Gå til innhold

Tenåring på festival?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring som blir 17 år i sommer. Snill og grei gutt som skjelden gir meg hodebry.

I går spør han om det er greit at han drar på Hovefestivalen. Først satte jeg middagen i vranga så fikk jeg kjempe problemer med å tenke fort nok for han forventet seg et svar tvert.

Alt i meg stritter i mot. Jeg har 0 lyst til å la han dra. Han argumenterer med at han skal spare penger selv. Ikke vet jeg hvordan han skal få penger nok for bare inngang og overnatting vil til sammen komme på 2500 kr. Og så er det jo reise, mat osv. osv. Jeg har nøyaktig 0 kr. til dette.

Jeg synes han er for ung, gutten selv mener det er teit av meg for "alle de andre" får lov. Som mannen min (stefaren) sier, du er ikke 18 år så dette er det ikke du som bestemmer. Regner med at faren til gutten kan finne på og gi han lov kun fordi han vil holde seg inne med han, så her er det jeg som må tenke meg nøye om.

Det er jo også mulig vi skal på ferie på det tidspunktet. Det vet vi ikke ennå fordi jeg ikke vet hvor jeg jobber når vi kommer til sommeren.

Men så tenker jeg at jeg dro jo selv til Sverige på noe greier sammen med en haug med venner når jeg var 16 år. Malte hus for å få penger til turen. Det gikk jo bra. Nå er jo det 23 år siden så tidene har jo forandret seg.

Jeg er livredd det skal skje sønnen min noe. Man hører jo alltid om fyll, dop og vold i forbindelse med disse festivalene.

Kan noen her gi meg sine synspunker så har jeg litt mer og gi endelig svar ut fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt han måtte vente til neste år.

Jeg bor i Arendal og barna mine har vært på konserter på Hovefestivalen, men de må komme hjem å sove.

Det er ikke noe annet enn fyll og spetakkel i den teltleiren og jeg ville ikke sendt min 16/17 åring dit alene.

Skjønner selvfølgelig at det er gøy (vært på festivaler i min ungdom selv jeg), men jeg mener man bør være 18 år. Det er tilnærmet fri flyt av alkohol og det er mange andre stoffer å få tak i også. Man må være voksen nok til å kunne ta vare på seg selv i alle situasjoner som måtte dukke opp.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg fikk selv dra på festival da jeg var 16 år og jeg hadde latt en 17-åring dra på festival, under forutsetning av at denne 17-åringen er voksen nok for sin alder og er en ansvarsbevisst person (vel, så ansvarsbevisst som man kan bli som 17-åring ;)

Skrevet

Jeg tenker at det kommer helt an på gutten. Du kjenner ham best. Jeg var 17 år da jeg reiste til Roskilde og det var helt fantastisk. ja, jeg drakk alkohol, men jeg rørte ikke noe annet og foreldrene mine visste at jeg aldri ville gjort det uansett.

Og jeg reiste sammen med vennegjengen som foreldrene mine kjente godt (og fortsatt kjenner i dag, mange år senere).

Hvis mine barn blir som meg da jeg var på den alderen, så ser jeg ikke noe problem i å la dem reise. Men om de blir av den rastløse og spenningssøkende typen derimot, da vil jeg holde igjen.

Skrevet

Har tidene virkelig forandret seg så veldig da? Jeg vet ikke altså, men jeg tror ikke det er mer dop og fyll på festival i dag, enn det var for 20 år sia.

Jeg har ikke tenåringer selv, er for ung til det, men det er ikke veldig lenge siden jeg var tenåring selv (er 23). Jeg mener man er så godt som myndig når man er 17 år, og de dumme valgene man evt. måtte ta som 17 åring, tar man like gjerne som 18 åring. De som ikke får gjort unna noe av festingen og lignende før 18, tar gjerne helt av når man endelig er gammel nok.

Jeg ville nok sett an hvem han reiser sammen med. Er det gode venner, som du kjenner godt, ville jeg vurdert å la han reise. Er det noen nesten ukjente for deg, eller noen du vet driver med "dumme ting", ville jeg prøvd å holde igjen.

Skrevet
Som mannen min (stefaren) sier, du er ikke 18 år så dette er det ikke du som bestemmer.

Regner med at faren til gutten kan finne på og gi han lov

Det er heller ikke mannen din som bestemmer dette. Han er ikke faren til barnet. Hvis barnets far gir ham lov så har han fått lov.

Nå er en 17-åring ganske stor (før ble folk regnet som voksne når de var 14), så hvis han virkelig vil syns jeg ikke det er noe du kan gjøre med det, så lenge han betaler selv.

Personlig synes jeg Hovefestivalen er noe tull og ville aldri dratt dit selv.

Skrevet

Jeg tror 17 åringer har veldig godt av å prøve seg litt ute i verden. Det er bare 1 år til han kan gjøre som han vil.

Det er ganske mange 17 åringer som studerer som bor for seg selv.

Hadde jeg hatt en 17 åring så hadde han fått lov.

Skrevet

Er han er ærlig gutt som holder avtaler og gjør som han skal til vanlig så la han dra! Det skjer ikke noe verre på en liten festival som Hove enn det som kan skje på en lokal fest! Gjør avtale om at han skal ringe så og så ofte under turen. Jeg reise på festival da jeg var 17 (25 nå) Det var FANTASTISK! Utrolig god stemning, musikken og gode venner! Minner for livet! Som sagt, er han pålitelig og fornuftig la han dra!

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

Jeg flyttet på hybel som 16 åring, og da gjorde jeg jo som jeg ville etter det! Var riktignok ikke på festival, for jeg hadde ikke råd til det, men hadde helt sikkert gjort det om pengene strakk til! ;)

Nå er det en noen år siden jeg var 16, men her er det veldig vanlig med ungdom på hybel etter 10. klasse, og jeg kan aldri tenke meg at de spør foreldre om lov til å på festival heller!

Skrevet

"Hvis barnets far gir han lov så har han fått lov". Så hvis far sier ja har ikke mor noe hun skulle ha sagt? Fars ja betyr mer enn mors nei?

Jeg har ikke tenåringer, men hadde nok sagt nei. Synes ikke det er noe sted for en 17-åring å være. Du må jo regne med at han vil drikke alkohol, hva tenker du om det? Eller har du tenkt å nekte ham det selv om du ikke er der for å kontrollere?

Dere andre som synes det er greit, synes dere også det er greit at mindreårige drikker alkohol? Jeg gjorde det selv, som mange andre, men ikke som mine foreldre visste om, eller de godkjente det ikke hvertfall.

Beside the point, men hvorfor er det ikke 18-årsgrense? Selger de ikke alkohol der inne?

Skrevet

Bor også i Arendal, min tenåring må komme hjem og sove. Får ikke lov til å være på Hove om natta, kjører heller fram og tilbake for å bringe og hente.

Skrevet

"Hvis barnets far gir han lov så har han fått lov". Så hvis far sier ja har ikke mor noe hun skulle ha sagt? Fars ja betyr mer enn mors nei?

Jeg har ikke tenåringer, men hadde nok sagt nei. Synes ikke det er noe sted for en 17-åring å være. Du må jo regne med at han vil drikke alkohol, hva tenker du om det? Eller har du tenkt å nekte ham det selv om du ikke er der for å kontrollere?

Dere andre som synes det er greit, synes dere også det er greit at mindreårige drikker alkohol? Jeg gjorde det selv, som mange andre, men ikke som mine foreldre visste om, eller de godkjente det ikke hvertfall.

Beside the point, men hvorfor er det ikke 18-årsgrense? Selger de ikke alkohol der inne?

Ja, jeg syns ikke det er noe stort problem at en 17 åring drikker alkohol på fest, festival ol. Det er en del av å være 17 år og prøve seg på voksenlivet.

Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til mine når de blir 17 år, men de kommer nok til å få lov til å dra på fest,festivaler ol

Og kommer de hjem fulle kommer jeg ikke til å lage noe drama av det! Bedre at de kommer hjem enn at de ligger i en grøftekant.

Skrevet

Jeg tenker tiøbake med skrekk og gru på all dumskapen vi gjorde i ungdommen, er nesten 20 år sida jeg var 17. Tenker faktisk at det er utrolig vi kom framdeti livet.

Var så mye idioti med alkohol, flatfyll, båter, vann, bading, bilkjøring, at jeg gremmer meg. Uforsikt rundt de unge menn var jeg også, at jeg aldri ble voldtatt der jeg rak rundt alene eller sammen med andre like sørpefulle småjenter på alle mulige slags nachspiel eller kun gatelangs er egentlig et under.

Har faktisk gitt meg litt tro på menneskene, at de fleste er greie og de fleste hjelper sine nester, og totalt uansvarlige småjenter.

Hadde ikke latt 17 åringen reise, eller latt han reise og selv dratt i familieleiren med mann og barn, slik at dere ikke er for langt unna.

Eller camping i Arendal?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...