Gå til innhold

det går mot slutten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

det går mot slutten, og jeg har termin om ett par uker. Desverre går det også mot slutten for forholdet.

da han trolig var utro for en helg siden, han nekter for det, men han prøver ikke å bevise eller forklare hva som skjedde. Sier han ikke husker noe,og ønsker ikke prøve å finne ut av det heller. og viser ingen form for anger eller ønske om å gjøre opp for seg eller jobbe med noe forhold.

Så hvor står jeg i forhold til rettigheter? er det forskjell om han flytter ut før fødsel eller etter fødsel, vil jeg få noe mer støtte, og hva med permisjonen?

(må legge til at jeg er ikke ute etter mer penger i utgangspungtet, tror ikke jeg gidder å mase etter barnebidrag da han har fryktlig lite å rutte med, orker heller ikke noe hevn, er bare sliten av for mye vonde følelser og ønsker bare å gi all min oppmerksomhet og kjærlighet til den kommende babyen og stenge alt annet ute.)

hilsen sliten og såret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj da. Kjedelig situasjon å havne i. VÆr strerk og bruk energien din på det fantastiske som skal skje!

Hvis du ikke bor sammen med barnefar når barnet fødes får du hele foreldreansvaret og han får samvÆrsrett. Bor dere sammen får dere delt foreldreansvar. Da har han krav på 50 % foreldreansvar etter at du ikke ammer lenger og barnet er gammelt nok. Du kan selvfølgelig gå for delt foreldreansvar selv om han flytter før fødsel men da velger du det selv.

Når det gjelder penger har du krav på overgangsstønad (beregnet ut fra din inntekt) og dobbel barnetrygd som aleneforsørger. Vet ikke om det er noe mer.

Det er mulig at far ønsker å bidra økonomisk så snakk med han om det. Er jo tross alt hans barn også :-)

Har ikke sjekka kilder på dette så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med NAV for å få helt riktige opplysninger.

Uansett, lykke til med forestående og kos deg med lille nurket når tiden kommer!

Skrevet

Æsj da. Kjedelig situasjon å havne i. VÆr strerk og bruk energien din på det fantastiske som skal skje!

Hvis du ikke bor sammen med barnefar når barnet fødes får du hele foreldreansvaret og han får samvÆrsrett. Bor dere sammen får dere delt foreldreansvar. Da har han krav på 50 % foreldreansvar etter at du ikke ammer lenger og barnet er gammelt nok. Du kan selvfølgelig gå for delt foreldreansvar selv om han flytter før fødsel men da velger du det selv.

Når det gjelder penger har du krav på overgangsstønad (beregnet ut fra din inntekt) og dobbel barnetrygd som aleneforsørger. Vet ikke om det er noe mer.

Det er mulig at far ønsker å bidra økonomisk så snakk med han om det. Er jo tross alt hans barn også :-)

Har ikke sjekka kilder på dette så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med NAV for å få helt riktige opplysninger.

Uansett, lykke til med forestående og kos deg med lille nurket når tiden kommer!

Tusen takk for svar..

men vet du hva som gjøres med permisjonen.. går fars uker over til meg, og hva om jeg ikke har styrke nok til å "kaste" han ut før etter babyen er kommet, og vi bor i lag en stund av min permisjon. Vil han da forsatt ha sine 12 uker..

ble litt rotete men håper det var forståelig nok.

Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Leste fort gjennom og fant ut i grove trekk at med felles foreldreansvar har far krav på fedrekvote dersom han oppfyller kravene til NAV. Dersom mor har foreldreansvar alene faller fars rett til fedrekvote bort og mor kan søke om å få overført fedrekvoten til seg. Aleneansvar får du kun hvis du ikke bor sammen med far når barnet kommer. Finnes sikker muligheter innenfor rettssystemet også men da skal det være grunnlag for en dom.

Det er nok opp til deg hva du ønsker, aleneansvar eller delt ansvar. Husk at han kan være en god far selv om han ikke var en god samboer ;-) Du må uansett forholde deg til han i mange år og det går utover både barnet og dere om dere ikke klarer å samarbeide..

Her er forresten link til hva du kan søke om av stønader som enslig mor :-)

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far

Skrevet

Huff... skikkelig kjip situasjon! Håper det ordner seg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...