Gå til innhold

Hva har vi krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å prøve ganske snart.

Men tenker litt på økonomien, om vi får en liten tass i huset.

har vi krav på noe mer enn engangsstønad?

Jeg får ung uføre trygd.

ca 15.000 i mnd.

samboeren min får ikke så veldig mye. kun til husleie og mat.

men driver å søker jobber.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut på nav.no. Så "familie" - så "svangerskap, fødsel og adopsjon" - så "foreldrepenger ved fødsel". Enten har du krav på engangsstønad eller foreldrepeng. Vet at dagpenger, sykepenger, AAP osv blir likestilt som arbeidsinntekt. Regner nesten med at det samme gjelder for trygd..? Du får i tillegg måntlig barnetrygd fra mnd. etter at barnet er fødd. Vanlig barnetrygd er kr 970. Nav har i tillegg facebook side der de svarer på spørsmål om foreldrepenger, har ikke prøvd ut denne selv..

Skrevet

Når du sier ung uføre trygd regner jeg med du mener aap? Da har du isåfall rett på foreldrepenger som utgjør det samme som du mottar i aap. Du får da ikke engangsstønaden.. Om pappaen opparbeider seg rett til foreldrepenger kan han få fedrekvoten på 12 uker, hvis ikke får du denne..

Når du sier samboeren ikke får så mye - mener du da sosialstønad? Han får kanskje litt mer sosialstønad når han blir far og mulig dere kan ha rett på bostøtte men ellers må dere nok klare dere selv..

Vil sterkt anbefale dere å vente med å bli gravid til din situasjon er avklart (aap kan man jo ikke gå på for evig..) og til pappaen kommer seg i jobb...

Skrevet

Ung ufør er ikke det samme som aap, det er når unge blir uføre - de får litt høyere uførepensjon enn andre nettopp fordi de er unge og sjelden har hatt mulighet til å ha hatt en jobb før som kan gi en nogenlunde fornuftig sum i mnd. Du skal få det samme i foreldrepenger som ung ufør, og mannen din kan faktisk fortsette å opptjene seg rett på foreldrepenger helt frem til han skal ut i perm, dvs han kan jobbe 6 mnd etter at barnet er født og har da opparbeidet seg rett til pappaperm :) lykke til :(

Skrevet

Tusen takk alle sammen :)

skal sjekke litt på nav sine sider :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...