Gå til innhold

Hva bruker dere når dere lager mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

smør eller olje?

og hvilket merke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha & Junior
Skrevet (endret)

Til steking kun meierismør. Hvis det er tomt for meierismør bruker jeg kviteseidsmør eller i verste fall bremykt. Lilllegutt har til nå fått meierismør uten salt.

Bruker aldri margarin, men kan i noen tilfeller bruke olje (f.eks ved steking av scampi, og noen ganger sjampinjonger).

Olje bruker jeg mye i baking, hovedsakelig rapsolje (husker ikke merket, men den er på en frostet glassflaske), men har også olivenolje, avokadoolje og chiliolje (den siste er kun for smakssetting, den er STERK). Har litt olje i pastavannet så det ikke skal skumme, og så bruker jeg litt olje i ferdigkokte grønnsaker til lillegutt så han skal få i seg litt gode fettsyrer :) Prøver å bruke økologiske oljer, men det er ikke alltid så enkelt å få tak i her jeg bor.

Endret av Mentha & Junior
Skrevet

Meierismør og/eller rapsolje.

Skrevet

Litt av alt. Margarin, meierismør, olivenolje, rapsolje, solsikkeolje osv. Litt etter hva jeg vil med det. Syns noen ting svir seg lett med smør, andre ting svir seg lett med olje. Smaker jo litt forskjellig også, så kommer an på hva jeg vil med det.

Skrevet

Jeg bruker olje til stort sett alt fra steking til baking hvis ikke noe annet kreves.

Er det feil av meg eller vil mine barn få for lite fett?

Jeg bruker melange kun til steking av speilegg og pannekaker...

Hilsen HI

Skrevet

Olje, som regel raps til steking på høy temperatur, men kan ha i en klatt smør for smakens skyld på slutten.

Plivenolje på pasta og i dressinger.

Som regel margarin til baking, men flytende Bremyk fungerer også godt. Noen ganger brukes smør eller Bremyk, spessielt til småkaker uten mye smakstilsettninger. De fleste bakverk derdet er brukt olje smaker høgg.

Skrevet

Jeg hater å steke i olje, og heter smaken av olje.

Så jeg steker i flytende Melange. Raskt og enkelt er to stikkord der.

Skrevet

Jeg hater å steke i olje, og heter smaken av olje.

Så jeg steker i flytende Melange. Raskt og enkelt er to stikkord der.

Melange er jo egentlig bare herdet (stivnet) planteolje.

Skrevet

Vi bruker uhyre skjeldent noe annet enn meierismør/kvitseidsmør og olje. Av olje brukes det olivenolje og rapsolje. For smakstilsetninger hender det vi lager chili/hvitløksoljer etc.

Margarin var det en pakke av i huset når det var smørkrise før jul, det tror jeg var mange år siden sist! :)

Skrevet

Bruker melange til alt her.

Skrevet

Meierismør, rapsolje fra Østfold, og e.v. Olivenolje av ok kvalitet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...