Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Jeg skal ta eksamen i mai, forhåpentligvis, og har termin i juli. Hva gjør jeg? Kan jeg søke om penger fra lånekassen, fødselstipend? Er aleneforsørger, men har fått samboer og venter barn med han, så mister OS så fort det nye barnet kommer til verden Litt småstressa, har bare en liten deltidsjobb ved siden av, så får ikke tjent meg opp nok til å motta foreldrepenger.... Nei,dette svangerskapet var ikke planlagt, men nå er det altså en baby på vei, så vi må finne de beste løsninger Veldig takknemlig for svar
VinterSol+2 Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Dufår ti ti mnd fødselsstipend og forsørgerstipend fra lånekassa, samt at du kan ha rett på engangsstønaden. Gå inn på lånekassa så får du mer info der
Holly❄️ Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Å, nÅ ble jeg glad!! Tusen takk for svar, nÅ ble jeg 100 kilo lettere!!
VinterSol+2 Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Ta en telefon til lånekassa eller skriv en epost til dem også du, så kan du få noen bekreftelser derfra, Med førstemann fikk jeg engangsstønaden, og den rakk akkurat til over sommeren, og så kom fødselsstipendet fra august til mai. Veldig greit, (men den utbetales litt i rykk og napp, fikk jeg følelsen av, så pass på å ha noen kroner på konto til det viktigste. Hver mnd, du får den nemlog utbetalt som en slags dagpenger, og da kan et være litt mindre en kort mnd enn en lang mnd osv.) Bare sørg for at du oppfyller kravene til å få føselsstipend, som at du må ha studieplass til høsten! (som du da igjen søker permisjon fra,) siden du er i gang mmed et studium er det neppe et problem:) Lykke til:)
Holly❄️ Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Ta en telefon til lånekassa eller skriv en epost til dem også du, så kan du få noen bekreftelser derfra, Med førstemann fikk jeg engangsstønaden, og den rakk akkurat til over sommeren, og så kom fødselsstipendet fra august til mai. Veldig greit, (men den utbetales litt i rykk og napp, fikk jeg følelsen av, så pass på å ha noen kroner på konto til det viktigste. Hver mnd, du får den nemlog utbetalt som en slags dagpenger, og da kan et være litt mindre en kort mnd enn en lang mnd osv.) Bare sørg for at du oppfyller kravene til å få føselsstipend, som at du må ha studieplass til høsten! (som du da igjen søker permisjon fra,) siden du er i gang mmed et studium er det neppe et problem:) Lykke til:) Må jeg være student igjen til høsten for å få??? Men dette er siste året mitt, og jeg har jo termin i juli, så skolestart til høsten ville jo vært umulig uansett.... Hva gjør jeg da??
VinterSol+2 Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Da søker du deg inn på noe du vet du kommer inn på, og så møter du opp første dagen sånn at du får registrert deg møtt. Mulig du må betale semesteravgiften også, det er jeg ikke helt sikker på. Og så leverer du permisjonssøknaden din, og går din vei. Da fryser du skoleplassen for ett år, og om du ikke møter opp året etter, går plassen videre til noen andre.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Du må melde deg opp til et studium til høsten for å få foreldrestipend. Så det er jo veldig dumt å få barn når man akkurat er FERDIG med studiet, for da faller man liksom mellom to stoler. Men jeg tror du kan melde deg opp til et random studie for å oppfylle kravet, og så ta permisjon?
Gjest Mafan Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Kriteriene for å få fødselsstipend er at du er 100 % student, og at du ikke har brukt opp de åtte årene du har rett på med studielån. Det er ikke alle som er klar over at du fortsatt må ha rett på lån fra lånekassen, altså ikke ha brukt opp alle åtte årene.. Ellers så visste jeg ikke at man kunne søke permisjon? Jeg trodde man måtte være meldt opp som student og meldt opp til eksamen (og da selvfølgelig betale semesteravgift), men så er det ikke noe krav om at man står på eksamenene. Altså du trenger ikke å ta dem..
Gjest Mafan Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vil anbefale deg å ringe lånekassen og be om informasjon, MEN; be om å få snakke med den avdelingen som jobber med foreldrestipend o.l. Snakk med en saksbehandler! Ikke få info fra dem som sitter og tar telefoner når man ringer for å få generell info, be om å bli satt over. De som sitter i kontakttelefonen har liten peiling, og kan gi feil info. Det skjedde med meg. Fikk info om at jeg fikk foreldrepenger selv om jeg hadde brukt opp alle åtte årene, da den jeg tilfeldigvis snakket med tolket regelen slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå