Gå til innhold

Ridning?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 uker på vei og erfaren rytter. Har store problemer med nakke og nå bekken. Når jeg rir gjevnlig har jeg ingen plager, så lurer på å låne meg en snill og god hest et par dager i uken. Kjenner mange som har ridd helt til de var høygravid (nesten fødeklar). Jeg snakker KUN om rolig tur, ingen trav/galopp. Men det er jo alltid en risiko, selv med den snilleste hesten.

 

Ville du gjort det? Er så usikker, men plagene mine vil hodles i sjakk, så jeg vurderer det sterkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,

 

For stor risiko.

Samme med slalom og trening med hopp.

Vært så utrolig grusomt om det hadde skjedd noe akkurat den gangen og man kunne ha forhindret det.

Er jo bare snakk om et par måneder også.

Skrevet

Om en kommer seg opp på hesten, og ikke får smerter av å ri, så ville jeg gjort det igjen.

Jeg red 4 dager før eldstemann kom, og jeg angrer ikke.

Mange synes det er naivt å stole på et dyr på 500-600 kg og sette seg opp, men for meg var det min tid på dagen hvor jeg fikk fri fra mas og kjas, pluss at det hjalp på bekkenløsningen. Andre svangerskap var jeg mye kvalm og fikk tidlig stor mage, så måtte slutte å ri i 6 mnd. Kjente bekkenløsningen ekstra godt da.

 

Jeg ville funnet en hest jeg kjente, evt ei venninne med en snill og god hest :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ridd 5 dager i uka siden jeg ble gravid. Er dressurrytter, og har ridd og trent som normalt, til og med konkurrert. Ridningen hjalp på kvalmen, og på smerter i rygg og bekken. Nå er jeg 6 mnd på vei og skal snart slutte, rett og slett fordi det begynner å bli tungt, og bekkenløsningen kan være litt plagsom.

 

Jeg har tenkt på sikkerhet hele veien, og ikke tatt noen sjanser, så for meg har ridningen vært til god hjelp fysisk (og psykisk) hele veien hittil. Jeg har kun ridd min egen hest som jeg kjenner inn og ut. Hesten overlates nå til andre før jeg overtar den igjen i passe tid etter fødsel.

 

For erfarne ryttere vil jeg si at ridning er en flott måte å holde seg i form på som gravid. å starte med ridning i et svangerskap dersom du ikke er vant til det fra før er vel ikke å anbefale. Skal man ri er det viktig å ikke ta unødige sjanser, og man bør holde seg unna hester som er altfor uforutsigbare.

 

Jeg kjenner flere som har ridd store deler av svangerskapet, og det har gått bra med alle:)

  • 2 år senere...
Skrevet

Jeg har ridd 5 dager i uka siden jeg ble gravid. Er dressurrytter, og har ridd og trent som normalt, til og med konkurrert. Ridningen hjalp på kvalmen, og på smerter i rygg og bekken. Nå er jeg 6 mnd på vei og skal snart slutte, rett og slett fordi det begynner å bli tungt, og bekkenløsningen kan være litt plagsom.

 

Jeg har tenkt på sikkerhet hele veien, og ikke tatt noen sjanser, så for meg har ridningen vært til god hjelp fysisk (og psykisk) hele veien hittil. Jeg har kun ridd min egen hest som jeg kjenner inn og ut. Hesten overlates nå til andre før jeg overtar den igjen i passe tid etter fødsel.

 

For erfarne ryttere vil jeg si at ridning er en flott måte å holde seg i form på som gravid. å starte med ridning i et svangerskap dersom du ikke er vant til det fra før er vel ikke å anbefale. Skal man ri er det viktig å ikke ta unødige sjanser, og man bør holde seg unna hester som er altfor uforutsigbare.

 

Jeg kjenner flere som har ridd store deler av svangerskapet, og det har gått bra med alle:)

 

Hei

 

Ser at dette er lenge siden du skrev, men jeg kan jo håpe på et svar alikevel :)

Når begynte du å ri igjen etter fødselen?

Jeg har ikke termin før i mai, men har egen hest og det  lir jo mange tanker rundt det... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...