Gå til innhold

Sende ekymringsmelding til bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min blir mobbet på skolen. Skolen klarer ikke få orden på det. Føler jeg begynner å bli desperat. Ingen så klarer å hjelpe eller si hva vi konkret kan gjøre.

Kan vi sende en bekymringsmelding på barnet som mobber?

Noen med erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd å ringe foreldrene til mobberen og avtale et møte hjemme hos dem, slik at dere kan snakke ut om dette? Ganske feigt å "sladre" til BV om dere ikke engang har prøvd å snakke med foreldrene...

Skrevet

Hvis det er deg fra den andre tråden: har dere vurdert advokat?

Dattera deres har rettigheter. Kanskje en advokat vet hvordan dere bør gå frem for å ordne opp?

Skrevet

Vi har ikke vurdert advokat nei. Har i alle år unnskyldt denne gutten, men nå er det nok. Kjenner litt til moren, og hun er ikke helt klok. Hun er ganske så kjent her vi bor.

Kommer til å kreve møte med alle parter nå. Skolen har jo vert innvolvert lenge, men skjønner de blir litt rådville når ingenting hjelper..

Skrevet

Datteren min blir mobbet på skolen. Skolen klarer ikke få orden på det. Føler jeg begynner å bli desperat. Ingen så klarer å hjelpe eller si hva vi konkret kan gjøre.

Kan vi sende en bekymringsmelding på barnet som mobber?

Noen med erfaringer??

BV vil IKKE løse mobbing av din datter ved å åpne en sak mot et barn som mobber....Ditt barn har krav på et tilfredstillende (eller hva det heter riktig?) arbeidsmiljø, og skolen har PLIKT til å sette opp en handlingsplan som skal forbedre forholdene for din datter, Dersom det ikke funker, og du ser at om 2-3 måneder, er det ikke noen forbedringer, så klager du til Fylkesmannen på det vedtaket (planen) som skolen ga dere. Det pleier å funke veldig fort da :) og skolen "løser" problemet ganske fort ved å bytte klasse for mobberen, for eksempel. Funker ikke klagen til Fylkesmannen, ta kontakt med advokaten og send en klage videre. BV har ikke noe med mobbesaker å gjøre. De kan ta opp en sånn sak, hvis de har lite å gjøre, men de løser det i hvert fall ikke...Lykke til!

Skrevet

Gjør som det står i linken over. Krev at skolen, ved rektor, kommer med en tiltaksplan, som også mobbernes foreldre får. Følges ikke denne opp innen rimelig tid, så klag til fylkesmannen.

Denne mobberen har heller ikke godt av at dette ikke blir tatt tak i.

Skrevet

Det #6 skriver om kan du lese i opplæringsloven kapittel 9a. Du kan også lese mer på barneombudets sider.

Skrevet

Dette er ikke godt nok!!!Kjenner jeg blir forbannet! Hvor gamle er barna? Politianmeld barnet!

Skrevet

Tusen takk for fine svar! Skolen prøver, men føler de har prøvd mye forskjellig nå.

Nei, skjønner BV kanskje er rett vei å gå, men jeg tror virkelig denne gutten trenger bedre oppfølging. Aner ikke hva skolen har sagt/gjort til foreldrene til denne gutten. De har vert vitner til hendelser (skolen altså) uten å ta kontakt med oss. Har vert møter på skolen uten at vi foreldre har fått beskjed. Og datteren min lukker seg, og orker ikke snakke om det.

Blir spennende å se hva som kommer ut av møtet i morgen...

Skrevet

barn som mobber,har dert gjerne vanskelig hjemme.

jeg ble mobbet av flere da jeg gikk på skolen,og de hadde det vanskelig hjemme alle,jeg hadde søsken som ble mobba,og det som var likt var at alle hadde det vanskelig hjemme.'

jeg ble til slutt så forbanna da jeg var tennåring,så jeg dro hjem til en av de som mobba meg,og skjelte ut faren,sa hva jeg mente om han og hans omsorgssvikt for ungen..etter det fikk ungen ett bedre forhold til pappan,og mobbingen stoppet.

så jeg annbefaler at du inviterer mobberen hjem til deg,tilby feks vaffler og kakao(viktig at dere 2 er alene) så snakker du med han,spør hvordan han har det,og hva som er grunnen for mobbingen,kanskje er han ensom,kanskje han ikke har det godt hjemme...han kan svare,og har han det vanskelig vis at du bryr deg,og at det fins måter og få hjelp på,og bli sett uten og mobbe.

Skrevet

De er snart 15 år. Dette har pågått til og fra siden 1. klasse.

Skrevet

barn som mobber,har dert gjerne vanskelig hjemme.

jeg ble mobbet av flere da jeg gikk på skolen,og de hadde det vanskelig hjemme alle,jeg hadde søsken som ble mobba,og det som var likt var at alle hadde det vanskelig hjemme.'

jeg ble til slutt så forbanna da jeg var tennåring,så jeg dro hjem til en av de som mobba meg,og skjelte ut faren,sa hva jeg mente om han og hans omsorgssvikt for ungen..etter det fikk ungen ett bedre forhold til pappan,og mobbingen stoppet.

så jeg annbefaler at du inviterer mobberen hjem til deg,tilby feks vaffler og kakao(viktig at dere 2 er alene) så snakker du med han,spør hvordan han har det,og hva som er grunnen for mobbingen,kanskje er han ensom,kanskje han ikke har det godt hjemme...han kan svare,og har han det vanskelig vis at du bryr deg,og at det fins måter og få hjelp på,og bli sett uten og mobbe.

Jo, hadde kanskje vert en mulighet. Han er av typen som skjeller ut voksne. Han har sagt myyye stygt om meg. Noe jeg gir blaffen i, men som er tungt for datteren min.

Skrevet

Alvorlige atferdsvansker hos barn gir absolutt et grunnlag for å sende bekymringsmeldning til BV!

Tviler imidlertid på at det direkte vil innvirke på mobbesituasjonen med det første, men dersom gutten har det vanskelig hjemme bør absolutt BV vurdere omsorgsforholdene.

Ellers synes jeg det var et godt råd å forsøke å skape en positiv allianse med gutten, det kan hende at han har behov for det:)

Skrevet

Hadde det vært min datter hadde jeg sendt mannen min på ham.. Hadde aldri taklet at barnet mitt ble mobbet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...