Gå til innhold

student og økonomi- hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da ser det ut som jeg blir student til høsten. jeg blir en voksen student, med to små barn og mye huslån. Slik som jeg leser det kan jeg få 7500 kr pr mnd i lån og stipend, så kan jeg tjene rundt 120000 i brutto pr. år. Mannen tjener rundt 370000.

vi har da ca. 38000 utbet. pr. mnd (begge lønningene, fra lånekassen og barnetrygden)

vi har 2mill i lån hvor vi velger å bet. 10000 i avdrag og renter pr. mnd

og har i tillegg ca. 14000 kr i regninger pr. mnd

jeg må også betale rundt 40000 kr pr. år på denne skolen.

noen som er flinke å sette opp et budsjett og om dere hvet noe om jeg kan få noen annen støtte? (har lang reise til skolen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om du har krav på noe annen støtte desverre, men vet iallefall at det ikke er noe ekstra reisefradrag på skatten når det gjelder reise mellom hjem og skole desverre, ellers hadde det jo vært noe å hente der.

Når det gjelder budsjett, så er det ikke lett å sette opp et skikkelig budsjett med bare de tallene du skrev, men et enkelt regnestykke vil være:

38.000 - 10.000 - 14.000 - 3.333 (hvis du betaler eksakt samme sum hver mnd hele året for skolen) Da vil dere sitte igjen med ca 10.700,- kr hver måned til andre kostnader.

Skrevet

Du kan få ekstra lån fra lånekassen til skolepenger.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg vet jeg kan få ekstra lån, men det lønner seg kanskje å jobbe litt mer da... Lånekassen gjør jo om dele av stipendet til lån når man tjener over det som er angitt, men vet noen om det er en viss prosent av stipendet eller om det er hele stipendet som blir gjort om til lån?

Gjest thricane
Skrevet

Da ser det ut som jeg blir student til høsten. jeg blir en voksen student, med to små barn og mye huslån. Slik som jeg leser det kan jeg få 7500 kr pr mnd i lån og stipend, så kan jeg tjene rundt 120000 i brutto pr. år. Mannen tjener rundt 370000.

vi har da ca. 38000 utbet. pr. mnd (begge lønningene, fra lånekassen og barnetrygden)

noen som er flinke å sette opp et budsjett og om dere hvet noe om jeg kan få noen annen støtte? (har lang reise til skolen)

Hei

Jeg studerer i dag og vi har omtrent det samme ut og inn hver mnd som dere.

Det er lite av lånet som går over til stipend, men noe. Tror det utgjorde 6800 kr for oss for et semester. Hvis du studerer på en skole som f eks BI med høy semesteravgift, så kan du ta opp mer lån enn ved en skole som ikke har dette.

Ser ut som om dere går over inntektsgrensen for redusert betaling ved barnehage.

Skrevet

Hvorfor trenger du annen støtte? Dere har da en god økonomi?

Skrevet

Hi her

ja kan ikke klage ang. økonomien, men går en del ned i inntekt og da er det litt greit å høre om det er noen annen støtte å få. Rekner med at det går nok helt greit. men som sagt så går vi en del ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...