Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Vi flyttet til stedet vi bor nå for snart to år siden. For de to yngste har overgangen gått veldig bra, men for eldstemann er det et lite mareritt... Han går i 5.klasse nå, har gått i samme klasse som sagt i to år. Han har ennå ikke fått venner. Selv sier han at de andre i klassen snakker negativt til ham. Han vet ikke helt hvorfor. Vi har prøvd å invitere folk hit, men det passer sjeldent. Han blir aldri invitert til noen. Nå da han går i 5., blir han heller ikke invitert i bursdagsselskaper. Vi vet ikke hva vi skal gjøre for gutten vår her. Detn er håpløst å ta det opp med skolen. Hans klasse er i følge rektor en eksamplarisk klasse. At det er mys skjult mobbing ser hun ikke. Kontaktlærer jobber bare tre dager i uken, vanskelig å se ting da. Nå vurderer vi Stinerskolen. Noen med erfaringer? Blir i Stavanger for vår del. Hvordan er det i forh til mobbing her? Hva med skolepenger og skyss?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #3 Skrevet 10. februar 2012 Jeg kjenner igjen så mye av dette. Vi flyttet hit for to år siden og det har vært mye greier med eldste som går i 3.klasse nå. Vi har nettopp bestemt oss for å bytte skole. Det alternativet som finnes her er en kristen privatskole, og du kan tro jeg har vært usikker på om vi gjør det rette valget! Men da jeg hadde bestemt meg og har pratet med andre foreldre og bhg (yngste skal også begynne der til høsten) så viser det seg at alle har bare hørt positivt om privatskolen skolen, og at mange har byttet til den pga nåværende skole er så dårlige på tilrettelegging. Det har vært veldig godt å høre. I prosessen har jeg ofte tenkt at det kan uansett ikke bli verre enn nå. Det finnes visse lyspunkter på nåværende skole også, som at sønnen har venner, men det vennskapet stikker ikke dypt og veier ikke opp for alt det dårlige. Jeg beklager at jeg ikke har erfaring med akkurat Steinerskolen, men jeg hadde nesten ikke vært i tvil om jeg var deg. Jeg har hørt altfor mange positive historier om barn som bytter skole og får det bedre. Evnt besøk skolen, prat med de ansatte der og kjenn etter om det føles riktig.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 Takker for svar! Her i området er det noen internasjonale skoler, men han er ikke sterk nok i engelsk. Da er det bare Steinerskolen igjen. Jeg får ta kontakt og høre med dem. Utfra det jeg finner på nettet kan det tenkes at han passer inn, han er veldig kreativ:)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #5 Skrevet 10. februar 2012 Jeg kan si noe, for jeg har jobbet der og har noe av utdanningen, samt vanlig lærerutdanning. Steinerskolen underviser utifra det antroposofiske menneskesyn. Det betyr bl.a at man skal nære hele mennesket, ikke bare fylle på med informasjon og kunnskap. Ofte går lese- og skrivetreningen langsommere enn i vanlig skole, men alle undersøkelser viser at disse elevene i større grad enn andre ender opplevd høyere utdanning. Det kan også være fordi de ofte har mer ressurssterke foreldre, ikke godt å si. Det er mye kunstneriske fag inn i stort sett alle fag, mange arrangementer utenom undervisning. Veldig hyggelig, men også tidkrevende. Det krever mye av foreldrene. Jeg vil si steinerpedagogikk passer dårlig for barn som er svært utålmodige og kunnskapshungrige. Altså som syns maling, dans og sang er dritkjedelig, og bare vil sitte å regne oppgaver. Passer godt for de som er mer kreative og åpne. Vær obs på mer dugnadsarbeid. Steinerskolen i Stavanger er etablert, og jeg ville ikke vært redd for å prøve dette. Dra på besøk og se. Jeg ville vær mer i tvil om små nyoppstartede Steinerskolen. Her er det ofte litt tvilsomme folk som jobber, enten med lite utdannelse, eller at de av en eller annen grunn ikke fikk beholde jobben på større skoler. Snakker av erfaring. :-) Husk at det ikke er en spesialskole, uten at jeg tror det er det sønnen din trenger, altså.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #6 Skrevet 10. februar 2012 Tusen takk for info! Gutten har ikke lærevansker. Han er helt på snittet i matte, langt over snittet i lesing, lesehastighet og forståelse. Han er veldig kreativ, men redd for hva andre syns om ham. Dette siste har kommet mer frem det siste året. Skal absolutt ta en telefon på mandag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå