Gå til innhold

DrittNav!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo ikke rart mange har fått et bilde av nav som ubrukelige og inkompetente!

Har klaget på sykepengegrunnlaget som de av en eller annen grunn har satt latterlig lavt. Skulle egentlig søke om svangerskapspenger, men må vente til klagen er behandlet. Ellers får jeg samme stusslige beløpet i svangerskapspenger.

Skulle være 3 mnd behandlingstid på klagen. Dette fikk jeg vite da jeg ringte de før jul. Ringte de igjen nå får å høre hvordan de lå an..

Nei de hadde ikke behandlet klagen enda.. I forrige uke var det gått 3 mnd!

Hvordan kan det være så vanskelig å holde de fristene de selv har satt??

Skjønner jo at problemet er underbemanning, men da må de heller la vær å love noe de ikke klarer å holde!

Er heldigvis ikke alene, har en mann som sørger for at vi klarer å betale regningene. Men jeg grøsser ved tanken på de som er enslige og som havner i en sånn her situasjon.

Vil egentlig ikke noe med det her, må bare få ut litt frustrasjon!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Skjønner deg godt!

Når jeg ble arbeidsledig mente de at mannen min skulle forsørge meg som da "kun" var min samboer!

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Skjønner deg godt!

Når jeg ble arbeidsledig mente de at mannen min skulle forsørge meg som da "kun" var min samboer!

Det har vel overhode ikke noe å si om man er gift, singel, samboer, whatever, så lenge man har opptjent seg grunnlag for arbeidsledighetstrygd? Alle har vel like rettigheter i så måte!

Skrevet

Vi står i nesten samme suppe selv nå. Jeg har en kronisk sykdom og er på AAP. Mannen er dermed hovedforsørgeren. Han har dessverre skadet seg (revet av et leddbånd i foten og må operere håndleddet) og er sykemeldt og har vært det i snart 2 måneder. Har han fått utbetalt sykepenger? Nei. De har fire ukers behandlingstid, nå har det gått snart 2 måneder.

Han har ringt til NAV ørten ganger og i tillegg dratt på kontoret, selv så vondt som han har for å bevege seg.

NAV mente at ikke alle papirene var mottatt, enda de sendte ut brev 4 uker etter han ble sykemeldt.

Mannen min er med i bransjerådet i foreningen sin, og er dermed en kløpper på paragrafer og rettigheter.

Først sa NAV at ikke alle papirene var kommet og han sendte over kopier. En uke etterpå var de enda ikke kommet, i følge NAV. Mannen min dro frem paragrafene sine, og da var plutselig papirene kommet. Når damen sa et øyeblikk før at de ikke var det...

Senere på dagen fikk han en sms om at de var på saken, men enda ingen utbetalinger.

Hjemme er det smalhans. Sparekontoen har blitt tømt for å betale regninger og nå har vi bare tusen kroner igjen. Huslånet fikk vi utsettelse på, men på fredag går den ut og vi må betale 14 000 kr til banken, penger vi ikke har takket være NAV-rot.

Jeg er så frustrert og stresset. Når kommer pengene han har krav på? Det vil riktignok komme dobbelt opp når de endelig kommer, men hvor lenge må vi vente? Banken ga oss 10 dagers utsettelse, jeg tror ikke de vil vente så mye lenger.

Takket være NAV vil banken nå rangere oss som dårlige kunder og gi oss en dårligere rente.

Så usaklig som dette enn høres ut, jeg forstår godt at noen er så desperate at de truer NAV ansatte. For når systemetet svikter når man trenger det mest, da blir man temmelig desperat.

Jeg skulle ønske at de på NAV ga brukerne sine mer respekt og medmenneskelighet.

Skrevet

Skjønner jo at problemet er underbemanning, men da må de heller la vær å love noe de ikke klarer å holde!

Problemet er at de som lover sitter høyt oppe i systemet, og de som behandler sakene sitter et annet sted og jobber skjorta av seg.

Skrevet

Verste er jo at det virker som det #4 opplever er noe som mange andre og går i gjennom.

Er mannen din ansatt eller driver han eget?

Jeg er nemlig selvstendig næringsdrivende og for meg virker det som at det er ekstra med styr for oss. Blir lenge til neste gang jeg gidder å sykemelde meg, da får heller jobben gå utover helsa. For så mye fram og tilbake som det har vært med Nav det gidder jeg ikke flere ganger.

Mannen min har varierende inntekt alt etter hva slags sesong det er. Vi har jo noe på sparekonto, men om det ikke snart kommer penger fra Nav vet jeg ikke hva vi skal gjøre.

Jeg må vel nesten vurdere å arbeide svart siden jeg egentlig skal ha svangerskapspenger (om jeg får det).

Jobben min er jo ikke bra i forhold til babyen i magen, men det å miste huset hvis vi ikke betaler lånet er vel egentlig værre...

HI

Skrevet

Nei, han er fast ansatt! Så i utgangspunktet skulle det ikke være noe ekstra styr med hans sykepengeutbetaling. Men når NAV roter vekk papirer, endrer forklaringer, sender ham fra saksbehandler til saksbehandler (vært en ny for hver gang han har tatt kontakt), så er det dømt til rot.

Det som er ganske ironisk oppi dette her er at han har gradert uttak av fedrekvote inne hos NAV (ikke en aktiv periode nå, men alle papirene på inntekt er dermed inne fra før av), men det er fysisk umulig for dem å koble inntektsopplysningene fra fedrekvoten sammen med inntektsopplsyningene fra arbeidsgiver. Enda det er samme opplysninger.

Jeg har lyst til å rive meg i håret.

Nå har vi 187 kr igjen på brukskonto og 1000 kr på sparekonto. Alt annet vi har hatt på sparekonto har gått med på regninger og huslån. Det lille jeg får i AAP har gått til mat og bensin. Vi har jo barn som må fraktes fra A til å og bor et sted busstilbudet er ikke-eksisterende.

Hvis ikke NAV har fått utbetalt pengene til fredag, så vet jeg ikke hva jeg gjør. Vi må selvsagt ta kontakt med banken igjen, men hvis de ikke kan strekke utsettelsen litt til, så sliter vi. Veldig.

Skrevet

Problemet er at de som lover sitter høyt oppe i systemet, og de som behandler sakene sitter et annet sted og jobber skjorta av seg.

Jo jeg skjønner jo det, men når de gang på gang ikke klarer å overholde sine egne frister må de jo kanskje vurdere om de gjør ting på rett måte. Burde kanskje få inn flere behandlere så de får ting unna seg.

Er jo ikke de som jobber på Nav sin feil, men som du sier, de som sitter høyest i systemet. Og hvem er det egentlig?

Men kan vel ikke klage, vi har jo selv valgt å la de rødgrønne styre landet....

Er jo tydelig at de har bommet totalt når selv saksbehandleren min sier at hele systemet er håpløst.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...