Gå til innhold

Når starte i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemmeværende og kan derfor velge fritt når minstejenta skal begynne i barnehage. Jeg kjenner ingen som har barn rundt samme alder som henne, så grunnen til å sende henne i barnehage er at hun skal få være sammen med andre barn. Tenkte derfor å ha omtrent halv plass, evt full plass med korte dager.

I utgangspunktet tenkte jeg hun kunne starte når hun er ca 2,5 år. Blir dette for tidlig når hun likevel har muligheten til å være hjemme? Eller for sent med tanke på at det blir minimalt med kontakt med andre barn før det? (Med unntak av søsken som er 7 og 9.)

Setter stor pris på synspunkter her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere ikke har noen andre barn i nær alder til henne, så syns jeg 2år er en grei tid å begynne på. Du kan jo gi henne fridager innimellom og korte dager.

Jeg har selv min i barnehagen, og jeg ser hvor mye glede han har av å leke med de andre på sin egen alder. Er ingen andre barn på hans alder hjemme om dagen, og på ettermiddagene er de fleste opptatt med middager og huset. Han er 2år. korte dager og fri innimellom.

Skrevet

Her startet gutten på ettårsdagen sin, trass i at jeg er hjemmeværende for tiden. Det var for hans egen del, for at han skal få stimulert seg selv i hverdagen og treffe nye barn og voksne.

Jeg har en veldig utadvendt gutt, han elsker mennesker og er veldig tillitsfull. Vi trengte bare en dags tilvenning, han elsker bhg, og vil sjelden være med hjem igjen ;) Alle barna digger han og kommer løpende hver gang vi kommer inn. "Nå kommer xxx!" Og gutten hopper og ler.

Han går selvsagt ikke fulle dager siden jeg er hjemmeværende, men jeg synes det er bra at han får noen timer der. Men alle er forskjellige, og ditt barn kan reagere helt annerledes på en bhg-situasjon.

For barnets del ville jeg prøvd bhg litt før 2,5 år, dersom hun ikke har andre barn å leke med. Begynn med et par timer om dagen f.eks så hun kan møte andre barn og kanskje være med på et måltid. Det er veldig sosialt og hun kan få masse ut av bare noen få timer et par dager i uka. Du ser fort om hun trives :) Evt kan du jo se om det finnes en åpen bhg i nærheten som dere kan dra til sammen noen ganger.

Skrevet

Vår lille gutt startet når han var 2,5 år og det var tipp topp. Ikke en tåre kun glede og smil ved barnehagestart :-)

Han var klar for å leke hele dagen og var trygg uten Mamma og Pappa :-) Han forsto at vi kom og hentet ham igjen i motsetning til en 1 åring.

Vi må desverre med nr to gjøre det normale og la henne begynne i barnehagen når hun er 1. Ideelt sett synes jeg det er for tidlig, men man gjør det man kan!

Skrevet

Ingen åpen barnehage der du bor?

Vi valgte å starte ved 2,5 år for da fikk hun et år i småbarnsavdeling før det ble storbarnsavdeling. Jeg anbefaler full plass, men å ha korte dager. Det blir mer kontinuitet i det.

Vi kunne egentlig bare gå allerede første dagen for det gikk veldig greit med starten (i motsetning til alle 1-åringene som ikke skjønte dette i det hele tatt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...