Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Datteren min har to meget kresne venninner.De "liker" nesten ingen vanlige middager og den ene "liker" bare noen helt få brødtyper. Pålegget må også være av helt riktig type for at de skal spise. For eksempel spiser den ene gjerne saltpølse,men det må være Jubelsalami, Gullsalami eller morrpølse er helt uaktuelt. Disse jentene er ofte på besøk, minst en gang i uka. Da blir de gjerne hentet lenge etter middagstid. Nå har jeg sett meg lei på kresenheten deres og begynt å svare at de sikkert får mat når de kommer hjem. Synes dere det er dårlig gjort eller er det helt greit selv om det fører til at jentene ikke spiser på minst 5 timer?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Jeg hadde ikke kjøpt eget pålegg for at noen kresne venner skal være på besøk. Datteren min har også ei venninne som er kresen og ofte svarer at "det liker ikke jeg" når hun hører hva som er til middag når hun er på besøk. Da svarer jeg bare at det er det vi har her. Tenker det er helt greit at ungene lærer at ikke alt er som hjemme når man er borte hos andre. I vårt hjem gjelder våre regler og vi serverer vår mat, så får de få sin egen mat hjemme. Kanskje lærer ungene litt av at ting er forskjellig.
petite fleur Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Når man er gjest, spiser man det man får servert. Hvis man absolutt ikke vil spise det, får man gå sulten. Mener jeg.
Gjest Stjernelys81 Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Jeg hadde heller ikke kjøpt eget pålegg til andres unger. De spiser nok bare de blir skikkelig sultne, og om de ikke gjør det, så får de uansett spesialkosten sin straks de kommer hjem. Evt får foreldrene deres sende med dem matpakke, om de opplever skrubbsultne barn når de hentes! Endret 8. februar 2012 av Stjernelys81
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Jeg var et veldig kresent barn og det var helt fantastisk når min venninnes foreldre tenkte på meg! Hvis jeg sov der fikk jeg egen mat etc. Herlighet så snille de var. Men jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde giddet det selv med barnas venner Da må det være en spesiell venn hvertfall, ikke "hvem som helst". Så jeg syns det kommer an på. Er det veldig gode venner så hadde jeg vurdert å kjøpe eget pålegg feks.
what a drittkjerring Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 5 timer høres lenge ut synes jeg. Da går de sultne fra skolelunch til over middagstid. Det er klart at du ikke skal gi etter for disse kresne jentene men jeg ville ha servert noe, om så ikke brødmat eller middag. Hva med å sette frem et fruktfat? Epler og bananer er et typisk mellommåltid og noe de fleste barn klarer å like. Kanskje en youghurt? En skål med cornflakes? Regner med dette er mat som finnes i det fleste hjem allerede. Da har de ihvertfall fått tilbudet om å spise NOE.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 5 timer høres lenge ut synes jeg. Da går de sultne fra skolelunch til over middagstid. Det er klart at du ikke skal gi etter for disse kresne jentene men jeg ville ha servert noe, om så ikke brødmat eller middag. Hva med å sette frem et fruktfat? Epler og bananer er et typisk mellommåltid og noe de fleste barn klarer å like. Kanskje en youghurt? En skål med cornflakes? Regner med dette er mat som finnes i det fleste hjem allerede. Da har de ihvertfall fått tilbudet om å spise NOE. De har jo tydeligvis fått tilbud om masse forskjellig, både av brødmat og middager, men de liker jo ingenting. Men ja; de bør vel få tilbud om et eple eller to, dersom de spiser det da...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Jeg var også et kresent barn, og det hendte ofte jeg fikk servert ting jeg ikke likte når jeg var på besøk hos venner. Men jeg turte jo ikke å si det, så jeg spiste likevel. Mens jeg prøvde å skjule brekningene så godt jeg kunne. Jeg var da blitt opplært til vanlig høflighet.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Har vi med andres unger hjem lager vi selvsagt middag til de. Jeg prøver så langt jeg klarer å finne noe de liker. Jeg vil at min datters venninner skal trives her og at de vil komme tilbake.
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 Hvis mitt barn hadde vært sånn, så hadde jeg aldri forventet at de hun skulle på besøk til måtte diske opp med allslagsmat for å tilfredsstille mitt barn- MEN, jeg hadde antagelig handlet inn "egnet mat" selv. Jeg er rar sånn
lover Skrevet 8. februar 2012 #11 Skrevet 8. februar 2012 Mine barn er mer eller mindre alt etende, men det er ting de ikke liker, og da slipper de å spise det. Mine barn er yngre, så når de har besøk av kresne unger som ikke liker, så liker ikke de heller, mat jeg vet de liker. Jeg lager ikke ekstra mat, men det er greit om de are forsyner seg med spaggeti, men ikke tar kjøttsaus på etc. Synest det er ok at gjester får luke ut, men de må få tilbud om mat.
Eeniemeenie Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Datteren min har to meget kresne venninner.De "liker" nesten ingen vanlige middager og den ene "liker" bare noen helt få brødtyper. Pålegget må også være av helt riktig type for at de skal spise. For eksempel spiser den ene gjerne saltpølse,men det må være Jubelsalami, Gullsalami eller morrpølse er helt uaktuelt. Disse jentene er ofte på besøk, minst en gang i uka. Da blir de gjerne hentet lenge etter middagstid. Nå har jeg sett meg lei på kresenheten deres og begynt å svare at de sikkert får mat når de kommer hjem. Synes dere det er dårlig gjort eller er det helt greit selv om det fører til at jentene ikke spiser på minst 5 timer? Er de sulten nok spiser de uansett! Så hadde ikke giddet å kjøpe annet pålegg kun fordi at de ikke spiser det og det og det.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 Jeg lar ikke små venner gå sultne, da blir det jo fort til at de ikke vil komme på besøk til barna mine lenger... Liker de ikke middagen får de brød eller knekkebrød, og jeg har aldri opplevd at de ikke har funnet noe de kan ha som pålegg. I verste fall blir det syltetøy, men jeg tror ikke de små besøkende tar skade av brød med syltetøy til middag en dag. Så får heller foreldrene sørge for at de får i seg nok vitaminer og næring ellers
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #14 Skrevet 8. februar 2012 Jeg gjør ikke noe ekstra om det er kresene veninner av ungene, de får spise det vi har om de er sultene. De kan pelle ut ting om det er noe de ikke liker, akkurat som oss andre. Men har vi besøk av noen som ikke tåler noe, lager jeg mat etter hva de kan spise. Nå er det ikke ett problem, for de er ikke hyper allergiske så for meg som ikke er vant med slik går det helt greit om det er noe som ikke er fritt for ditt eller datt. (eneste er ett familiemedlem vi har på middag en gang i året, der må jeg være 100%sikker at det er uten egg, men det går jo greit. )
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #15 Skrevet 8. februar 2012 Min 7 åring er ekstremt kresen, og har vært vanskelig helt fra han var baby. Er det hele korn i brødet spiser han ikkef eks, og det er kun noen få typer pålegg han spiser. Jeg er selv utdannet kokk, og det skorter virkleig ikke på innsatsen for å få han til å spise mer variert. Han har alltid måttet smake på maten, men det hjelper jo ikke når ingenting faller i smak. Vi lager ike flere middager, og om han ikke liker maten (det skjer ofte) tar han seg heller ne brødskive. Og tanken om at han spiser bare han blir sulten nok, fungerer ikke. Han kan gå en hel skoledag uten å spise om brødet f eks er feil. Da blir han svimmel og uvel. Dette plager meg virkelig, men mannen mener han vokser det av seg. At han lett kan bli oppfattet som utakknemlig og frekk hjemme hos andre om han ikke spiser det som blir servert er også noe som plager meg. Det er virklelig ikke så lett, og det er heller ikke alltid foreldrenes feil. Minstejenta i huset spiser alt hun får, f eks. De gangene han er med en kompis hjem fra skolen, setter jeg veldig pris på at han får ihvertfall en brødskiv (uten hele korn!)e med prim for å ha noe i magen.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #16 Skrevet 8. februar 2012 Liker du ikke kjøttkaker? Nei vel, da får du spise poteter, saus og grønnsaker. Liker du ingen av de tingene? Da kan du få en brødskive. Liker du ikke noe av det vi har av pålegg, får du spise bare brød, eller frukt. Liker du ikke det får du ringe hjem og spørre om dine foreldre kan hente deg tidligere siden du ikke vil spise noe her. Basta bom.
Gjest Siklerotte Skrevet 8. februar 2012 #17 Skrevet 8. februar 2012 Nei, jeg hadde ikke giddet å kjøpe inn spesialvarer for en venninne som kommer nå og da. Kan selvsagt ta hensyn til allergier og alt det der, men å ta hensyn til; "jeg liker ikke det og det og det, bare det og det og det" skjer ikke. Folk skal være glad jeg i det hele tatt lager middag. Men jeg er storsinnet nok til å kunne la barnet få alternativ mat som jeg har i hus, og som ikke krever mye forberedelse, det fins alltids noe de kan spise som ikke er sukker og sjokade.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå