Gå til innhold

SVIGERMOR!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg i 19 svangerskapsuke.... Svigermor får sitt første barnebarn. Kommer normalt godt overens med henne, men nå er "morroa" begynt. Først beg ho snakke om dåpskjolen til barnet. Her har jeg min tradisjon med de to eldste mine fra ett tidligere forhold. Begge er døpt i samekofte, mens svigermor har dratt fram en gruuusom dåpskjole fra 1962 som hun og barnefaren ble døpt i.... Kommer ikke på tale at MINE tradisjoner skal brytes!!! Er det ikke vi som foreldre som bestemmer?? Har bestemt meg for at jeg ikke beg organisere til noen barnedåp før dåpskolen hennes ikke passer mer!!

Mitt andre problem er at svigermor og svigerfar nettopp er skilt. Svigerfar har allerede funne seg ny. En kjæmpe trivelig og flott dame som både jeg,samboeren min og søsteren hannes synes er skikkeli flott da svigermor aldri har behandlet svigerfar noe godt!!

-Her mener svigermor at den nye dama samt svigerfar skal holde seg LANGT unna barnet NåR det kommer!! Dette er da mitt og barnefarens valg!!

Trenger litt hjelp og råd til hvordan jeg skal forholde meg til henne!!!

Det kommende barnebarnet er det eneste hun ser fram til nå... Mens jeg er på nippen til og gå på veggen pga oppførselen hennes!! Ikke er jeg selv LITE plaget med hormoner. Og både Jordmor, lege og fysioterapaut anbefaler meg å sykemelde meg 100% fra jobb da jeg er så sliten!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg i 19 svangerskapsuke.... Svigermor får sitt første barnebarn. Kommer normalt godt overens med henne, men nå er "morroa" begynt. Først beg ho snakke om dåpskjolen til barnet. Her har jeg min tradisjon med de to eldste mine fra ett tidligere forhold. Begge er døpt i samekofte, mens svigermor har dratt fram en gruuusom dåpskjole fra 1962 som hun og barnefaren ble døpt i.... Kommer ikke på tale at MINE tradisjoner skal brytes!!! Er det ikke vi som foreldre som bestemmer?? Har bestemt meg for at jeg ikke beg organisere til noen barnedåp før dåpskolen hennes ikke passer mer!!

Mitt andre problem er at svigermor og svigerfar nettopp er skilt. Svigerfar har allerede funne seg ny. En kjæmpe trivelig og flott dame som både jeg,samboeren min og søsteren hannes synes er skikkeli flott da svigermor aldri har behandlet svigerfar noe godt!!

-Her mener svigermor at den nye dama samt svigerfar skal holde seg LANGT unna barnet NåR det kommer!! Dette er da mitt og barnefarens valg!!

Trenger litt hjelp og råd til hvordan jeg skal forholde meg til henne!!!

Det kommende barnebarnet er det eneste hun ser fram til nå... Mens jeg er på nippen til og gå på veggen pga oppførselen hennes!! Ikke er jeg selv LITE plaget med hormoner. Og både Jordmor, lege og fysioterapaut anbefaler meg å sykemelde meg 100% fra jobb da jeg er så sliten!!

det er du og faren som bestemmer hvordan barnet skal døpes. og dette må dere få gjøre på hvilken måte dere ønsker.

syns kansje mannen din burde prate litt med sin mor.

du er sliten og dåp er det lite vits og begynne og styre med enda.

om hun prater mer om barnadåpen, så kan du jo bare svare at det skal du og mannen planlegge når tiden kommer.

svigerfaren din må kunne ha hvilken dame han ønsker.

det er du og mannen som bestemmer hvem som er rundt barnet.

for meg så høres det ut som svigermoren din er sjalu på xmannen sin. fordi han har funnet en ny dame og hun er alene.

av erfaring ikke sperr svigermor utenfor dåpen, men sørg for at du og far bestemmer og hun bare hjelper til. kansje med mat eller noe.

håper dere finner ut av det.

Skrevet

Du skriver: "Kommer ikke på tale at MINE tradisjoner skal brytes!!!"

Har ikke barnefarens tradisjoner noe å si da? Gi og ta er viktig, en blanding av begge familiers tradisjoner hvis mulig. Det er i hvert fall ikke bare DINE tradisjoner som gjelder her, men det er barnefaren som må komme på banen. La ham ta diskusjonen med moren sin så slipper du å bli den store stygge ulven. Og også han som må ta diskusjonen med deg om han ønsker sine tradisjoner ivaretatt.

Ta en titt på Puls som gikk på NRK igår. Handlet om svigermødre. Mange fine tips.

http://nrk.no/helse-...sstil/1.7984587

Skrevet

Vi har prata om det hjemme, og han synes mine tradisjoner fra tidligere er ok. Egentli er det ikke så vikti for han sier hn selv... Meeeen han vil jo veldi gjerne at moren sin ska være fornøyd. å jeg har ikke tenkt å bryte mine tradisjoner for å tilfredstille henne!!!

Skrevet

Nei da så. Hvorfor spør du om råd da? Du har jo tydeligvis bestemt deg for at du skal ha det på din måte.

Om du ønsker et godt forhold til svigermor kan du jo prøve å gi henne litt ansvar uten at det ødelegger dine egne tradisjoner. Det er jo to familier som forenes her og det skal være en koselig dag for alle. Ikke rart det blir krig i verden...

Skrevet

Har du prøvd å snakke MED svigermor om det? ;) Det hjelper ofte ;)

Skrevet

Synes du er vanskelig jeg. Du må da kunne vike litt du også? Selvfølgelig er dette stort for svigermor da det er hennes første barnebarn. Både du og barnefaren skal ha noe å si når det gjelder dåp, det at du forventer at din tradisjon automatisk skal følges er jo ditt problem. Jeg synes svigermor skal få ha noe å si, selv om den endelige avgjørelsen tas av dere. Virker ikke som du ønsker et godt forhold til svigermor egentlig.. Og hvis du fortsetter å alltid stå på krava, så vil det bli vanskelig for alle parter i framtiden.

Skrevet

Svigermødre kan være krevende, forlangende,bedrevitere og ikke minst skal ha en mening om alt!!

Har det slitsomt nok selv med min egen og her er det sperringer og graving om de minste ting konstant!! Er d rart man kan gå av skaftet til tider!

Bestem selv du og vær klar i hva du mener.

Hun har jo liv å komme med forslag, men d er ikke ensbetydende at hun får det som hun vil!

Her fulgte vi tradisjonen fra mannens side med en nydelig heklet dåpskjole fra 1965...kunne ikke blitt finere, og blir nok brukt nå også til neste:))

Men husk det er du som bestemmer. Lar du hende få viljen ofte, skal jeg love deg hun vil prøve seg på noe titt å ofte hvis hun er av den typen...

Hadde man bare bestemt svigermødre selv:)))

Skrevet

kjenner igjen meg selv MYE i dette. har selv en svigermor som kan gå meg på nervene å mere nå enn før.

Jeg er i 12 uke. å hun har allerede begynt å stresset med når vi dkal ha dåp for hun skal bestille syden tur.

hun har også begynt å strikket, veeldig koselig det, MEN... det hun strikker er ikke fint, å hun bruker " billig " garn, noe som blir stivt å som stikker. vet ikke selv helt hva jeg skal gjøre med dette.

Jeg har også en datter fra tidligere som hun blander seg inn i oppdragelsen til, hun maser å skal liksom "sette" på plass jenta etter at jeg allerede har gjort det. vi bor også på samme gård som den å vet at hun kommer til å "flytte" hit når babyen kommer.

Hun er egentli kjempe snill, men det bli bare litt MYE svigermor av å til.

Skjøner godt at du synes dette er vanskelig, er ikke bare å snakke med de eller, man vil jo ikke såre...

Men du har helt rett i at det er DU å FAREN som bestemmer, uansett hva det skulle være for noe.

Lykke til :)

Skrevet

Du burde snakke med svigermoren din, dere trenger jo ikke være enige i alt og dere går jo normalt godt overens. Men det er du og mannen din som bestemmer! Uansett sikkert hyggelig for svigermoren din å få være litt innvolvert også, særlig siden hun har gått gjennom en tøff skilsmisse.

Har litt samme probleme her, typen er katolikk og vi har diskutert dåp i katolsk kirke. Jeg har ikke lyst til å gi opp mine tradisjoner heller, men en av oss må jo det. Og synes det blir litt trist om ingen i min famile kan være gudforeldre. Anyway, gidder ikke bekymre meg om dette før etter fødsel. Masse annet å tenke på før fødsel.... og gutten blir døpt, okkesom.

Skrevet

Litt frekt å si at jeg er vanskeli!!! Kansje framstiller jeg henne på en litt utydelig måte. Men nu hun mener at d hun sier, sånn skal d være!! Da føler jeg at jeg på en måte blir nødt til å sette meg litt på bakbena og si fra hva JEG synes!!! Jeg har ikke tenkt å ha en svigermor som kan ha følelsen av at hun kan overkjøre meg til en hver tid!!! Hun er selv i en sårbar situasjon nå meg skilsmisse og ny "rival" (hun mener at nå må hun DELE barnebarnet med enda en BESTEMOR") Hun er vanskelig på ALLE punkt, å uansett hva vi sier... vrir hun det til at vi motarbeider henne osv.... å guuud dere ska vite jeg har svelgt mange kampsteiner i mitt eget hormon kaos!!!

Er ikke på ut etter å bli uthengt som egoist, men trenger RåD!!!

Jeg har sågodt jeg kan prøvd å være der for henne, prate med henne og involvere henne i babyen som kommer. Men hun ødelegger for seg selv med oppførselen sin!

Ett til eksempel:

Da vi var på ultralyd, tok hun det som den største selvfølge i verden at BARE hun fikk bilde. Ble utroli skuffa da hun la merke til at dette var noe alle besteforeldrene fikk...

Skrevet

Jeg synes verken du er egoist eller vanskelig. Er klart at det er dere foreldrene som bestemmer, både når det gjelder dåp og når det gjelder hvor mye bestemor skal være involvert. Nå høres det litt ut som om hun gjennomgår en veldig vanskelig periode og at det går ut over deg. Er ingen enkel løsning på dette utenom at du og mannen din må snakke med henne, forklare henne hvordan dere vil ha det og når det blir for mye involvering fra hennes side.

Er selvsagt ikke sikkert at hun hører på det og retter seg etter det, men er ikke så mye å gjøre med det.

Lykke til!

Skrevet

Har du tenkt noe på etternavn til barnet?

Vi hadde samme problemet; gubben og familien hans ville at ungen skulle bære deres dåpskjole. Dette var en grusom dåpskjole av utseende, og full av hull..

Vår dåpskjole er heller ikke noe særlig, kjøpt på 70 -tallet.

Men den er helt grei.

Jeg har alltid hatt lyst til at mine unger skal bære farens navn, men det har jeg aldri sagt til faren.

Så da spørsmålet om dåpskjole kom opp da jeg til faren.

Hva synes du om ditt etternavn og vår dåpskjole??

Dette syntes han var tipp topp og alle parter ble fornøyd.

Dette er vårt 3. barn og denne gang har jeg gitt beskjed om at jeg vil bære barnet til dåpen selv. Det fordi 1. gang var det hans side, 2. gang min. Så for å unngå forskjeller så vil jeg bære selv....

Det gjelder å gi og ta, Gi der det ikke betyr noe for deg, og ta der det betyr noe. At bare du vet at ting du gir ikke betyr noe for deg, er jo nettopp hele hemmeligheten ;-)

Neste gang hun sier noe om den nye dama til bestefar så si til henne at det ikke kommer på tale å holde ungen borte fra bestefaren bare fordi han er heldig og har funnet lykken. (eller noe sånt) Holder du ungen borte fra dama -holder du også ungen borte fra bestefar, og det er ikke rett for noen av partene.

Hilsen ei som også har ei snill svigermor, men som ikke kommer overens...

Skrevet

Du høres ut som du har samiske gener, det liker jeg:-) Samme her. Skulle også ha kofte under dåpen, da alle søskenebarna er døpt i den. Men da kom svigerfamilien med dåpskjolen som har gått i generasjoner. Må ærlig innrømme at jeg aldri har sett så fin dåpskjolen, mange tynne lag. Over 100 år gammel. Og tip oldeforeldre og alle nedover var døpt i den. Da var ikke jeg så vanskelig lengre. Men skjønner deg om den ikke er fin og ikke så gammel. Jeg er tilhenger av ærlighet, å folk kan lett bli fornærmet. Men jeg vet jeg fort ville svart at bestefar er like mye besteforeldre som henne og dermed kommer barnet til å få ha kontakt og lære å kjenne han på lik linje som henne. Hun trenger høre sannheta og forstå virkeligheten, i stedet for å gruble rundt i egne tanker. Sett henne litt på plass, si dere er gla hun er engasjert men dere er foreldre. Bare vent til hun blander seg bort i navnevalg osv.

Skrevet

Er det ikke litt tidlig å planlegge og starte krangle om dåp når du kun er i uke 19? slikt planlegger vi når ungen er født vi.

Skrevet

I går tok jeg denne med barnefaren.... -"hva om du bestemmer etternavn og jeg dåpsplagg" å VIPS blir det kofte den dagen dåpen er. Jo det er veldi tildlig å planlegge dåp, men vi gravide beg. tenke litt førevar når andre beg. planlegge for deg... eller?? Da kan vi neste gang hun tar opp temaet si at Dette har vi allerede bestemt oss for :) *smilerlurt*

Skrevet (endret)

Godt at det ordnet seg...

Et etternavn kan alltid endres, men en fest kan ikke gjøres om i etterkant ;-)

Av og til må man planlegge tidlig for å unngå konflikter...

Jeg kjøpte konfirmasjonsbunad til datteren min (det som skal broderes) da hun var 2 år.

Det fordi jeg ønsker at min mor skal brodere den, og da har jeg bare et valg, samtidig som jeg ønsker at datteren min skal ha lik min bunad. Jeg betaler og da mener jeg at jeg har litt rett til å påvirke...

Så da svigermor kom og sa at vi kunne høre om datteren min kunne få overta bunaden til min manns avdøde søskenbarn så kunne jeg allerede si at jeg hadde kjøpt bunad hehe.

Og jeg kommer til å gjøre det samme med denne jenta... kjøpe bunad tidlig...

Endret av Rose -3. troll i 2012
Skrevet

Svigermødre er ikke enkle... Min mener at jeg ikke burde amme, slik at hun kan passe barnet mest mulig, og vi kan "få fri".

Selvfølgelig er jeg glad for at hun vil stille opp, men jeg ammer, og er ikke interessert i å høre at hun synes det er tungvindt at hun ikke kan ha barnet så lenge hun vil. Det er tross alt bare noen måneder med fullamming.

Bra at det ordnet seg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...