Gå til innhold

Jeg vil slutte å røyke, men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke jeg klarer det nå heller. Slutta når noen år siden og begynte igjen etter 6måneder fordi jeg gikk daglig å savna røyken. Slutta og når jeg gikk gravid, men begynte igjen rett etterpå fordi hele savngerskapet tenkte jeg på og savna røyken.

Nå har vi dårlig råd fordi jeg søker ene jobben etter den andre uten napp. Vi har jo til regninger, og mat, men ikke til å feks dra i svømmehallen, kino, ja sånne ting. Er vel derfor jeg vil slutte, for da hadde vi hatt ca 2000kr ekstra i måneden til å kunne finne på ting både med og uten unger. Vi hadde ikke tregnt å bekymre oss så mye for uventa utgifter.

Men jeg er redd for å slutte, redd for skuffe meg selv nok engang. Ja vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det for er nok vanskelig for en som aldri har røyka eller hatt problem med å slutte å forstå. Det er ikke det å legge vekk røyke i første omgang som er vanskelig, men det å holde seg unna når de værste "abstinensene" er over og det konstante savnet overtar. Røyken har vært min følges venn fra jeg var 11 år gammel, så livet uten føles tomt.

Vet jeg burde slutte av helsemessige grunner, men desverre skremmer det meg ikke. Blir ikke engang skremt av å se pappan min sitte med kols og emfysem og ikke klare noen ting på grunn av pusten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2000 i mnd på RØYK?? Jesus... Om ikke annet burde samvittigheten din ta deg, tenk hvor mye penger det faktisk er. Hadde jeg hatt 2000 til slik luksus, ja da... (hadde vertfall ikke rØyket dem opp, hehe)

Skrevet

Blir du skremt av tanken på å se dine barn sitte med kols? å se dine barn røyke å få mange skader? Bli et gått forbilde for dine barn, så du kan sette ned foten når de er tennåringer å prøver og røyke.

SLUTT å røyke, selv om du ikke får mange sykdommer, så forkorter du levetiden din med barna dine og dine barnebarn med 10 år!!

Skrevet

Når abstinenese herjer og det føles overveldende får du forestille deg om den følelsen er verre enn følelsen hos barna dine når de ser på svømmebassenget, men ikke får prøve det, når de hører om opplevelsene til vennen eller når de tenker på mamma som døde av kreft pga røyking.

Dere kan gjøre MYE med 2000 ekstra i mnd, men dere kan gjøre enda mer hvis du holder deg frisk og i live. For det er ikke tull det som skrives, ikke bare reduserer røyk mennesket, men den dreper også.

Skrevet

2000 i mnd på RØYK?? Jesus... Om ikke annet burde samvittigheten din ta deg, tenk hvor mye penger det faktisk er. Hadde jeg hatt 2000 til slik luksus, ja da... (hadde vertfall ikke rØyket dem opp, hehe)

RØyk er ikke luksus når man er avhengig.

Skrevet

Hva med å skrive opp en ønskeliste over ting du ønsker deg?

Kr 2.000,- i måneden blir ca kr 65,- pr. dag.

Leg kr 65,- i en krukke hver dag du klarer å la være å røyke.

F.eks.:

Etter 5 måneder har du kr 10.000,-.

Om 5 måneder er det også sommer.

Tenk å kunne bruke kr 10.000,- til ny sommer garderobe.

Vil ikke det være inspirerende..

Skrevet

Du vil ikke slutte å røyke fordi du er redd for å skuffe deg selv...

Synes det er mer skuffende å ikke prøve i det hele tatt enn å prøve men å feile.

Tenk at hver røyk du IKKE røyker er bra.

Jo færre du røyker jo bedre.

Skrevet

Med den innstillingen " jeg er redd for å ikke klare det og skuffe meg selv", så er jeg ganske sikker på at du ikke kommer til å klare det. Du har på en måte allerede bestemt deg for at dette ikke kommer til å gå denne gangen heller, og det er et elendig utgangspunkt for nesten hva som helst.

Gå til legen din og be om hjelp, ring røyketelefonen, snakk med apoteket, og forbered deg på et liv som røykfri. Ikke gå og tenk på om du kommer til å sprekke om 6 mnd eller ikke. Det virker som om problemet ditt ikke er å slutte, men å la være å begynne igjen, så da kan du jo starte med den biten du har klart før : å slutte, og så ta en dag av gangen.

Så får du legge noen strategier for å ikke begynne igjen. En av dem bør være å tenke over om denne "trofaste følgesvennen" virkelig innehar de egenskapene du tillegger den. Den er nemlig ikke en venn, den er ikke en problemløser, den vil deg ikke noe godt og den er ikke trofast .Ville du hatt en venn i livet ditt som spanderte kaffe med gift i, nappet 2000 kroner ut av lommeboka di i måneden, kastet bort mye tid for deg, gjorde deg stresset og planla å drepe deg før din tid? Ville du savnet en slik venn, eller hadde du bedt henne se til helsike å forsvinne ut av livet ditt?

"Livet uten røyk er tomt"...Tullball! Røyken har bare den betydningen du tillegger den. Det er en papirrull med tørre blader i!!

Denne gangen klarer du det, skjønner du. Du må bare ha litt tro på egen styrke :)

Skrevet (endret)

Du må lese boken "Endelig ikke røyker" med Allan Carr.

Jeg hadde det som deg, og slet veldig med å slutte og å finne rette motivasjonen for å slutte. Så ble jeg tipset om denne boka, som er helt fri fra skremselspropagande og man SKAL røyka mens man leser den, og da virket det ikke så skremmende på meg. Jeg tenkte at jeg kan jo lese laaaaaaaangsomt så jeg får røyke lengst mulig. Hehehe.

MEN så skjedde det noe med meg underveis, og når jeg nærmet meg slutten på boka var jeg mentalt ferdig med røyken og når siste siden var lest var det en befrielse å kutte den røyken bort, og endelig leve et liv i FULL FRIHET, uten den hersens lasten som hatt slik makt over meg. Det er nå 8 år siden jeg leste den siste siden og stumpet røyken for godt. Og jeg har aldrig savnet den, eller plagdes i ettertid med å lengte etter røyk eller føle abstinenser av noe slag.

Denne boken krosser alt du har av illusjoner og forsvar for hvorfor det er lurt å fortsette røyke, og du skjønner det. Er vel derfor det er så stor andel mennesker som faktisk lykkes med hjelp av denne boka. Ikke er den dyr heller. Lykke til, og fortell meg hvordan det gikk da. Dette klarer du :)

Endret av Cat.68
Skrevet

Betyr det at det ikke er noen vits å lese den etter man har sluttet for å unngå å begynne igjen? (Siden man skal røyke mens man leser den.) Sluttet da jeg ble gravid, er snart ferdig med ammingen og kjenner at tanken på at det snart er mulig å få seg en røyk igjen er litt fristende... men det er jo bare dumt!

Skrevet (endret)

Betyr det at det ikke er noen vits å lese den etter man har sluttet for å unngå å begynne igjen? (Siden man skal røyke mens man leser den.) Sluttet da jeg ble gravid, er snart ferdig med ammingen og kjenner at tanken på at det snart er mulig å få seg en røyk igjen er litt fristende... men det er jo bare dumt!

Nei da, jeg er helt sikker på at den vil virke som den skal uansett om man allerede sluttet. Jeg trur faktisk det vil kunna hjelpe en å holde seg røykfri om man får slått hull på mange av de mytene man har ang det med hvorfor man trur man trenger å røyke. Så anbefaler deg å lese den lell ja. :)

Endret av Cat.68
Skrevet

Hi her.

Har ikke fått skrivd før, henta i barnehagen og da er det ikke pc tid igjen før etter leggetid. :-)

Jeg vet jo veldig godt om alle farene. Og jeg anbefaler tante barna mine som er i starten av tenåra aldri å begynne, og forklarer de hvor vanskelig det er å slutte igjen når de blir eldre og ønsker å slutte.

å legge vekk røyke i første omgang er som sagt ikke så vanskelig, der finnes det hjelpemidler som nikotintyggis eller tabeletter som får på resept. Har brukt nikotintyggis de andre gangen, men ikke mer enn 2 dager, for de er smertefulle. Og første tiden går bra, motivasjonen er oppe, jeg er solt av meg selv og jeg føler meg flink. Men så kommer hverdagen, lykkerusen avtar og suget kommer smygende igjen. Og ja jeg sliter desverre med å motstå fristelsen.

Men jeg skal prøve igjen selv om jeg er redd, for barnet mitt sin skyld i første omgang. Jeg vil så gjerne gi han det livet han fortjenner. Men jeg vet jeg må vente til fredag, så kan mannen hjelpe med barnet. Han er en skikkelig krutt tønne fortiden, og tålmodigheten er frynsete nok, så må rett og slett ha mulighet til å trekke meg litt unna når det røyner som værst.

Skrevet

Hi her.

Har ikke fått skrivd før, henta i barnehagen og da er det ikke pc tid igjen før etter leggetid. :-)

Jeg vet jo veldig godt om alle farene. Og jeg anbefaler tante barna mine som er i starten av tenåra aldri å begynne, og forklarer de hvor vanskelig det er å slutte igjen når de blir eldre og ønsker å slutte.

å legge vekk røyke i første omgang er som sagt ikke så vanskelig, der finnes det hjelpemidler som nikotintyggis eller tabeletter som får på resept. Har brukt nikotintyggis de andre gangen, men ikke mer enn 2 dager, for de er smertefulle. Og første tiden går bra, motivasjonen er oppe, jeg er solt av meg selv og jeg føler meg flink. Men så kommer hverdagen, lykkerusen avtar og suget kommer smygende igjen. Og ja jeg sliter desverre med å motstå fristelsen.

Men jeg skal prøve igjen selv om jeg er redd, for barnet mitt sin skyld i første omgang. Jeg vil så gjerne gi han det livet han fortjenner. Men jeg vet jeg må vente til fredag, så kan mannen hjelpe med barnet. Han er en skikkelig krutt tønne fortiden, og tålmodigheten er frynsete nok, så må rett og slett ha mulighet til å trekke meg litt unna når det røyner som værst.

Akkurat derfor jeg trur du skal prøve å lese boka jeg anbefalte.

Skrevet

Helt enig i at du bør lese boken.

Jeg brukte også den da jeg sluttet å røyke for 7,5 år siden :)

Veldig glad for at jeg er ferdig med røyken for godt.

Skrevet

Skal ta en tur å se etter boka i morgen :-)

HI

Skrevet

Min far fikk et massivt hjerteinfarkt da han var 51 år. Fikk beskjed om å slutte å røyke eller dø. Han sluttet på dagen, hadde da røykt siden han var 14 år. Så det er mulig. Men ikke gi opp før du har startet, og egentlig skal du ikke bry deg om hva andre sier; motivasjonen må komme innenfra. DU må ville det, ellers så kommer du til å sprekke.

2000,- i mnd er ganske mange dvd-er eller turer i svømmehallen eller klær. Bruk de ekstra pengene på noe du ønsker deg, så du belønner deg selv. :) Lykke til.

Klem fra eks-røyker.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg klarer det nå heller. Slutta når noen år siden og begynte igjen etter 6måneder fordi jeg gikk daglig å savna røyken. Slutta og når jeg gikk gravid, men begynte igjen rett etterpå fordi hele savngerskapet tenkte jeg på og savna røyken.

Nå har vi dårlig råd fordi jeg søker ene jobben etter den andre uten napp. Vi har jo til regninger, og mat, men ikke til å feks dra i svømmehallen, kino, ja sånne ting. Er vel derfor jeg vil slutte, for da hadde vi hatt ca 2000kr ekstra i måneden til å kunne finne på ting både med og uten unger. Vi hadde ikke tregnt å bekymre oss så mye for uventa utgifter.

Men jeg er redd for å slutte, redd for skuffe meg selv nok engang. Ja vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det for er nok vanskelig for en som aldri har røyka eller hatt problem med å slutte å forstå. Det er ikke det å legge vekk røyke i første omgang som er vanskelig, men det å holde seg unna når de værste "abstinensene" er over og det konstante savnet overtar. Røyken har vært min følges venn fra jeg var 11 år gammel, så livet uten føles tomt.

Vet jeg burde slutte av helsemessige grunner, men desverre skremmer det meg ikke. Blir ikke engang skremt av å se pappan min sitte med kols og emfysem og ikke klare noen ting på grunn av pusten.

Så bestem deg for røykepause i en periode,- slik at du kan ta med barna på kino, svømmehallen osv? Det kan være enklere og tenke på enn og slutte for "evig og alltid":..Kanskje ender du opp med "Bare" røyke til helgekos/fest,- og derfra er veien mye kortere til total røykeslutt enn om du røyker daglig..

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Min far fikk et massivt hjerteinfarkt da han var 51 år. Fikk beskjed om å slutte å røyke eller dø. Han sluttet på dagen, hadde da røykt siden han var 14 år. Så det er mulig. Men ikke gi opp før du har startet, og egentlig skal du ikke bry deg om hva andre sier; motivasjonen må komme innenfra. DU må ville det, ellers så kommer du til å sprekke.

2000,- i mnd er ganske mange dvd-er eller turer i svømmehallen eller klær. Bruk de ekstra pengene på noe du ønsker deg, så du belønner deg selv. :) Lykke til.

Klem fra eks-røyker.

Samme skjedde min far, bare i alder av 60. Han sluttet på dagen, etter å ha røyket 30-35 stk per dag siden han var tenåring. Han har merket helsemessige forbedringer fra dag 1!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...