Gå til innhold

Vask av dundyne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos kjesvask og husarbeid.... Jenta har tissa ut dundyna si og vaskelappen sa 60 graders vask. Vi er nye på dun så jeg har aldri vasket det før. Jeg hadde den i maskina og er så redd for at den er ødelagt nå. Kan dun virkelig maskinvaskes? Den ser jo ut som en flat pannekake nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den må tromles leeeenge og med et par tennisballer i

Skrevet

Å, tusen takk. Da gjør jeg det.

Skrevet

Du kan absolutt ikke vaske en dundyne uten tørketrommel, den MÅ tromles etterpÅ.

Ha en ball e.l. i trommelen sammen med dyna sÅ den "slÅr opp" dunen i tørkeprosessen.

Skrevet

ikke for å være vemmelig her, men er du klar over hva dundyner er laget av og hvor forferdelig de dyrene lider når de blir flådd levende 2 - 3 ganger før de ikke tåler mer og blir sendt videre til slakt.... noe å tenke på før man kjøper dun

Skrevet

Selvfølgelig tenker man på det før man kjøper dun!

Har dundyne jeg, med dun som ikke er plukket fra levende dyr. Det kan du spørre i butikken det skjønner du, hvilken fjærfabrikk dunen kommer fra og hvordan de produserer.

Følger til og med et sertifikat med dynen som forteller at ingen dyr har lidd for å holde deg varm.

Kjøper man dundyner fra norske produsenter er ikke dette en problemstilling i det hele tatt. F.eks kommer dunen i Princess sine dyner fra Norsk fjærfabrikk og er garantert ikke plukket fra levende dyr, noe som er ulovlig.

Skrevet

Selvfølgelig tenker man på det før man kjøper dun!

Har dundyne jeg, med dun som ikke er plukket fra levende dyr. Det kan du spørre i butikken det skjønner du, hvilken fjærfabrikk dunen kommer fra og hvordan de produserer.

Følger til og med et sertifikat med dynen som forteller at ingen dyr har lidd for å holde deg varm.

Kjøper man dundyner fra norske produsenter er ikke dette en problemstilling i det hele tatt. F.eks kommer dunen i Princess sine dyner fra Norsk fjærfabrikk og er garantert ikke plukket fra levende dyr, noe som er ulovlig.

Vel, IKEA hadde for ikke mange år siden dun fra dyr som var plukket da de var levende, enda de hevdet å ha "etisk" dun. Noe som var tull. Tror ikke så mye på at Princess og andre butikker kan garantere for at dunen er plukket av døde dyr. Derfor kjøper ikke jeg dun.

Skrevet

Nå ligger Norsk fjærbabrikk på vestlandet her i Norge da, og jeg tviler på at det sitter noen der og ribber levende ender...

Det er ulovlig å ribbe levende fugl i europa og i norge er det ulovlig å importere dun fra levende fugl. I asia har de også fått regler på dette, dunen skal være et biprodukt fra slakting og komme rett fra slakteriet.

Om du googler litt finner du ut at det ble laget tv-programmer om dette i 2009, og siden den gangen har det blitt jobbet iherdig med saken siden alt fra dyneprodusenter, soveposeprodusenter og vinterjakkeprodusenter er avhengig av å ha skriftlige kontrakter på at dette er foregått på lovlig vis.

Siden asia er helt avhengig av at vi kjøper produktene deres er de nødt til å tilpasse seg etterspørselen herfra.

http://www.bergans.n...IDFL_Report.pdf

Skrevet

Nå ligger Norsk fjærbabrikk på vestlandet her i Norge da, og jeg tviler på at det sitter noen der og ribber levende ender...

Det er ulovlig å ribbe levende fugl i europa og i norge er det ulovlig å importere dun fra levende fugl. I asia har de også fått regler på dette, dunen skal være et biprodukt fra slakting og komme rett fra slakteriet.

Om du googler litt finner du ut at det ble laget tv-programmer om dette i 2009, og siden den gangen har det blitt jobbet iherdig med saken siden alt fra dyneprodusenter, soveposeprodusenter og vinterjakkeprodusenter er avhengig av å ha skriftlige kontrakter på at dette er foregått på lovlig vis.

Siden asia er helt avhengig av at vi kjøper produktene deres er de nødt til å tilpasse seg etterspørselen herfra.

http://www.bergans.n...IDFL_Report.pdf

Og pelsprodusenter har også regler på hvordan pelsdyrene skal ha det, men det klarer ikke holde de. Samme greia.

Skrevet

Har sett masse videoer av hvordan de flår de stakkars dyra levende og det er i europa ja.

Og selvsagt er de levende, for da får de mest mulig utbytte av de da de kan flå de flere ganger. Er jo bare snakk om penger her.

Derfor kjøper jeg ALDRI noe med dun. Hverken jakker, dyner, eller noe annet.

Og det er heller ingen selvfølge å spørre om sånt i butikken, de fleste tenker ikke på det engang.

Skrevet

Apropos kjesvask og husarbeid.... Jenta har tissa ut dundyna si og vaskelappen sa 60 graders vask. Vi er nye på dun så jeg har aldri vasket det før. Jeg hadde den i maskina og er så redd for at den er ødelagt nå. Kan dun virkelig maskinvaskes? Den ser jo ut som en flat pannekake nå.

Jeg kjøpte en dun dyne i jula, da sa de at den skulle vaskes på 60 og den MåTTE tromles helt tørr i trommel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...