Gå til innhold

P-pillestopp og fruktbarhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutter nå på p-piller Diane, for å bli gravid. Har hørt at p-piller ødelegger fruktbarheten og at det tar tid å bli gravid selv om egget blir befruktet?

Har så lyst å få klaff på første eggløsning!

Håper bare at det er en myte og at jeg er fruktbar selv om jeg har gått på p-piller i mange år, med noen pauser.

Noen med faktaopplysninger/ erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange opplever nok at det tar tid å bli gravid etter p-piller ja. Men noen blir jo også gravid på p-pillen...

For din egen del bør du nok senke forventingene om klaff på første forsøk. Det er ikke vanlig, p-piller eller ei. De aller fleste må regne med en prøveperiode på 6-12 mnd. Det kan såklart klaffe før og da er man heldig.

Her er et par ganske nedslående artikler om p-piller og nedsatt fruktbarhet. http://futhark.no/P-pillen.aspx

http://futhark.no/Barnloshet.aspx

De er gjerne litt drøye, men samtidig vet han hva han snakker om han som har skrevet den.

Jeg syns hvertfall det har en bismak å ta p-piller. Jeg har selv hatt hormonubalanse og slitt med å bli gravid, men vanskelig å si om det var pga p-pillen. Uansett har jeg fått to barn, en planlagt og en ikke planlagt.

Skrevet

Jeg ble gravid en mnd etter at jeg sluttet på p-pillen, hadde da brukt p-piller i 13 år sammenhengende. Det med å ta 'pauser' når man bruker p-piller har ingen effekt, i følge en venninne som er farmasøyt.

Det er vel vanlig at det tar litt tid å bli gravid, uansett hva slags prevensjon man har brukt tidligere, mye som skal klaffe. En venninne forsøkte å bli gravid, men ble det ikke. Hun tok en sjekk til legen og det viste seg at hun hadde problemer med eggløsningen. Fikk tabletter for dette og ble gravid i løpet av et par mnd. Så hvis det tar lang tid og du ikke blir gravid, ta deg en tur til legen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...