Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Da jeg var gravid med nr 1 kjøpte vi en liten og nett kombivogn, som var perfekt til bybruk. Allikevel viser det seg at eg blir rammet av et sportygen når jeg har småbarn, og en byvogn viste tidlig sin ubrukelighet på skogsturer osv. Da jeg ble gravid med nr 2 begynte vi å se på vogner igjen. Jeg falt for en solid emmaljunga. Men den hadde vi ikke råd til. I september sa mamma at hun ville kjøpe den til oss, siden hun gjerne ville hjelpe oss, og hun syntes vist også at den gamle vogna var tåpelig. Jeg ble kjempeglad. Vi gikk litt på prisshopping osv. Siden moren min er litt oppi åra bad hun oss finne ut av ting, så ville hun bare stille opp på payday som hun sa. Jeg fortalte henne selvsagt prisen og alt. Rett før jeg bestilte sa jeg til henne. nå bestiller jeg vogna! Hun var enig. Så var jeg hos henne her om dagen. Jeg husket ikke hva vi snakket om, men plutselig sa hun: Ja, når jeg har betalt for vogna di, da har jeg ingen penger igjen, jeg! Men du har jo sagt at du ville kjøpe en så dyr vogn til oss helt siden september, hvorfor har du ikke holdt av penger? spør jeg. Nei, det er visst ikke så lett å holde av penger. Svarte hun da. Nå har jeg fått litt panikk. Vi har fremdeles ikke råd til å kjøpe vogna selv, skal (kan jeg) jeg avbestille den? Skal jeg bare late som ikke noe og allikevel ta henne med for å betale for vogna? Hadde jeg visst dette - og det burde ant meg - så hadde jeg ikke stolt på henne til å begynne med, og sett etter en billigere vogn. Men nå står vognen i butikken og venter på oss... What to do?
Gjest Miryks Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Er du seriøs? Avbestill, så klart! Du kan da søren meg være sporty uten å drasse ungen med deg, hut deg ut i skogen med ski på beina.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Hadde ikke avsbestilt den! Din mor har tilbudt seg å betale for ny vogn og nå vil hun gi dere dårlig samvittighet fordi hun må betale for vogna. Seriøst! Det er dårlig gjort av din mor! Hadde hun ikke hatt penger så skulle hun heller ikke sagt at hun kunne betale for en ny vogn.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 Om du mottar vognen så kommer du til å føle ubehag hver gang du bruker den. Og det er den absolutt ikke verdt! Om det er mulig, er det bedre å returnere den til butikken, eller å prøve å finne noen som vil kjøpe den til ca full pris (da den er helt ny og ubrukt). Det er bedre å kjøpe en brukt vogn som du kan bruke på skogsturene f.eks. fra finn.no. Og så får dette bare være en lekse om at du neste gang ikke skal godta å få en dyr gave fra din mor:)
Underveis --> Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Først og fremst så synes jeg din mor kan skylde seg selv. Du har tydeligvis ikke akkurat hintet eller mast på henne for å få denne vogna, og hun er da virkelig en voksen dame som skal kunne styre sin egen økonomi. Når det er sagt, så har du åpenbart tvil om vogna, så da ville jeg nok spurt pent i butikken om det er greit å ikke kjøpe den alikevel. Dernest ville jeg kjøpt en pent brukt en på finn
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Kan du ikke betale halve selv?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #7 Skrevet 9. februar 2012 Kjøp en god bæresele, så kan du være sporty hvor som helst:) så merkelig oppførsel av din mor, hun setter deg i en vanskelig situasjon. men du kan vel ikke gjøre noe annet enn å avbestille...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #8 Skrevet 9. februar 2012 Nei det er ikke riktig. Hvis du ikke trodde at hun ikke ville kunne klare å kjøpe noe så dyrt for dere så skulle du ikke ha sagt ja til gaven i første omgang. Hvis du i tillegg visste at hun var dårlig med penger og økonomi, så burde du i hvertfall ikke det... Holder med hun over her, kjøp deg en bæresele så kan du være sporty hvor som helst og når som helst!
lille-my-april Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Er emmaljunga virkelig sååå mye dyrere enn andre vogner? Synes ikke det jeg da. Evt kan dere betale litt av vognen selv. Har hun sagt hun skal betale den, så må hun stå for det. Her har også foreldrene mine sagt de skulle betale vogna. De fikk sjokk når de fikk vite prisen, men de godtok det likevel. Nå har foreldrene mine nok av penger likevel...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 Så dårlig gjort av din mor å komme med det nå.. Men for å være snill, ville jeg betalt litt av vognen selv og. Hva med halvparten? 4000-5000kr bør dere jo ha råd til når dere selv ville kjøpe ny vogn istede.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 Det er en ting jeg ikke skjønner.... Hvorfor i alle dager få flere barn når man ikke har råd til å kjøpe barnevogn selv engang?
Gjest Miryks Skrevet 9. februar 2012 #12 Skrevet 9. februar 2012 Enig med nr #11. Og hvorfor kan du ikke løpe uten ungen? Dere som synes moren har seg selv å skylde på: Det er ikke bare bare å si ifra om at "jeg har egentlig ikke råd til dette". Når en har tilbudt seg noe, så SUGER det å trekke det tilbake. Det tror jeg moren er fullt klar over. Jeg ville aldri latt noen sitte igjen med ingenting bare for at JEG hadde et merkelig behov for å ha ei vogn jeg kan løpe trail med.
lille-my-april Skrevet 9. februar 2012 #13 Skrevet 9. februar 2012 Nå er da folk forskjellige. En tilbyr seg vel ikke å betale ei vogn en vet er dyr, for så å trekke det tilbake. Når en er bestemor bør en ha såpass økonomisk innsikt at en vet om en klarer det eller ikke. I tillegg mener jeg også at når en er kommet litt opp i åra, så bør jammen økonomien være god også. Men også enig i det som ble sagt litt over her med hvorfor dere velger å få flere barn viss dere ikke engang har råd til ny barnevogn?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #14 Skrevet 9. februar 2012 HI skriver da vittelig ingenting om at de ikke har råd til ny barnevogn. Hun skriver at de ikke hadde råd til akkurat den vogna og da tilbudte hennes mor seg å betale for den. å slenge ut at Hi ikke burde få barn fordi dere ikke kan lese hva hun skriver er direkte lavmål !!
kaklemor Skrevet 9. februar 2012 #15 Skrevet 9. februar 2012 Hadde ikke avsbestilt den! Din mor har tilbudt seg å betale for ny vogn og nå vil hun gi dere dårlig samvittighet fordi hun må betale for vogna. Seriøst! Det er dårlig gjort av din mor! Hadde hun ikke hatt penger så skulle hun heller ikke sagt at hun kunne betale for en ny vogn. Signerer denne.. Å si at hun ikke har penger etter vogna er feil å si.. da burde hun heller sagt ifra at hun ikk har råd..
lille-my-april Skrevet 9. februar 2012 #16 Skrevet 9. februar 2012 Anonym: 10:55 Viss du leser hva vi skriver også da, så ser du bl.a at vi skriver at emmaljunga er ikke spesielt dyrere enn andre vogner!! Hva du mener er lavmål får du stå for selv.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #17 Skrevet 9. februar 2012 Anonym: 10:55 Viss du leser hva vi skriver også da, så ser du bl.a at vi skriver at emmaljunga er ikke spesielt dyrere enn andre vogner!! Hva du mener er lavmål får du stå for selv. Emmaljunga er ganske mye dyrere. Det fins langt rimeligere vogner enn den. Det vet sikkert du også. Godt at det ikke er bimmere som er premissløeverandører for hvem som skal og ikke skal få barn.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #18 Skrevet 9. februar 2012 Det er en ting jeg ikke skjønner.... Hvorfor i alle dager få flere barn når man ikke har råd til å kjøpe barnevogn selv engang? Det kan du jo si. Det er nettopp denne vognen som ble litt i dyreste laget. Vi hadde nok hatt råd selv om vi hadde begynt å spare ifra september, men det gjorde vi jo ikke når hun sa at hun skulle betale for den! Men saken løste seg selv. I morges ringte jeg faktisk vognbutikken og spurte om jeg kunne utsette hentingen eller rett og slett avbestille (tenkte å kjøpe brukt), men siden jeg bestilte den i mammas navn ville ikke butikkdamen la meg gjøre det. Jeg hadde jo presentert meg ved eget navn når jeg ringte... Hun sa at da måtte damen vognen var bestilt til ringe selv. Så jeg ringte til mamma for å si ifra at hun bare måtte ringe, presentere seg og avbestille vogna. Da sier hun: Hva? Skal du avbestille vogna? Når jeg nevner at hun har sagt at hun ikke kan betale for den, sier hun at det har hun aldri sagt, og at hun så klart skal kjøpe vogna som hun har lovet hele tiden! Så da vet jeg ikke lenger. Nå kan jeg i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet? Regner med at det er pappa har tilbudt seg å hjelpe...
Gjest Miryks Skrevet 9. februar 2012 #19 Skrevet 9. februar 2012 I tillegg mener jeg også at når en er kommet litt opp i åra, så bør jammen økonomien være god også. Gleder meg til å bli gammel, jeg! I følge deg, så er man tydeligvis rik da.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #20 Skrevet 9. februar 2012 I tillegg mener jeg også at når en er kommet litt opp i åra, så bør jammen økonomien være god også. Gleder meg til å bli gammel, jeg! I følge deg, så er man tydeligvis rik da. Og så var det dette med leseferdighetene igjen. God økonomi er ikke ensbetydende med rik. Hva med å lese og forstå først. Så kan du være nesevis etterpå.
Underveis --> Skrevet 9. februar 2012 #21 Skrevet 9. februar 2012 Det er en ting jeg ikke skjønner.... Hvorfor i alle dager få flere barn når man ikke har råd til å kjøpe barnevogn selv engang? Det kan du jo si. Det er nettopp denne vognen som ble litt i dyreste laget. Vi hadde nok hatt råd selv om vi hadde begynt å spare ifra september, men det gjorde vi jo ikke når hun sa at hun skulle betale for den! Men saken løste seg selv. I morges ringte jeg faktisk vognbutikken og spurte om jeg kunne utsette hentingen eller rett og slett avbestille (tenkte å kjøpe brukt), men siden jeg bestilte den i mammas navn ville ikke butikkdamen la meg gjøre det. Jeg hadde jo presentert meg ved eget navn når jeg ringte... Hun sa at da måtte damen vognen var bestilt til ringe selv. Så jeg ringte til mamma for å si ifra at hun bare måtte ringe, presentere seg og avbestille vogna. Da sier hun: Hva? Skal du avbestille vogna? Når jeg nevner at hun har sagt at hun ikke kan betale for den, sier hun at det har hun aldri sagt, og at hun så klart skal kjøpe vogna som hun har lovet hele tiden! Så da vet jeg ikke lenger. Nå kan jeg i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet? Regner med at det er pappa har tilbudt seg å hjelpe... Men da er det jo greit! Da har hun virkelig fått alle muligheter til å trekke seg. Kjenner forøvrig til "Det har jeg da aldri sagt!!!" fra mødre *he he he* Ta imot vogna og kos deg på tur!
Gjest Miryks Skrevet 9. februar 2012 #22 Skrevet 9. februar 2012 I tillegg mener jeg også at når en er kommet litt opp i åra, så bør jammen økonomien være god også. Gleder meg til å bli gammel, jeg! I følge deg, så er man tydeligvis rik da. Og så var det dette med leseferdighetene igjen. God økonomi er ikke ensbetydende med rik. Hva med å lese og forstå først. Så kan du være nesevis etterpå. Hvorfor er det selvsagt at eldre har god økonomi? Nå vet ikke jeg hvor gammel denne bestemora er, men dersom hun er pensjonist eller uføretrygdet, så er det overhodet ikke sikkert hun har god økonomi slik du definerer det. Tror ikke du aner hvor tøft enkelte eldre har det pengemessig sett. Når vi snakker om leseferdigheter, så kan vi også nevne skriveferdigheter. Antar at "Hva med å lese og forstå først" var et spørsmål. Da skal det gjerne være et spørsmålstegn på slutten av setningen.
lille-my-april Skrevet 9. februar 2012 #23 Skrevet 9. februar 2012 Jeg vil da påstå at jo eldre en blir, jo klokere bør en bli på økonomi. Det har tatt meg mange år (gjerne altfor mange også) å lære meg å bruke pengene på riktig måte. Det gikk vel opp et lys for rundt 4-5 år siden. Da var jeg 24-25.. Så da mener noen tydligvis at når en har betalt ned masse lån osv opp igjennom årene, så skal en ikke ha bedre råd? Lite logisk vil jeg påstå. Og NEI, det er ikke alle som er direkte rike av den grunn, og ja, det er alltid noen som er ditt eller datt. Nå snakker jeg om gjennomsnittet. Uføretrygdet ja... Jammen er det mange som klarer å svindle til seg det, som ikke har behov for det i det hele tatt. Det er en kjent sak, så akkurat det der kan du spare deg for. Skal alltid være så synd på så mange.. Som regel feier man for egen dør.. La meg ta et eksempel: Jeg kjøpte meg ny bil når jeg var lærling. "Alle" lurte da på hvordan jeg hadde råd til dette. Joda, da hadde jeg spart opp 100000,- i egenkapital, i tillegg røyket jeg ikke, og det var sjelden jeg drakk på fest. Jeg betalte 2500,- på bilen i måneden. Var ikke en direkte billig bil heller (350000,-). Så her handler det meste om prioriteringer!!!!!!!
Gjest Miryks Skrevet 10. februar 2012 #24 Skrevet 10. februar 2012 Jeg gir opp, du skjønte ikke poenget mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå