Gå til innhold

Kan man bli syk av å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i relativt god form hele livet - sjeldent syk og har stort sett trent, med unntak av noen perioder. Har alltid kommet meg raskt i form igjen de periodene jeg har trent mye.

Det var for fire år og to barn siden. Nå som minstemann er 8 mnd føler jeg meg svak, og ønsket derfor å komme i gang med trening igjen.

Men jeg kommer ikke i gang, for hver gang jeg trener nå, så blir jeg syk! Første gang jeg var på treningssenter, så fikk jeg feber og ble slapp dagen etter. Så uka etter prøvde jeg på nytt, og ble IGJEN syk. Så i forigårs gjorde jeg et nytt forsøk, med det resultat at jeg i går ble kvalm, slapp og hadde feberlignende følelse i kroppen. Føler jo at jeg aldri kommer i gang! Jeg kjenner jo mine begrensninger, så jeg trener ikke spesielt hardt heller (løper litt og løfter vekter).

Er det mulig å være i så elendig fysisk forfatning at kroppen rett og slett ikke tåler trening, at man blir syk av det??? Eller kan jeg håpe at dette er tilfeldigheter? Jeg er jo så godt som aldri syk ellers!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd det samme selv! Er flink til å trene jevnt og trutt gjennom hele året, men i ferier dabber det alltid litt av. Merker det spesielt godt når jeg vender tilbake til treningssenteret etter en lang og slapp sommerferie. Endte opp med oppkast, hodepine og en generell slapphet i hele kroppen som varte i flere dager. Trener du for intensivt? Det er viktig å ikke begynne for ambisiøst. Ekspertene gjentar dette igjen og igjen til utrente mennesker som skal komme i form og som faller av etter en måned..Tror dette også kan være en beskjed til oss som er aktive og i god form i utgangspunktet men av en eller annen grunn har hatt en treningsfri periode. Prøv å ta det roligere neste gang og øk heller på etterhvert;)

Skrevet

Leste visst ikke innlegget ditt skikkelig, du skriver at du ikke trener for hardt:)

Spiser du mye tung mat i forveien eller rett etter trening? Drikker du nok i løpet av økten? Kanskje du trener for lenge?

Skrevet

Nei, jeg tror ikke jeg trener for hardt. Er noen fysiske begrensninger der i utgangspunktet kjenner jeg :) Men det kan jo hende jeg ikke helt har tatt innover meg hvor dårlig form jeg faktisk er i, og likevel trener for hardt. Men hvis jeg ikke tar i litt, så føler jeg at treningen er bortkasta.

Spiser ikke tung mat før eller etter trening. Jeg vet at jeg drikker for lite vann. Jeg blir aldri tørst, selv når jeg trener, så jeg må tvinge meg til å drikke. Ofte blir det bare noen få desiliter i løpet av økta. Men sånn har jeg alltid vært, uten at jeg har blitt dårlig av å trene. Kan gå en hel dag uten drikke uten å bli tørst.

Og jeg trener maks en time. Ofte blir jeg stående for å vente på apparater, så føler ikke det er så intensivt heller.

Men jeg blir jo ekstremt støl da... når det går så lenge mellom hver gang jeg trener. Kan det rett og slett være melkesyra som gjør meg syk kanskje?

Skrevet

Jeg kan også føle meg dårlig når jeg sykler på trimsykkelen om jeg ikke drikker nok. Jeg drikker jevnlig hele tiden når jeg sitter på sykkelen selv om jeg ikke er tørst. Det hjelper i alle fall på meg :)

Skrevet

Tror det bare er tilfeldig at du plutselig blir syk etter trening, men kroppen er mer utsatt for sykdommer også om man "stresser".

Du har ikke kyssesyken da, da blir man jo dårlig når man trener.

Skrevet

Nei tror ikke jeg har kyssesyken, for jeg er bare dårlig 1-2 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...