Gå til innhold

Har blitt satt på Seroquell tabletter, men kjenner jeg ble veeeldig skeptisk etter at jeg tok den første i går. Noen med erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sliter med en del angst og noe depresjon i perioder (som kommer da barnet vårt blir sykt. Har vært en del ekstra bekymringer med dette barnet). Og nå skal jeg altså prøve medisiner i en periode, og ble satt på denne typen.

 

Tok en i går kveld, og etter en liten stund ble jeg helt rusa. Og trøtt. Men, var helt fjern, og kjente meg full/rusa i flere timer.

Hun sa den ofte ble brukt som akutt beroligende og sovemedisin også. Men, jeg tar en veldig liten dose, og ble skikkelig rusa!

 

Noen som har erfaringer med denne tabletten? Og har den fungert for dere? Er veldig skeptisk kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. Det var litt av et valg fra legens side! Kraftig virkning på denne typen medisin. Ja, det er ofte brukt som akutt beroliggende til pasienter hvor sobril ikke har ønsket effekt pga resistanse eller at pasienten korresponderer dårlig på denne type medikament. Har som bare vært borti bruk ab Seroquell til demente med utagering, sterk angst, uro og vrangforestillinger og til "kronikkere" med komplekse diagnoser.

Finnes endel angstdempende medisiner, jeg har som best kjennskap til Sobril. Denne funker som regel veldig fint! Jeg har selv tatt en Sobril ved et KRAFTIG angstanfall av typen panikk og fikk full effekt ved 1,5 tabl. Følte at jeg fikk kontrollen tilbake uten å bli ruset, noe svimmel men ikke ubehagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med en del angst og noe depresjon i perioder (som kommer da barnet vårt blir sykt. Har vært en del ekstra bekymringer med dette barnet). Og nå skal jeg altså prøve medisiner i en periode, og ble satt på denne typen.

 

Tok en i går kveld, og etter en liten stund ble jeg helt rusa. Og trøtt. Men, var helt fjern, og kjente meg full/rusa i flere timer.

Hun sa den ofte ble brukt som akutt beroligende og sovemedisin også. Men, jeg tar en veldig liten dose, og ble skikkelig rusa!

 

Noen som har erfaringer med denne tabletten? Og har den fungert for dere? Er veldig skeptisk kjenner jeg...

 

 

Jeg har brukt den i mange år, og er veldig fornøyd med den. Hva lurer du på? Det er normalt det du beskriver om å føle seg full/rusa. Etter 8 år på denne medisinen blir jeg fortsatt sånn, derfor tar jeg den alltid 30min før jeg skal legge meg. Jeg snøvler,sjangler og blir svimmel. Har ved et par anledninger gått rett i bakken om jeg har ventet for lenge med å legge meg etter å ha tatt den, men det er normalt, ikke farlig. Du kommer ikke til å merke noen annen virkning av den på en stund, annet enn disse bivirkningene, men for meg fungerer den utmerket for det jeg bruker den for. Har brukt den igjennom svangerskap også, og det har gått bra. Alle medisiner trenger litt tid på å begynne å fungere som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI, Vet ikke om du ønsker svar fra oss som ikke har tatt de selv, men svarer alikevel. Jeg kjenner godt til seroquel da jeg jobber med personer med demens. Dette er et mye brukt preparat for denne pasientgruppen.

 

Har som sagt ikke prøvd de selv, så det jeg skriver er basert på observasjoner i jobbsammenheng. Mange har like bivirkninger slik du beskriver. Enkelt sagt så vil alt som har en virkning også ha en bivirkning, dessverre. Hos de aller fleste jeg vet om har bivirkningene bedret seg etter en innkjøringsfase.

 

Jeg vil råde deg til å konferere med legen din. Jeg regner med du har begynt på en startdose på 25 mg? Bivirkningene du nevner er vanlige, og du må nok regne med en periode der du merker de mye. Hos noen kan symptomene bedre seg eller forsvinne, men dette avhenger av hvor godt man "tåler" medisinen. Noen ganger må man selv finne ut om den positive virkningen overgår de plagsomme bivirkningene. Forhåpentligvis vil det bedre seg etter noen dager/uker.

 

Om du føler det ikke er trygt at du tar den, med tanke på babyen, ta kontakt med legen og spør om det er noe du kan ta alternativt. Som flere sier, kan det lønne seg å ta den like før leggetid, med mindre legen har foreskrevet annerledes.

 

Det er sunt med en viss skepsis når det gjelder tabletter:)

 

Mvh,

sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg trodde vel kanskje ikke at jeg skulle merke så mye til at jeg tok en pille. Men, tok den før jeg la meg i går da, og da gikk det bra, selv om jeg følte meg litt smårar på morgenen/dagen i dag, men ikke rusa.

 

Tar 25 mg, ja. Men, fikk beskjed om at jeg kunne øke til jeg fikk ønsket virkning. Men, ble litt redd, så er litt redd for å øke. Har aldri tatt sånn type medikament før, så vet liksom ikke hva jeg kan vente meg.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kjempenytte av Seroquel over tid. Har sluttet å ta de nå fordi jeg er gravid, men skulle gjerne tatt de fremdeles. Opplever det samme som deg når jeg tar de, men det går bra så lenge de tas før sengetid. Har ikke opplevd at det blir verre over tid eller at det dukker opp andre bivirkninger, og har som sagt hatt god nytte av de. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bipolar lidelse og har disse som en del av de stabiliserende medsisinene mine. Dosene endres i forhold til hvordan jeg svinger, men de hjelper spesielt godt på å roe ned når jeg er på opptur. Også bidrar de til bedre søvn, som jeg også sliter mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du seroquell eller det synonympreparatet? qutiapin tror jeg det het.. :/

 

jeg opplevde i allefall å ikke tåle synonympreparatet. da fikk jeg den reaksjonen du nevner pluss at jeg ble kjempesvimmel og tilogmed besvimte..

 

kan jo være det hos deg også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på seroquell, og mener at jeg selv ble helt feilmedisinert. Jeg slet med angst og dyp depresjon, men fikk aldri noen diagnose. Prøvde å stå imot presset for å medisineres, men jeg klarte ikke. Har ingen god opplevelse med helsevesenet pga alt dette. Fikk som deg kraftige bivirkninger, og ingen virkning. Problemet var jo ikke symptomene i seg selv, det er jo alle traumene og alt det vonde jeg har vært gjennom. Det kan ikke medisiner fjerne. Mener bestemt at de gav meg medisinene for å slippe å virkelig ta tak i problemene. Blir en quick fix, uten å fjerne roten til problemene dette med medisiner.

 

Ikke var jeg psykotisk heller, så skjønner fortsatt ikke hvorfor de skulle gi meg så kraftige antipsykotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Nå er det jo slik at et medikament ofte har flere bruksområder. Lyrica, som klassifiseres som antiepilektikum, brukes også mot nervesmerter. See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, får helt vondt inni meg når det virker som om legene vil ta den "enkle" veien.. Og ikke bruke tid på og komme i bunns i disse problemene.. :-/

 

Har ei venninne som slet med angst +. Hun er jo helt på bærtur i dag pga medisineringen.

 

Synes man skal prøve og unngå og ta sterke medisiner, hvis det så klart finnes noe annet man kan prøve først. Og det finnes så mange alternativer.

 

Det stikker bare skikkelig inni meg når jeg tenker på at jeg har "mistet" en god venninne....

ihvertfall når jeg leser slike tråder om sterke preparater.

Piller forandrer de fleste, uten at de ser det selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dette er riktig medisin for deg er ikke noe vi her inne verken kan eller skal svare deg på. Dette er det legen som må vurdere, eventuelt i samarbeid med en psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet det er noe psykiateren skal vurdere. Og det skal også gjøres når jeg har stått på de et par uker.

 

Men, jeg lurer jo litt når jeg i etterkant leser en del om den. Den blir jo brukt mot psykoser bl. annet. Finner ingenting om at den blir brukt mot angst/depresjon. Og jeg kjenner den gjør meg litt rar i hodet, og det liker jeg ikke.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brukes mot depressive perioder bl.a. hos personer med bipolar lidelse - altså depresjoner. I tillegg virker den beroligende og vil dermed ha en effekt på angst.

 

Til syvende og sist er det ditt valg om du vil ta medisiner eller ikke, men en psykiater ville ikke satt deg på denne medisinen om han ikke trodde den ville hjelpe deg. Du bør kanskje tenke på hva som er verst - ha det sånn som du har det uten medisiner, eller å kjenne på bivirkningene en periode for å se om medisinen kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok fortsette å ta de for å se hvordan det går, for alt er bedre enn å ha det sånn jeg har det. Men, trodde kanskje jeg skulle bli satt på mer "vanlige" antidepressiva da. Kjenner mer til de. Så ble litt overrasket.

 

Men, det er hun som er psykiateren. Kan jo bli spennende når jeg skal øke dosen :-s

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...