Gå til innhold

Alene i 3 uker med 3 bhg.barn... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest 5 andre
Skrevet

Altså... Det går bra å være alene med barna, men det blir første gang alene med dem mer enn en weekend. Jeg har stor respekt og beundring for de som har ansvar for flere barn alene - hele tiden.

Det jeg trenger hjelp med er forslag til enkle,raske og sunne middager. Når jeg og mannen deler på oppgavene, strekker selvfølgelig tiden til bedre og jeg har sluppet å være så smart på dette området :-p

Når man kommer hjem med tre slitne uinger er det ikke fristende å skulle starte på langtekkelige middagsprosjekt, så jeg trenger litt inspirasjon.

Andre gode råd for hvordan dere effektivt får hverdagen til å gå rundt, mottas også med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjer krysssnitt og bak poteter i ovnen om kvelden - ca 1 time. Pakk de inn og putt i kjøleskapet. (De kan ligge 3-4 dager minst)

Til middag varmer du potetene i mikrobølgovn så de blir gjennomvarme. Fyll med tacokjøttdeig el skinke på boks el reker, mais, rømme, tacosaus og ost. Gratiner i stekeovnen i 5 min. Samtidig hiver du sammen en salat.

Voila - kjempegod middag på 15 minutt :)

Skrevet

Lag ferdig mat å frys ned, da er det bare å ta det opp dagen før å sette i kjøleskapet så varmer du det fort opp :)

Ellers så er spagetti og kjøttdeig, pølser i brød, laks med tilbehør, kylling og ris, taco osv osv enkel mat som går fort å ordne.

Skrevet

Hvis det er helt krise kan du lage middagen ferdig tidligere på dagen, og varme den opp. Hvis krisen fordeler seg over flere dager/uker, kan du bruke fryseboksen som lager for middager og forsåvidt også nister.

Er du urolig for at dette skal skade vitaminene, kan du gi barna rå grønnsaker eller koke grønnsaker like før de skal spise middag. Salat er også en sunn og vitaminrik løsning. Kanskje blir jeg utskjelt for dette, men la gå...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Mitt tips er å lage store posjoner (av feks. lasagne, pasta, kyllinggryte, gryterett etc.) som du fryser ned. Da er det enkelt å varme opp når dere kommer hjem fra barnehagen. Poteter, når dere skal ha det, kan du gjerne koke dagen før og varme dem i sausen. Wok-grønnsaker tar "2 sek." å lage.

Laks går også fort å lage. Tar 15 min. å koke laks. Du kan også koke laksen dagen før og ha den i feks. en salat eller som lakse-wraps m/salat, tacosaus og rømme.

Løvstek lager du på 5 min. Løsvstek med poteter/ris og saus + grønnsaker er ok middag.

Pølser og pannekaker, salat, suppe og fiskeboller er enkel og grei mat. Kanskje ikke den mest sunne maten, men det funker som en "nødløsning" ;)

Gjest 5 andre
Skrevet

Mitt tips er å lage store posjoner (av feks. lasagne, pasta, kyllinggryte, gryterett etc.) som du fryser ned. Da er det enkelt å varme opp når dere kommer hjem fra barnehagen. Poteter, når dere skal ha det, kan du gjerne koke dagen før og varme dem i sausen. Wok-grønnsaker tar "2 sek." å lage.

Laks går også fort å lage. Tar 15 min. å koke laks. Du kan også koke laksen dagen før og ha den i feks. en salat eller som lakse-wraps m/salat, tacosaus og rømme.

Løvstek lager du på 5 min. Løsvstek med poteter/ris og saus + grønnsaker er ok middag.

Pølser og pannekaker, salat, suppe og fiskeboller er enkel og grei mat. Kanskje ikke den mest sunne maten, men det funker som en "nødløsning" ;)

For tre uker kan vi tåle å være litt usunne også altså :)

Takk for tips så langt, tar gjerne flere. Satser først og fremst på enkle middager, så jeg slipper å stå kveldene i forveien å lage. Regner med jeg blir mer sliten enn til vanlig, siden jeg ikke er vant til det :) Kom litt brått på denne jobbreisen, så jeg har ikke all verdens tid til forberedelser heller. He he.

Skrevet

På alle butikker finne du noe i frysedisken som heter lapskausblanding, det er frossne poteter og grønnsaker i terninger. Meget billig, ca 13,- pr pk. Også kjøper du 2 pk toro brun saus, og en pk pølser uten skinn.

Kok opp sausen, ha i lappisblandingen, og pølsa som du har kuttet i biter. Kok i ca 10 min.

Voila, lappis på 15 min, og middag til ca 60 kr ;)

Skrevet

Lassaron gryte:

Makaroni,kjøttdeig og løk

Kok makaroni, stek kjøttdeig og løk.

Bland alt sammen og ha på ketchup.

Du kan også blande inn 1-2 bokser med hakkede tomater + litt hvitløk.

Tomatsuppe:

Olivenolje,hvitløk, løk og hakkete tomater på boks og eller hele tomater på bok,salt, pepper..

Surr hvitløk og løk (oppkuttet) i olivenolje, hell over tomatene og la det koke i 5 min. serveres med godt brød

Grøt, blomkålsuppe,fiskepinner,fiskekaker,omelett,spagetti som du trer igjenom pølsebiter og koker til spagettien er ferdig,

Skrevet

Kjappe middager:

Ostesmørbrød med grovt brød, ketchup eller tomatsaus, kokt skinke ost og pizzakrydder. Inn i ovnen på 200 grader til osten har smelta. Sleng noen knaskerøtter og cherrytomater ved siden av ved servering, så er grønnsaksbiten ivaretatt.

Kjøttboller og grønnsaksmos: Varm ferdige kjøttboller i stekepanna mens du lager potetmos fra pose, eller den frosne saken. I vannet/ melka du koker opp har du et par never med amerikansk grønnsaksblanding. Ha så i potetpulveret og lag mosen ferdig. Server med ketchup.

Et tips er å steke opp en del kjøttdeig på forhånd og fryse ned i posjonsposer. Klapp dem flate før du fryser dem ned. Så tar du opp en fra fryseren om morran og legger den i kjøleskapet. Da har du klar en basis til spaghetti, pizza ( ferdig bunn er helt spiselig), lasagne, hyrdepai, kjøttdeiglapskaus osv.

Alt som kan hives i en form og stekes i ovnen er også genialt:

Hyrdpai: kjøttdeig, tomatsaus fra glass, litt grønnsaksblanding, potetmos, ost - inn i ovnen. dobbel porsjon tar ikke no' lengre tid, og da har du middag til dagen etter som kan varmes opp.

Poteter i båter, krydre og stek i ovnen. Server dem til kald skinke, stek ( ferdig stekt i butikken), karbonader el,

Fiskeburgere: Fiskekaker i burgerbrød med salat og tomat.

Bondeomelett og pytt i panne er godt, raskt og en fin måte å bruke opp rester på.

Skrevet

Jeg har vært alene med ungene en del og da er planlegging det viktigste.

Det jeg serverer når mannen er borte er:

- grønnskasmos (skjærer opp kvelden før, da tar det ca 5-10 min å lage det når jeg kommer hjem) med stekt laks.

- lager pakker med fisk og grønnsaker kvelden før og setter i kjøleskapet, da tar det bare 20 min med steking før det er klart.

- tomatsuppe fra Toro

- lager tomatsaus med kjøttdeig og fryser ned, kan brukes til både pizza (kjøper bunn) og spagetti

- kjøttkaker i frysen, tar ut om morgenen, når jeg kommer hjem er det bare å koke poteter, lage brun saus fra Toro og koke noen gulrøtter.

- ostesmørbrød

- karbonader i hamburgerbrød, kjapt enkelt og en vinner her i huset.

Håper du har fått noen tips i tråden. Aller viktigste er at man slipper å handle flere ganger i uken. Ha alt du trenger hjemme så det blir færrest mulige turer på butikken.

Skrevet

Hva skal mannen? Min skulle hatt rimelig god grunn for å stikke i 3 uker.

Skrevet

Har vært alene i 3 uker nå, med 3 barn, en baby og to i barnehage. Det viktigste er å planlegge.. Sånn fikk jeg hjulene til å gå rundt.

Morgen: stå opp 15 minutter før du pleier. Sett på en klesvask.

vekk en om gangen og bli ferdig på badet. Så kan den som er ferdig leke litt mens de to andre blir stelt. Jeg laget et klistremerkesystem for å få sirupsnuppen min til å gjøre seg ferdig litt fortere. Hun fikk klistremerke hver gang hun var ferdig påkledd før timeren pep (6 minutter)

Frokost: alle spiser samtidig. Husk å spise selv!! Mens de spiste ferdig la jeg klar alle ytterklærne i gangen, sånn at det var klart.

Etter frokost: 4-åringen pusser tenner selv mens jeg kler på baby og 2 åring. Deretter kler eldste på seg mens jeg pusser tenner på mellomste. Alle sammen ut i bilen. Mens de hører på klatremus i bilen tar jeg en 5 minutter rydding på kjøkkenet.

Etter barnehagen: sett potetene ovnen på og potetene til kok. Heng opp klesvasken. stek fisken i ovnen og damp grønnsaker. Ungene dekker bordet.

Etter middag. Leketid frem til barne-tv. Ungene rydder stuen før barne-tv. Mens tv-en står på,rydder jeg kjøkkenet, mellomste får en flaske melk til kvelds. Den får hun under barne-tv, etterpå er det sengetid for henne og kveldsmat for største. Minste legges i midten.

Når begge de små er i seng setter jeg på timeren igjen og blir med største på badet. Så er det lesing og en liten prat om hvordan dagen hennes har vært. Hun får snakke om det beste med dagen, om noe har vært leit og om hva hun gleder seg til. Jeg forteller henne hva jeg synes hun har gjort bra den dagen. Så er det nattasang og natta.

Når ungene er i seng, tar jeg en liten shining på huset, sånn at det er klart for voksen tid. Klesvasken fra dagen før brettes og legges på plass. Mat til neste dag taes opp fra frysen og tines i kjøleskapet.

Og så er det kvelden.. Jeg regner ikke med at akkurat denne rutinen fungerer for dere, men jeg vil anbefale å lage en plan og tilpasse den til din familie. Jeg kom meg gjennom 3 uker uten kjefting og hyling;)

Middager:

poselapskaus

omelett

supper, genial mat som går fort!

laks i ovn med ris og grønnsaker-lager seg selv:)

kjøttdeig med saus og spaghetti

karbonader i pitabrød med salat

wraps med kylling og salat

jeg har som oftest hovedingr. til middagen i frysen, så trenger jeg bare å kjøpe tilbehør. Det gjør jeg en gang i uken. Husk å ta opp maten kvelden før.

Skrevet

Stek grandiosa.

Voila voila voila. Mens den steker finner du frem ketchup og cola.

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Barnas favoritt

Potetstappe, kjøp den fryste fra Nora. Kjempe god, samtidig rask og enkel å lage.

Serveres med bl.a fiskepinner (kan stekes i stekovnen)

pølser, laks, kjøttkaker, fiskekaker.

Grønnsaker, her er brokkoli favoritt.

Andre forslag: Toro tomatsuppe serveres med egg og loff.

Stekt egg og bacon.

Risgrøt, som man varmer i micro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...