Gå til innhold

Arb giver nekter å legge til rette for meg under graviditet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov?

Daglig leder har satt meg på kvelds vakter hver dag isteden for at jeg har normal Arb tid på dagen som før?

Har 100% jobb og er fast ansatt?

Hva gjør jeg?

Har til og med brev fra lege om at dette ikke er egnet for en gravid.. Ubekvem Arb tid er ikke optimalt i svangerskapet!!!

Arbeida tilsynet kan vel hjelpe vil jeg tro!

Blir gal av den dama!! Hun tenker bare på seg selv!

Ikke har jeg gjort noe for å fortjene slik behandling heller ....

Råd??eller noen m erfaring m lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du fagforeningsmedlem?! -Isåfall er det rette veien å gå. ;)

Du har krav på tilrettelegging, arbeidsmiljøloven er klar der!

Skrevet

Søke om svangerskapspenger. Der er et krav at arbeidsgiver må tilrettelegge. Om hun på sin bedrift ikke har mulighet til å tilrettelegge, blir du tatt ut av bedriften 100% og få da heller svangerskapspenger.

Skrevet

Takk for svar! Skal nok bruke mine rettigheter her! Føler meg så urettferdig behandlet...

Skrevet

Har samme problemstillingen og fikk avventende sykemelding fra legen. Deretter måtte jeg gå tilbake på jobb og forsøke å komme frem til en løsning med arbeidsgiver. Dette ønsket ikke de, selv om de er pliktige til å tilrettelegge. De mente at jobben min bare er sånn og det er ingenting de kan gjøre for å tilpasse seg. Dermed får jeg nå ordinær sykemelding, selv om jeg har lyst til å jobbe. I kjølevannet av dette blir det nok et oppgjør mellom NAV og arbeidsgiveren min siden de bryter arbeidsmiljøloven.

Skrevet

Hva er gale med å jobbe kveldsvakter fordi om en er gravid?

Er ikke for å kverulere altså, jeg bare lurer... Klarer liksom ikke forstå hva som er gale med det...

Skrevet

Hvis du er ansatt for å jobbe dagtid og blir satt opp på kveldsvakter er det helt klart en sak for fagforeningen. MEN hvis du skylder på graviditeten blir det for dumt synes jeg.. Ubekvem arbeidstid er lange vakter, kveldsvakt med påfølgende dagvakt, springskift, nattevakter og lignende. Ikke at du har flere kveldsvakter på rad, og du har normal tid for innhenting mellom skifta. Det er ikke noe som tilsier at det er det ikke er bra for gravide å jobbe kveldsvakter vel???

Skrevet

Selv jobber jeg nattevakter, og dersom jeg skal få jobben tilrettelagt vil jeg få tilbud om kvelds og dagvakter. Selv velger jeg å jobbe natt, da jeg vet jeg ikke vil få en optimal tilrettelegging på jobb nå.

Selvfølgelig er det irriterende dersom din stillingsinnstruks sier du skal jobbe dagvakter, og du blir satt på kveldsvakter. Dette er brudd på stillingsinstruks, og bør takes for det det er.

At man ikke kan jobbe seinvakter pga man er gravid har jeg aldri hørt noe om. Aldri hørt om tilrettelegging fra seinvakter heller, så skjønner ikke helt problemsstillingen. Hos oss er det tilrettelegging å få lov å jobbe seinvakter:-)

Skrevet

Dette har noe med risiko til barnet å gjøre.. Klart jeg KAN jobbe men tror et brev fra jordmor og lege veier stort til grunn da altså!

Dere kjenner ikke min situasjon så da er det lett for dere å komme med slike svar!

Hvorfor spør du her inne, da. Folk prøver bare å forstå din situasjon, og derfor spør de, vil jeg tro. Ikke SÅ lett å vite at du er i et risikosvangerskap. Og hvis du er så klar på dine rettigheter- gjør noe med det, da!

Skrevet

Spørsmålet blir jo om dette er arbeidsgiveren din sin måte å tilrettelegge på.. Kommunikasjon er kjempeviktig her. Sett deg sammen med arbeidsgiver å spør hvorfor hun gir deg kveldsvakter. Er det for at du skal slippe stressede situasjoner, tunge løft, og andre ting som kan være slitsomt i et svangerskap, så kan det jo hende at hun tror at dette er det beste for deg.

Men hvis det å ha bare kveldsvakter er noe som påvirker rytmen din på en negativ måte, må dere bli enige om andre vakter. Sliter selv med søvn, og kjenner at å ha kveldsvakter for meg gjør at jeg er mer våken og oppgiret på kvelden, og slettest ikke får sove noe bedre. Så arbeidsgiveren min gir meg en fin blanding.

Og slutte å jobbe helt, og gå over på svangerskapspenger er jo ikke noe mål i seg selv. Det er jo ikke en sykdom å være gravid, og vi har bare godt av å være i aktivitet hver dag så lenge kroppen tåler det.

Men hvis ikke arbeidsgiveren din kan gi deg noen god forklaring på kveldsvaktene ville jeg gått til fagforeningen. De kan presse arbeidsgiveren din, og sørge for at du for vakter som passer deg og nurket i magen din :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg har lyst å jobbe og er frisk nok til det.. Er ikke typen til å være hjemme

Har 4 spontanaborter og sen abort pluss et risiko svangerskap fra før så denne gangen har leger meg under lupen. Å det er de som er på meg om at jeg må ha de beste tilrettelegginger fra jobben..

Arb giver har gjort dette etter jeg kom med at jeg var gravid. Jeg fikk til svar at hun ikke kunne ta alt kontorararbeid på kvelden siden hun da var alene, så hun måtte kun ha dagvaktene for seg selv.

Helt uforståelig..

Men tror nok jeg får hjelp fra arbeids tilsynet.. Håper da det:))

Skrevet

Hvis du er ansatt for å jobbe dagtid og blir satt opp på kveldsvakter er det helt klart en sak for fagforeningen. MEN hvis du skylder på graviditeten blir det for dumt synes jeg.. Ubekvem arbeidstid er lange vakter, kveldsvakt med påfølgende dagvakt, springskift, nattevakter og lignende. Ikke at du har flere kveldsvakter på rad, og du har normal tid for innhenting mellom skifta. Det er ikke noe som tilsier at det er det ikke er bra for gravide å jobbe kveldsvakter vel???

Dem sier d at fordi gravide blir fortere trette er dagtid det optimale. Men kveldsjobbing sånn type frem til ni er helt vanlig å jobbe for mange.

Ubekvem arb.tid er for meg langt utpå natt slik jeg måtte med førstemann.. Det var ekkelt og jeg satte til slutt beinet ned og krevde andre tider..

Skrevet

Å jeg fikk rett!!!Arbeidsgiver har lagt alt til rette for meg etter arbeidtilsynet kom på banen.

På kontrakten min står det ubekvem arbeidstid og det tapte de på. Så nå får jeg tilbake dag jobben og kan gledelig jobbe normalt igjen.:)) fantastisk å bli hørt!!

Man må stå på krava..

:))

Skrevet

Så fantastisk! Hvordan kom arbeidstilsynet inn i bildet? Kontaktet du de?

• 6 måneder senere...
Skrevet

Poenget er vel ikke at man ikke KAN jobbe kveldstid når man er gravid, men at det er mer slitsomt å jobbe kveld.. Blant annet fordi da er det ofte færre folk på jobb, mindre kontorting å ta seg av, flere tunge løft og stell i mange yrker og er rett og slett mer stressende. Jobber selv 100 % som sykepleier i turnus, og kan godt forstå at du føler kveldsjobbing er mer slitsomt og ubekvemt enn dagjobbing.

Dersom det blir tilrettelagt tidlig i svangerskapet, kan jo dette bidra til at man holder ut lenger i arbeid, og det er vel gunstig både for arbeidstaker og -giver? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...