt seg kombinere med en helg. Jeg kan rett og slett ikke være borte 4 dager fra jobb. Det taper jeg alt for mye lønn på. Får ikke reist hjem samme kveld som begravelsen er.

Noen foreslo og sykemelde meg, vet ikke om jeg tør det. Var syk et par ganger i fjord høst og fikk rett før jul advarsel om at jeg hadde vært så mye syk at jeg kunne få problemer med å beholde oppdraget mitt (har vart i over 1 år) om jeg ble mere syk nå.

Kjenner at jeg egentlig ikke burde vært på jobb. Sitter og småsipper litt for meg selv og er ikke helt "med".

Skrevet

Er det innenlands? Hvis bare du reiser og ikke resten av familien din, så blir ikke billettene så altfor dyre. Du reiser tirsdag etter jobb og drar hjem torsdag og er på jobb igjen fredag. Det er to dager borte fra jobb.

Jeg vet hvordan den kabalen er, jeg har flyttet 170 mil unna hjemstedet mitt og for noen år siden hadde vi dødsfall nordpå. Mannen tok seg to dager fri fra jobb for å være hjemme med babyen, mens jeg dro alene opp til minnestund og begravelse. Har aldri angret en dag på at jeg dro. Det var godt å få tatt den avskjeden med et kjært familiemedlem.

Forresten - jeg hadde ikke noe særlig med penger jeg heller, men gikk i banken og forklarte situasjonen. De ga meg nødkredtitt og pengene ble trukket så snart stipendet mitt kom inn på kontoen.

Skrevet

Du kommer kanskje til å angre veldig på at du ikke dro?

Dersom du sitter og gråter på jobb, er det bedre at du blir sykemeldt. Det er naturlig at folk dør, og at de nærmeste sørger! Ring legen din i dag og få en akutt time, dette ordner seg! Når det gjelder reisen, går det tog? Har du andre muligheter til å reise?

Det er uhørt å presse en arbeidstaker i en slik stund, så du kommer til å få støtte! Hev stemmen din og si det som det er!

Lykke til..

Skrevet

Du kommer kanskje til å angre veldig på at du ikke dro?

Dersom du sitter og gråter på jobb, er det bedre at du blir sykemeldt. Det er naturlig at folk dør, og at de nærmeste sørger! Ring legen din i dag og få en akutt time, dette ordner seg! Når det gjelder reisen, går det tog? Har du andre muligheter til å reise?

Det er uhørt å presse en arbeidstaker i en slik stund, så du kommer til å få støtte! Hev stemmen din og si det som det er!

Lykke til..

Helt enig med deg!

Men hi; Hva sier arbeidsgiver? Er det ikke noe som heter Velferdsperm, eller noe slikt? Da min bestemor døde for 2 år siden, fikk jeg beskjed om at det var "direkte ledd" (eller noe sånt), og at jeg hadde krav på fri, men at det var "så langt uti slekta" at jeg ikke fikk betalt.

Har du spurt om fri, men fått nei? Eller fått fri, men ikke med betalt?

Den sjef som ikke gir sine ansatte fri for å gå i sin bestemors begravelse, den har en isklump der hjertet egentlig sitter.

Men om man får betalt eller ikke, det styres gjerne av de "oppi" systemet.

Syns det hørtes ut som en god idé det hun over nevner, et kriselån/nødkreditt i banken eller noe av det slaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...