Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 15 mnd, og har kjøpt inn potte som han sitter litt på uten bleie :)

Bare sånn for å gjøre seg kjent med den :)

Når begynte/planlegger du å starte ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hun tisser på do og sier fra når hun på tisse på do så jeg skal kjøpe en sånn do-ring nå. Ikke for å aktivt avvenne henne med bleie (er så redd for uhell i kulda og uvi og sånn), men for å ha til å trene på hjemme.

Hun syns det er veldig morsom å "tisse do" som hun sier ;)

Skrevet

min sønn er 119 mnd nå,og jeg har ikke tenkt til og begynne føre sommeren.da er det lettere tror jeg pga klær oav.noen flyr kanskej mer eller mindre naken i hagen og bader osv.så stresser jeg ikke med det føre someren om han sjøl ikke skulle vise noen interesse.men han er ikke der enda merker jeg.

Skrevet

Kjøpte potte når han var 15mnd, men kun nå i det siste at han har begynt å bruke den. 21mnd. Han tisser på den om ettermiddagen og kvelden. Har ikke planer om å kutte bleie helt enda. Han sier heller ikke ifra om han må tisse, men sitter å presser ut dråper for å få tisset på potta. :P

vet ikke helt hvordan vi skal gå videre herfra heller så.

Skrevet

min sønn er 119 mnd nå,og jeg har ikke tenkt til og begynne føre sommeren.da er det lettere tror jeg pga klær oav.noen flyr kanskej mer eller mindre naken i hagen og bader osv.så stresser jeg ikke med det føre someren om han sjøl ikke skulle vise noen interesse.men han er ikke der enda merker jeg.

Hvis han er 119 mnd, altså snart 10år, er det jammen på tide å starte med pottetrening. hehe.

Han min på 17 mnd har ikke begynt ennå, men tenkte å kjøpe potte snart så han kan begynne sånn smått å bare bli vant med potte.

Skrevet

Lillemann har tissa på potta 2 ganger ! *stolt*

Spør han også svarer han ja/nei.

Planen er ikke at han skall slutte med bleie nå han heller:) Vi skal bare innføre den og forbrede han på hva som kommer. Målet er at han skal slutte med bleie i sommer :)

Skrevet

Lillegutt her begynte å tisse/bæsje på do når han var 10 mnd..

Nå går han bort til døra og prøver dra ned bleia for å vise at han skal på do.. Så tar vi han på do, han tisser og tørker seg..

Han er nå 19 mnd..

Tenkte å faktisk prøve å kutte ut bleia til sommer'n, siden han er såpass bevisst nå.. Men vi får se om det går :)

Med eldstemann begynte vi med potte når han var 1.5 år,men da var han ikke intr.. Når han var 2.5 år sluttet han med dag og nattbleie i løpet av en uke..

Skrevet

Jr bæsjer på potte hver dag, men hender det kommer i bleia også uten at vi gjør noe ut av det. Tenker å kutte bleia til sommeren. Lett å lese ham når han må noe... Han er 13 mnd nå. Synes de fleste norske barn bruker bleie aaaaaaalt for lenge!

Skrevet

Nå går han bort til døra og prøver dra ned bleia for å vise at han skal på do.. Så tar vi han på do, han tisser og tørker seg..

Han er nå 19 mnd..

Tenkte å faktisk prøve å kutte ut bleia til sommer'n, siden han er såpass bevisst nå.. Men vi får se om det går :)

Med eldstemann begynte vi med potte når han var 1.5 år,men da var han ikke intr.. Når han var 2.5 år sluttet han med dag og nattbleie i løpet av en uke..

Det virker jo som han er "ferdig utlært" da:)

Hvorfor vente til sommeren da når han har det inne?

Skrevet

Til ettårsdagen fikk vi en sånn tre i en pakke, der ringen sitter løst på potta (som kommer med lokk,) sånn at det senere kan brukes til doring og krakk. Det har i månedsvis vært sånn at han tisser et minutt eller to etter han har vært i bad, så vi har måttet forte oss å ta på bleie. Da vi fikk potta startet vi heller med å sette han på den rett etter bad. Han har tisset på den hver eneste gang. Nå er han 13 mndr og en uke, og tisser stort sett på potta hver kveld før barnetv, og hver eneste gang han har vært i bad. Tenker det er greit å starte gode rutiner lenge før det er behov for å avvenne med bleie. Snart skal vi prøve på å innføre morgenrutine også, og gradvis blir det vel til at vi øker til å tisse på potte før vi skal ut av huset også.

Skrevet

Han er nå 19 mnd..

Det virker jo som han er "ferdig utlært" da:)

Hvorfor vente til sommeren da når han har det inne?

Jeg ønsker ikke å starte med dette nå på vinter'n/våren når det er kaldt.. Når jeg først skal sette igang så vil jeg gjøre det "ordentlig" både hjemme og i bhg.. Da er det litt lettere til sommern når det ikke er så farlig å være ute og han blir litt våt :)

Dessuten er det langtfra hver gang han viser tegn til å tisse/bæsje.. Så vi bare fortsetter med å ta han på do ved hvert bleieskift, og ellers når han måtte vise tegn :)

Skrevet

Har en gutt på 4 som akkurat har sluttet med bleie på dagtid. Har ei jente 1,5 år som sitter på do og potte rett som det er, men det kommer ikke noe. Har ei tanteunge som sluttet med bleie på dagtid når hun var to, og så og si tørr hver natt før hun ble 3. Barn er så forskjellige. Gutten min ville ikke skifte bleie når det var bæsj i den en gang og dattera mi går rundt og sier bæsj, bæsj dagen lang og vil skifte hele tiden uten at det er noe.

Det som er viktig er å kun gi oppmuntring. Begynn allerede nå. Hver gang han sitter på potta eller do så kan han få et klistremerke på et ark. Vil han ikke, så ikke gjør noe ut av det. Kun det som er bra skal gis oppmerksomhet til.

Skrevet

Ang det med klistremerker for det i potta: jeg er uenig i belønning. Hvorfor skal man belønnes for å ha vært "flink" til å bæsje/tisse? Det er jo ikke akkurat en prestasjon. Dessuten lærer dem da at man skal tisse/bæsje på potta fordi de får en ytre belønning. Mye bedre for barnet om det istede føler en indre belønning og at man som forelder istede klarer å styrke barnets selvfølelse ved å anerkjenne at de mestrer det.

Hilsen ei som har lest litt vel mye Jesper Juul i det siste :P

Skrevet

Ang det med klistremerker for det i potta: jeg er uenig i belønning. Hvorfor skal man belønnes for å ha vært "flink" til å bæsje/tisse? Det er jo ikke akkurat en prestasjon. Dessuten lærer dem da at man skal tisse/bæsje på potta fordi de får en ytre belønning. Mye bedre for barnet om det istede føler en indre belønning og at man som forelder istede klarer å styrke barnets selvfølelse ved å anerkjenne at de mestrer det.

Hilsen ei som har lest litt vel mye Jesper Juul i det siste :P

Det er vel like mye en ytre belønning dersom foreldre gir anerkjennelse for noe barnet mestrer. Uansett er vel poenget at belønningen skal "fades" ut, og barnet fortsetter å gjøre det som er ønskelig uansett situasjon.. Vet lite om Jesper Juul.. Jobber bare med atferdsanalyse... ;)

Jr på 10 mnd blir satt på do hver morgen og bæsjer der.. Bare fordi det har blitt rutine =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...